close-ups van bloemen, een juffer en een haft

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
Promise
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 159
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2007 22:41
WoonplaatsCOLON Bergentheim
CONTACTCOLON

Hoi Bart,
Weer een erg mooie serie, de vlinders vind ik persoonlijk de mooiste, en zeker de de laatste
EOS 70D en 700D - Canon 24-105mm L 1:4 - Canon EF 28-80mm L 1:2.8 - Canon 40mm 1:2.8 Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM -Tamron 90mm macro - LowePro Slingshot 300AW
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Dankje @Promise voor je reactie. :P

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Hallo bartj, Het zijn prachtige opnames en zeer zeker nr. 9 sprint eruit hoewl ik nr. 7 ook mooi vind maar dan meer omdat jij goed gezien hebt dat deze eendagsvlieg aan een draadje hangt.

Evenals Nico ben ik beneiuwd welke ringen jij hebt gebruikt. Uit de exif heb ik al opgemaakt dat je een 50 mm als basis hebt gebruikt.

Tot slot iets over de opm. van Schoffie, hij maakt schitterende opnamen daar niets over maar..... Bij macro opnamen van dieren in de natuur kun je daar iets aan de achtergrond doen???? Ik denk van niet. afhankelijk van het licht kun je mogelijk iets doen aan de helderheid en met het diafragma aan de scherpte maar dan houdt het denk ik op. Als er veel drukte inde achtergrond is moet je dat zo nemen of je moet een eigen achtergrond(je) meenemen maar dan zijn die beestjes denk ik zo verdwenen en heb je geen opname.

Gr. Gerard
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Hoi Gerard....dank je voor je reactie en compliment.
Wat betreft foto 7: terwijl ik een juffer aan het volgen was om te fotograferen vloog deze eendagsvlieg zich vast in een paar spindraden, ik heb toen o.a. foto 7 geschoten.....het beestje verlost uit de draden en vervolgens ging hij/zij rustig op een blaadje zitten om ff bij te komen van de schrik en toen volgde dus foto 8.
Het was dus eigenlijk puur toeval. :wink:

Ik heb inderdaad de 50mm gebruikt en daarbij 1 Soligor tussenring, welke weet ik zo niet meer, maar het was de 12 of de 20mm.

Of je bij macro iets aan de achtergrond kunt doen ?.....ik denk dat je daar een beetje geluk mee moet hebben maar een groter diafragma helpt daar wel aan mee, door de kleinere scherptediepte wordt een drukke achtergrond dan minder goed zichtbaar.
Een eigen achtergrondje heb ik nog nooit geprobeerd...

gr. Bart

ps: dit is voorlopig mijn laatste reactie....ik ga er ff twee weekjes tussen uit. :wink:
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
Promise
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 159
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2007 22:41
WoonplaatsCOLON Bergentheim
CONTACTCOLON

Hoi Bart,
Mooie serie heb je hier neer gezet, mooi scherp, leuke compo's.
De laatste van de vlinder is mijn favoriet.
EOS 70D en 700D - Canon 24-105mm L 1:4 - Canon EF 28-80mm L 1:2.8 - Canon 40mm 1:2.8 Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM -Tamron 90mm macro - LowePro Slingshot 300AW
Gebruikers-avatar
Erik Mulder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 23:00
WoonplaatsCOLON Vlissingen
CONTACTCOLON

Nicodejong schreefCOLONop welke lens heb je de tussen ringen gebruikt als ik mag vragen ik ben zelf ook voor tussen ringen aan het kijken :P

toffe foto's
Ja, dat wil ik ook graag weten.
Ik was eigenlijk van plan om een paar voorzetfilters aan te schaffen voor Macro. Weet alleen nog niet welke ik zou nemen (+ 5 + 6 of zelfs + 10) :roll:

Maar nu kreeg ik het advies om i.p.v. voorzetfilters een setje Soligor tussenringen te kopen.

Maar hoe gebruik je die tussenringen, tegelijk of apart (zijn ze verschillend?)

Als ik het goed begrijp komen deze ringen tussen de camerabody en het objectief dus zowel bruikbaar op de kitlens als m'n 55-200 mm telelens.

Of kraam ik nu echt onzin uit :oops:
Materiaal: 1000D met grip, 50D met grip, 7D mark II, Sigma 18-50mm DC, Sigma 17-70mm DC Macro, Canon 50mm, Sigma 10-20mm DC-USM, Sigma 55-200mm DC,Tamron 70-300mm, Tamron 18-200mm, diverse flitsers, wat klein spul.Nu nog tijd om het te gebruiken!
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Hoi Eric,

ik gebruik de tussenringen in combinatie met de Canon 50mm f1.8 II.

De tussenringen kun je apart gebruiken en combineren, ligt er aan hoe klein het onderwerp is en wat voor een vergroting je wilt hebben.

De tussenringen zitten inderdaad tussen de body en het objectief en zijn bij alle lenzen te gebruiken, maar ik meen me te herinneren ooit gelezen te hebben dat ze niet bruikbaar zijn bij EF-S lenzen (zoals je kitlens).

Over de tussenringen zou ik wel wat kunnen vertellen maar dit is al reeds eerder gedaan op het forum en door mensen die dat veel beter kunnen. :wink:
Middels de zoekfunctie kun je hier vrij veel over lezen maar om je alvast wat op weg te helpen hierbij twee linkjes met info:
- als eerste een tutorial over de tussenringen en
- als tweede een topic over de tussenringen met op pagina twee een uitgebreide uitleg van Schoffie over tussenringen en andere mogelijkheden voor macro.

En mocht je hierna nog vragen hebben......

Succes !

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
Erik Mulder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 23:00
WoonplaatsCOLON Vlissingen
CONTACTCOLON

Hallo Bart, (en alle anderen die reageren of gereageerd hebben)

Als ik het dus goed begrijp is een setje tussenringen een betere keuze
dan verschillende voorzetlenzen in verschillende sterktes en maten.
Ik heb immers 2 lenzen (kitlens en telelens die respectievelijk 58 en 52 mm rond zijn) en dan zou ik van elke filtermaat 2 of 3 verschillende voorzetlenzen met verschillende dioptrie moeten aanschaffen.

Maar de tussenringen passen niet op de (EF-s) kitlens. Bedoel je daarmee dat de kitlens fisiek niet past of wel past maar dan helemaal handmatig bediend moet worden :roll:

Als alternatief noem je een 50mm/f1.8 II lens.
Enig idee wat daarvan de prijs ongeveer is? Hoeft niet persé een Canon te zijn natuurlijk. Er zijn vast wel betaalbare alternatieven. Misschien dat iemand een link heeft naar dit soort lenzen :?: Wat ik ook wil weten is de diameter (filtermaat) van een 50mm/f1.8 lens.
Ik heb namelijk een 2e hands Sigma ringflitser gekocht (komt als het goed is komende week binnen) met een 55, 58 en 77 mm adapter.

In afwachting van reacties, alvast bedankt!
Materiaal: 1000D met grip, 50D met grip, 7D mark II, Sigma 18-50mm DC, Sigma 17-70mm DC Macro, Canon 50mm, Sigma 10-20mm DC-USM, Sigma 55-200mm DC,Tamron 70-300mm, Tamron 18-200mm, diverse flitsers, wat klein spul.Nu nog tijd om het te gebruiken!
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Erik Mulder schreefCOLONMaar de tussenringen passen niet op de (EF-s) kitlens. Bedoel je daarmee dat de kitlens fisiek niet past of wel past maar dan helemaal handmatig bediend moet worden :roll:
EF-S lenzen zijn niet te gebruiken met de Soligor tussenringen. Zie hiervoor o.a. dit TOPIC
Erik Mulder schreefCOLONAls alternatief noem je een 50mm/f1.8 II lens. Enig idee wat daarvan de prijs ongeveer is?
De Canon 50mm kost € 95 en de diameter is 52mm . Zie o.a. de site van Konijnenberg.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
CaNonTruDy
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1164
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2006 18:48
WoonplaatsCOLON Waar het huis staat

Prachtige serie Bart (ook voor mij de leste het beste),
wat een fijne lens is het toch. Moet denk ik ook maar eens een tussenring proberen :roll:. En goede tip om meer op je achtergrond te letten (ik neem deze dan ook van harte mee).

Groet,
Trudy
[size=75]Lach naar het vogeltje.[/size]
Gebruikers-avatar
Erik Mulder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2007 23:00
WoonplaatsCOLON Vlissingen
CONTACTCOLON

Inderdaad Bart, mooie foto's.
En dat wil ik dus ook gaan doen.

Ik heb de keuze gemaakt. Ik ga voor een setje tussenringen en een 50mm/F1.8 lens.

En dan i.c.m. met de Sigma Flash Macro EM 140DG EO-ETTL ringflitser zal ik toch wel wat leuke resultaten kunnen behalen denk ik.

Is alleen nog de vraag WAAR ik e.e.a. ga aanschaffen? Bij Konijn(enberg) of bij de lokale fotoboer.

Zodra ik wat foto's heb met gemaakt met deze spulletjes zal ik ze posten in testcase :D
Materiaal: 1000D met grip, 50D met grip, 7D mark II, Sigma 18-50mm DC, Sigma 17-70mm DC Macro, Canon 50mm, Sigma 10-20mm DC-USM, Sigma 55-200mm DC,Tamron 70-300mm, Tamron 18-200mm, diverse flitsers, wat klein spul.Nu nog tijd om het te gebruiken!
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

@CanonTrudy: bedankt voor je reactie en proberen moet je zeker een keertje doen...close-up/macro is leuk om te doen. :P

@Erik Mulder: dank je en succes met de aanschaf en de macrofotografie, met wat oefening en geduld gaat ook jou dat zeker lukken.
De foto's zien we dan wel een keertje verschijnen. :wink:

Naast Konijn zijn er ook nog wel andere adresen zoals bijv. Kamera express of Fotovideoboom en wellicht nog meer.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar