Bestanden beveiligen door "alleen lezen"?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Ben op zoek naar een manier om eenvoudig bestanden te beveiligen. Zowel voor JPEG, RAW als TIFF.

Ik denk dan aan het aanvinken van "alleen lezen" bij eigenschappen.
Zo wil ik ongewenst overschrijven van bestanden en/of het wijzigen van de inhoud/grootte voorkomen. En dus het originele "negatief" kunnen bewaren.

Uiteraard hebben jullie een veel slimmere oplossing :lol:
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Je kan ze toch ook gewoon op een andere schrijf / partitie neerzetten en dat je dus de orginelen op een andere plek hebt??

Of denk ik nu verkeerd?
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Ik zou de originele negatieven op CD/DVD of op een externe (backup) disk zetten.

Er is ook foto import/download software die foto's ook automatisch naar een backup lokatie kopieerd.

Hans.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

SyncToy, gratis en voor niets :wink:

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Bovengenoemde adviezen zijn niet wat ik bedoel.
Back-uppen doe ik trouw en zeer regelmatig.

De vraag is: Hoe bewaar ik het origineel ook als origineel. Dus zo dat het niet is te bewerken en/of wijzigen zonder het onder een andere naam te moeten opslaan.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Je kunt via Windows Verkenner of alternatieve windowsbrowsers het kenmerk 'alleen lezen' aan een of meerdere bestanden tegelijk toevoegen. En dan heb je meteen wat jij wilt. Je gaf zelf al de oplossing ;) En sommige softwarepaketten zullen een optie bevatten dat je een kopie opslaat van het bestand waarmee je werkt. Photoshop kent bijv. de mogelijkheid om een scriptje te maken wat dit doet. :) Sowieso blijven RAW bestanden altijd origineel. Hoogstens worden er xmp bestanden bij een RAW bestand opgeslagen met info over je bewerkingen van dat bestand. Maar die xmp bestanden kun je ook heel gemakkelijk deleten. Dan heb je je originele RAW bestand gewoon weer terug :)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Een kopie op CD/DVD kan je ook niet wijzigen zonder een nieuwe naam (en lokatie) op te geven.
Waarom voldoet dat niet :?:
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Omdat TS zoekt naar een eenvoudige oplossing...

@TS: ja, het vinkje aanzetten bij "Alleen lezen" doet wat je wilt. Is ook mijn systeem, om nog voordat ik ga bekijken/weggooien/bewerken en kopiëren al m'nieuwe foto's op "Alleen lezen" te zetten. Dan zien we daarna wel weer verder hoe en wat we doen met de back-ups. Maar daar gaat het jou volgens mij nu helemaal niet om. Toch?
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Ytos schreefCOLONOmdat TS zoekt naar een eenvoudige oplossing...
Geelduikbootje schreefCOLONUiteraard hebben jullie een veel slimmere oplossing
Ik vond een kopie naar CD wel een slimme en eenvoudige oplossing. 8)
Maar misschien nog niet slim en eenvoudig genoeg. :?

Ik laat het aan de TS over om bepalen. :wink:
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

CD's zijn niet betrouwbaar als back-up. Believe me
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Zet de bestanden op een partitie die met het NTFS systeem is geformateerd....

Daar kan je dan rechten uitdelen op mappen en een extra account aanmaken in het configuratie scherm die er dan wel bij kan.

Je geeft dat andere account dan volledig beheer en daarna jouw account alleen lees rechten.

Kan je alleen aan die map niet zomaar foto's toevoegen... Wordt misschien toch een beetje lastig...
En hoe dat in bijvoorbeeld Windows XP Home Edition werkt, weet ik eigenlijk ook niet. Werk alleen maar met XP Professional, 2003 en OS X. :)
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Volgens mij kun je Mark met jouw oplossing dan ook met de kopies van de originelen geen edit handelingen uitvoeren omdat je dan een account met alleen leesrechten hebt. Dat is niet wat TS wil denk ik :)

Het kan trouwens wel in XP Home edition, maar zit heel verborgen. Uit m'n hoofd zou ik niet meer weten hoe het werkt. Een tweaktooltje zou handig zijn in dit geval.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik zou gwoon gaan voor je eigen "simpele" oplossing van alleen lezen. Al het andere is dan al snel omslachtig.

@digilike
volgens mij heb je gelijk wat betreft je opmerking over de leesrechten van de originelen.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

In ieder geval veel reacties. Bedankt!

Misschien nog ff het verhaal wat duidelijker maken. K'heb een vista-PC met 2 harde schijven. Eentje alleen voor foto's. Regelmatig back-up ik de gehele inhoud van deze schijf op een externe HD. Daarbij maak ik gebruik van Retrospect. Tijdens het back-uppen laat ik de inhoud van schijf 1 met die van schijf 2 vergelijken. En de ontbrekende bestanden (meestal de nieuwe foto's) worden automatisch overgezet van schijf 1 naar 2. Een incremental back-up dus.

Vervolgens wil ik "rommelen" met de foto's. Bewerken. En daarbij wil ik voorkomen dat de originele worden overschreven. Vandaar dat ik ze nu als alleen lezen opsla. Als de bewerkte foto moet worden opgeslagen is het nooit mogelijk deze onder dezelfde naam te bewaren.

Maar soms vergeet ik ze vooraf op alleen lezen te zetten. :cry:
K'heb al al een paar vern**kt. En daarom op zoek naar een methode die automatisch de originele foto's in een niet-overschrijfbare-modus opslaat.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Over een back-up hoeven we het dus niet te hebben, dat heb je al voor elkaar.

Waarom werk je niet met projectmappen. Bijvoorbeeld een hoofdmap gebaseerd op datum en naam;

2007-07-26 foto's van badeendje

Daarin maak je dan de volgende submappen;

- Originelen
- Bewerkt

Hoef je niet aan de map originelen te komen. Gewoon een foto openen en eerst opslaan in de map bewerkt, vervolgens kun je bewerken wat je wilt en iedere keer als je hem opslaat staat het bestand al in de map bewerkt.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Ook een goede tip waarvan het effect hetzelfde is als wat de TS wil volgens mij :)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Als ik bewerk in Photoshop, wil die altijd opslaan in PSD, nooit in JPG of RAW (RAW is wat dat betreft niet aan te passen, zoals al gezegd)

Gezien de NTFS rechten... Je kan ook speciale rechten definieren, dat een bestand niet gewijzigd mag worden, wel gelezen... En dat er ook in die map nieuwe bestanden geplaatst mogen worden.

Echter bestanden verwijderen gaat dan niet.
Als je met JPG werkt, lijkt mij de foto's kopieren het makelijkste....

Of als je per ongeluk een foto "vern**kt"... Dan kan je die toch van de 2e harddisk terug halen?
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Als ik het goed begrepen heb wil je een programma dat alleen de nieuwe bestanden naar de tweede schijf kopieerd en niet de gewijzigde.

Een backup programma is dan niet helemaal de goede keuze, dat is primair bedoeld om een kopie van de laatse versie van een bestand op te slaan.

Met incremental backup zo je het ook kunnen zolang die de originele bestand maar niet overschrijft met een nieuwe versie.
Windows NTBackup doet dat. Voor elke incremental backup wordt een apart backup bestand gemaakt (een soort zip bestand), waarin alle bestanden worden opgeslagen die gewijzigd zijn sinds de vorig backup.
De originele bestand staan in een vorige backup bestand en worden niet overschreven.

Het programma's SyncToys van Microsoft en/of SyncBack van 2BrightSparks hebben een backup functie waarbij alleen nieuwe bestand aan een backup directorie worden toegevoegd.
Van gewijzigde bestanden wordt dan geen kopie gemaakt.

In LightRoom van Adobe kan je viruele kopieen van foto bestanden maken die je dan gebruikt om je aanpassing op te maken.
Bij een virtueel kopie wordt er geen kopie van het hele bestand gemaakt, maar worden alleen de wijzigingen opgeslagen.
Dat bespaart een hoop opslagruimte.
Het originele bestand blijft ongewijzigd.

Is dit wat je zoekt?

Hans.
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Hoi Hans,

Bedankt voor je reactie.

Ik ben er inmiddels uit. Sla de originele bestanden op als "alleen lezen". Vervolgens ga ik er mee rommelen en sla ze dan op onder een andere naam/in een andere map.

De back-up is alleen bedoeld om op safe te spelen. En wordt gemaakt op HD 2. Overschrijft daarmee niet de bestanden op HD 1.
K'ga Syncback nog wel ff proberen.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar