Maarnse heide

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Patriesje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2007 21:00
CONTACTCOLON

Mijn eerste foto's hier, gemaakt op de Maarnse heide:

#1
Afbeelding

#2
Afbeelding
Canon 30D | Tokina 12-24 F4.0 | Canon 24-105L 4.0 IS USM | Canon 70-300 4.0-5.6 IS USM
zebra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2006 20:09
WoonplaatsCOLON B Limburg-Maaskant
CONTACTCOLON

Mooie compo's, hier kun je volgens mij meer uithalen dan er nu staat!
Foto 1: eerst en vooral zou ik ze persoonlijk al wat meer verscherpen (mss. iets verloren door het verkleinen?) en de vignetting in de rechter- en linker bovenhoek even wegwerken. Ook wat spelen met hooglicht (en eventueel iets meer schaduw).
Foto 2: Ook weer verscherpen, extra hooglicht en wat meer contrast.

Zo zie je maar meer dan 2-3 woorden :wink: en hopelijk heb je er ook wat aan.

mvg Zebra
[url]http://www.dannybeuten.net[/url]
Patriesje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2007 21:00
CONTACTCOLON

Hoi

Bedankt voor je vele woorden ;-)
Die vignettering. Tja, polarisatiefilter gebruikt icm grothoeklens. Filter gekocht toen ik nog geen groothoek had. Waarom niet meteen een slim-filter? Ik weet het niet. Ik heb wat gephotoshopt, maar nu heb ik helaas niet zoveel photoshop geduld. Er zat een gradient in het blauw en ik kreeg het niet snel genoeg netjes weggewerkt. Zal er voortaan wat meer aandacht aan besteden
Klopt over de scherpte. Ik heb scherpgesteld op de voorgrond (volgens mij is die wel scherp), maar ben nog een beetje aan het klooien met mijn groothoeklens. Ik dacht dat ie bij f4.0 meer scherptediepte had, maar dat is dus niet zo. Vandaar dat de bomen onscherp zijn. Vind je het erg storend?
Ik weet wat diafragma is, maar moet nog eens een keer goed uit zien te vinden wat de scherptediepte is bij een bepaalde diafragma-afstand-brandpuntsafstand combi. Ervaring zal het leren hoop ik!
Canon 30D | Tokina 12-24 F4.0 | Canon 24-105L 4.0 IS USM | Canon 70-300 4.0-5.6 IS USM
zebra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2006 20:09
WoonplaatsCOLON B Limburg-Maaskant
CONTACTCOLON

Ik heb de foto's even afgehaald en eens verscherpt (wel niet te veel anders is t niet meer natuurlijk) en dit zag er al onmid. heel anders uit hoor. Overigens niet zo zeer storend eerder jammer. Je moet het maar eens uittesten als je meer tijd en goesting hebt!

mvg Zebra
[url]http://www.dannybeuten.net[/url]
Gebruikers-avatar
Kaylani
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 224
GeregistreerdCOLON 25 Jan 2005 22:50
WoonplaatsCOLON Hendrik Ido Ambacht
CONTACTCOLON

Hi Patriesje,

Ja bij dit soort foto's vindt ik de scherptediepte van belang.
Zeker in foto 2 had het paars van de heide eruit moeten springen.

Voor de scherptediepte heb ik wel een spreadsheetje waarbij je per lenstype en focusafstand kan berekenen wat je scherptediepte is.

Groetjes K.
[size=75][b][color=blue]Camera:[/color][/b] Canon 30D [b][color=blue]Lenses:[/color][/b] Canon EFS 17-85 IS USM | Canon EF 50 f/1.8 II | Canon EF 75-300 1:4-5.6 III usm [b][color=blue]Flits:[/color][/b] Canon Speedlite 420 EX[/size]
Gebruikers-avatar
Hans Reurings
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2007 09:54
WoonplaatsCOLON Heiloo
CONTACTCOLON

Hallo Patries,

Mooie site hebben jullie gemaakt.
Je hebt duidelijk gevoel voor compositie, dat is erg belangrijk.
De rest is te leren, zegt hij belerend.

Over de scherptediepte het volgende.
In het engels heet scherptediepte 'Depth of Field' afgekort DOF.
Google eens op DOF. Een van de eerste hits is een depth of field calculator.
Er zal je een hoop duidelijk worden als je dit eens bestudeert.

Je zegt nogal ongeduldig te zijn met Photoshop.
Heb je al eens Lightroom van adobe gebruikt?
Het is geen vervanger voor Photoshop, maar, oa, een RAW converter (je foto's in RAW nemen kan ik je echt aanraden mocht je het nog niet doen).
Buiten het converteren van RAW foto's kan je ook JPG's snel en gemakkelijk behandelen.
Oa de vignetering aanpassen, of juist toevoegen want het voegt soms ook wat toe.
Veel plezier met je fotografie en ik ben benieuwd naar de volgende foto's.
Mvgr, Hans.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar