Witbalans instellingen...

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
BasL
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2007 20:07
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Hallo allemaal!
Vanmorgen vroeg, erg entousiast de deur uitgegaan. Architectuur fotograferen dacht ik... Nu is dat, ondanks ontbreken van veel zon redelijk gelukt, IK BEN ALLEEN NIET TEVREDEN MET HET RESULTAAT!!

Op de foto's die ik terugie, zie ik een soort van geel/grijs sluier. Dit, terwijl ik gaag andere, helderdere tinten terugzie. Is dit handmatig aan te passen, bijvoorbeeld door de kleurtemperatuur aan te passen of de witbalans anders in te stellen? Via het instructieboekje zie ik eea terug, ik kan er alleen niets mee... (ik fotografeer trouwens met een 30d)

Groeten,
Bas Leenders

En hierbij de foto... Ik vind het een slechte foto, wel een goed voorbeeld van de viezige kleurtonen die ik er graag uit wil hebben, ook al is het object van zichzelf zo van kleur. Mijn vraag dus of dit via de mogelijkheden in het toestel kan?
EXIF: 1/45 / F8.0, 400ISO (JPEG)

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=85050[/img]
Laatst gewijzigd door 7 op BasL, in totaal 22 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Dit vraagt om een voorbeeld, liefst met exif informatie.

Foto in RAW of JPG gemaakt?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Falerossi
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1041
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2005 20:41
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Om het je zelf makkelijk te maken, kun je in het vervolg beter in RAW gaan fotograferen.

Dan kun je namelijk achteraf je je witballans nog in stellen.
www.sport-picture.nl | Canon EOS 7D Mark II | 70-200 2.8L | 11-16 2.8 | 300 2.8 |
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

BasL schreefCOLON....wel een goed voorbeeld van de viezige kleurtonen die ik er graag uit wil hebben, ook al is het object van zichzelf zo van kleur. Mijn vraag dus of dit via de mogelijkheden in het toestel kan?
De camera maakt, binnen grenzen, een opname van de realiteit :wink:
Je kunt met de camera wel de witbalans en de belichting regelen.

Een opname met een digitale camera moet hoe dan ook een bewerking ondergaan, hetzij direct in de camera naar JPEG, hetzij met een bewerkingsprogramma van RAW naar JPEG (met b.v. DPP van Canon).

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Het b este werkt dat inderdaad door bij een RAW-bestand te beginnen, dan heb je heel veel mogelijkheden de foto naar je hand te zetten.
Maar ook met een JPEG kun je nog veel hoor. Ik weet natuurlijk niet hoe het er in het echt uitzag, en ook niet wat je wilt zien, maar het een paar kleine aanpassingen in PhotoShop kon ik er al wel dit van maken:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=85078[/img]

Wat heb ik gedaan?
- De JPEG geopend in Photoshop
- Aanpassingslaag "Levels" gemaakt, met instellingen 36 - 1.24 - 255 (donker iets donkerder gemaakt, iets meer contrast erin)
- Aanpassingslaag "Selective Color", instelling: Yellows: Yellow -56% (relative) -> kleurzweem eruit
- Aanpassinglaag "Photo Filter" met Cooling Filter (82), op 10% dekking. De foto wordt daar wat blauwer, koeler van.
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

Buiten kun je eigenlijk het beste de witbalans op 'wolkje' zetten, ook al schijnt de zon of regent het. In mijn ervaring heb je dan zo uit de doos prima foto's die met minimale correctie in PS gewoon goed zijn.
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Mike Philippens schreefCOLONBuiten kun je eigenlijk het beste de witbalans op 'wolkje' zetten, ook al schijnt de zon of regent het. In mijn ervaring heb je dan zo uit de doos prima foto's die met minimale correctie in PS gewoon goed zijn.
Geheel mee eens! De auto witbalans doet meer slecht dan goed. Als ik een serie maak met auto witbalans, dan is de lucht iedere keer een andere tint blauw afhankelijk van de kleuren op de voorgrond. Als ik hem op wolkje zet, is het over de gehele serie constant. Maar goed, ik hou altijd een escape omdat ik raw schiet. Maar zoals je zegt, wolkje geeft mij buiten de mooiste resultaten.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

mavlo77 schreefCOLON
Mike Philippens schreefCOLONBuiten kun je eigenlijk het beste de witbalans op 'wolkje' zetten, ook al schijnt de zon of regent het. In mijn ervaring heb je dan zo uit de doos prima foto's die met minimale correctie in PS gewoon goed zijn.
Geheel mee eens! De auto witbalans doet meer slecht dan goed. Als ik een serie maak met auto witbalans, dan is de lucht iedere keer een andere tint blauw afhankelijk van de kleuren op de voorgrond. Als ik hem op wolkje zet, is het over de gehele serie constant. Maar goed, ik hou altijd een escape omdat ik raw schiet. Maar zoals je zegt, wolkje geeft mij buiten de mooiste resultaten.
Bij mijn oude Minolta kon ik nog zeggen 'wolkje' +/- 1 tot 5. Nu kan dat inmiddels op mijn MkII ook, maar ik heb er nog niet mee geëxperimenteerd. Ik moet zeggen dat ie het op Auto ook heel behoorlijk doet. Maar in principe (als ik het niet vergeet) zet ik 'm op wolkje. RAW doe ik alleen maar onder moeilijke omstandigheden (concerten, nacht e.d.) Overdag gaat het allemaal prima in JPG.
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Het is vaak een kwestie van proberen. Ik schiet soms dezelfde plaat met meerder instellingen om zo te leren wat ze doen.

De instellingsmogelijkheden in RAW zijn vele malen groter als JPEG. Ook ik ben er al achter dat het wolkje de beste resultaten geeft buiten.

Probeer ook wat te "spelen" met je belichtingsstops.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Crack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2004 12:49

Nu we het toch over witbalans hebben...

Wie gebruikt de zogn. "custom whitebalans" in verschillende foto omstandigheden?

En weet iemand de correct toepassing hiervan?
Moet je dit elke keer als je gaat fotograferen als "0-meting" gebruiken voor je camera, dus zowel binnen als buiten.
Of dient het als kalibratie-middel?

Wellicht een beetje off-topic...maar ben toch erg benieuwd.

Gr
Maurits
Beetje van mezelf en een beetje van Canon
Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

mavlo77 schreefCOLON
Mike Philippens schreefCOLONBuiten kun je eigenlijk het beste de witbalans op 'wolkje' zetten, ook al schijnt de zon of regent het. In mijn ervaring heb je dan zo uit de doos prima foto's die met minimale correctie in PS gewoon goed zijn.
Geheel mee eens! De auto witbalans doet meer slecht dan goed. Als ik een serie maak met auto witbalans, dan is de lucht iedere keer een andere tint blauw afhankelijk van de kleuren op de voorgrond. Als ik hem op wolkje zet, is het over de gehele serie constant. Maar goed, ik hou altijd een escape omdat ik raw schiet. Maar zoals je zegt, wolkje geeft mij buiten de mooiste resultaten.
Apart hoor, ik heb mijn WB altijd op Automaat staan, het is nog maar erg weinig voorgekomen dat ik de WB moest herstellen in de rawconversie, de WB As Shot instelling zit er mijns inziens nooit of sporadisch naast.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Heb ik ook, het is alleen dat ik soms voor een andere WB achteraf kies omdat deze een warmer beeld schept. Dus ook ik val af en toe van mijn geloof om zo weinig mogelijk te veranderen in software wat je met een goede techniek zou moeten aankunnen.

En @Crack. Volgens mij doe je custom WB als je bijvoorbeeld een shoot hebt met afwijkend licht of moeilijk licht en je zeker wilt zijn van een juiste WB. Mede om te voorkomen dat je je hele reeks opnames later weer moet aanpassen. Als je dus op een min of meer vaste plek schiet met niet veranderende weers omstandigheden. Buiten is in dit geval minder aantrekkelijk ivm wolken wisselend licht ed. Maar voor binnen schoots met of zonder filtser is dit erg handig.

Ik ben lui en maak liever gebruik van een batch verwerking achteraf met een door mij gekozen achteraf instelling, maar als het wel een crusiale shoot is dus geen evenement weergave voor een website dan zou ik er wel voor kiezen.
Laatst gewijzigd door 1 op jvanarkel, in totaal 26 keer gewijzigd.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Crack schreefCOLONMoet je dit elke keer als je gaat fotograferen als "0-meting" gebruiken voor je camera, dus zowel binnen als buiten.
Of dient het als kalibratie-middel?
Ja als de omstandigheden wijzigen dan wijzigt ook de lichtval en dus weer aanpassen.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Crack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2004 12:49

Duidelijk! Thanks!

:D
Beetje van mezelf en een beetje van Canon
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

Misschien had je beter even het licht van de vloer kunnen meten en vast houden, doormiddel van het kopje met het sterretje even in te toetsen.
de AE-vergrendeling
Dat wil nog wel eens helpen.

Mart

Afbeelding
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

Crack schreefCOLONWie gebruikt de zogn. "custom whitebalans" in verschillende foto omstandigheden?
Ik doe dat alleen als ik bv studiofoto's maak. Als je verschillende zaken gaat fotograferen (als in: rondlopen en klikken) is het een beetje erg bewerkelijk. Ik heb bv eens foto's moeten maken van gerechten in een restaurant en dan heb je het over een vaste opstelling met 3 studiolampen rondom een tafel. Camera op een statief, verbonden aan de laptop. Met een grijskaart heb ik een foto gemaakt die ik als wb referentie heb gebruikt (voor de custom wb dus). De foto's in RAW geschoten en achteraf niets aan de kleuren hoeven te doen, alleen een beetje contrast bijwerken en kaderen. Zag er geweldig uit. I k heb alleen een beetje extra saturation gedaan omdat ze naderhand in sRGB het web op gingen. Dan is dat geen overbodige luxe.

Procedure is simpel: Zet de camera op de gewenste ISO waarmee je gaat schieten en op zet 'm op MF. Hou de grijskaart voor de lens zodat de grijskaart het grootste gedeelte van je zoeker beslaat. Zorg ervoor dat de kaart zó ligt als je onderwerp straks. Klik! En dan via het menu de foto aanwijzen als custom wb, en de wb instelling op custom zetten.

Schieten en genieten! (niet vergeten weer van MF af te halen)
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
Gebruikers-avatar
Crack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 101
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2004 12:49

Mike,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Ik doe meestal buiten het walkaround werk, en kan de witbalans dus het beste niet op custom instellen gezien de veranderende omstandigheden (hoera voor het weer in NL! :wink: ).

Ik ga even de voorgaande tips uitproberen door de witbalans buiten op "wolken" te zetten.

Grtz
Maurits
Beetje van mezelf en een beetje van Canon
MagicPhotoWorld.com
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2007 09:00

Ik had het zelfde gevoel bij m'n 400D, de foto's komen er gelig/grijzig uit. Na spelen met de belichting en picture styles bleven er maar gele foto's uitkomen.

Ik maakte een keer een testshot met "Custom WB" en het gele was eraf.
Conclusie was dat de auto-witbalans anders is ingesteld dan ik zou willen.

Wat gelezen op internet en het schijnt dat camerafabrikanten de auto WB wat geler zetten omdat veel mensen houden van de gloed op foto's (iets wat ook wel word gedaan met Warm Cards: http://www.kenstone.net/fcp_homepage/wh ... uglas.html)

In de handleiding kwam ik White Balance Shift tegen, waarmee je de witbalans kunt instellen. Ik heb het Amber en Groen er wat uit gehaald en de foto's zijn al een stuk meer naar mijn smaak!

Handig om dit mee in te stellen is WB Bracketing.
http://www.magicphotoworld.com
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar