Welk objectief is het meest geschikt voor Autosport?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Flying-Dutch
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2007 09:47
WoonplaatsCOLON Maassluis

Hoi,

Ik weet dat ik het best eerst de zoekfunctie kan raadplegen maar ik krijg dan zoveel hits :shock: terwijl ik, in mijn ogen, een redelijk specifieke vraag heb, namelijk:

Ik ben een beginnend fotograafje met een passie voor de Formule 1. Dit jaar heb ik de mogelijkheid om 2 keer die snelle bolides te mogen zien op het circuit van Spa Francorchamps. Echter ben ik op dit moment alleen nog maar in het bezit van de kitlens (18-55) die bij mijn 400D zat :? . Ik heb mij laten vertellen dat ik het beste kan gaan voor een 28-200 objectief omdat ik mij dan niet druk hoef te maken over het wisselen van het objectief omdat je met een 28-200 ook nog foto's kan maken van dichtbij (zogezegd de normale kiekjes). :?: Ik ben echt ten einde raad en de eerste mogelijkheid om die F1 auto's in actie te zien is al op 11 juli. Graag zou ik jullie advies willen hebben hierover want ik wil namelijk ook eerst nog even oefenen voordat ik naar het circuit ga!

Alvast bedankt!

En wellicht voor de autosport liefhebbers onder ons wat tips over het befaamde 'pannen' :lol: want dat wil ik ook zeer graag leren? Misschien dat iemand mij op weg kan helpen met welke setting op de 400D het beste is zoals de P, Tv of Av? en welke sluitertijd het beste is?

Groeten

Rob.
Laatst gewijzigd door 1 op Flying-Dutch, in totaal 5 keer gewijzigd.
[color=red]The only thing that Microsoft makes that does not suck is a vacuumcleaner![/color]
ijsje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 583
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006 18:13

ten eerste welkom op eosdigitaal.nl
hier zitten wel meer formule 1 addicts maar ik heb ze alleen maar stilstaand in de rai enzo mogen bewonderen

de 28-200 kan ik je al ten sterkste afraden omdat het gewoon geen snelle lens is (en f1 bolides zijn echt razendsnel)
ik zou dan eerder aan een 70-200 F2.8 of een sigma 120-300 f2.8 denken wat beide keigoeie lenzen zijn maar kosten ook wel behoorlijk veel centjes.
en het wisselen van lenzen is gewoon iets wat je erbij moet nemen als je echt goeie foto's wil, want veelzijdige lenzen zijn door de regel niet al te fantastisch

ivm pannen... je moet gewoon met je camera de auto zo stabiel mogelijk proberen te volgen.
probeer eerst in de automaat daarmee te oefenen, en daarna kan je op de TV mode zelf je sluitertijd bepalen (afhankelijk hoe stabiel jij je lens kan houden)
|| Canon || Elinchrom ||
Gebruikers-avatar
Flying-Dutch
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2007 09:47
WoonplaatsCOLON Maassluis

ijsje alvast bedankt daar kan ik al wat meer mee! Nu alleen nog op zoek naar goedkope objectieve, maar volgens mij is dat in de wereld van fotografie een understatement :shock:

Maar goed, alle beetjes helpen dus hoe meer info des te beter! Kom maar op met de tips & trucs ;-)

edit:

Heb net ff de prijzen opgezocht op kieskeurig.nl ivm de objectieven die je net hebt omschreven..... pffff goedkoopste was 800+ beetje teveel van het goede ...
[color=red]The only thing that Microsoft makes that does not suck is a vacuumcleaner![/color]
Fluplander
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 284
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 06:12
WoonplaatsCOLON Flupland

over pannen zijn nog wel een paar topics te vinden ;)

en over een tele voor de F1.. je ziet het 2x dit jaar dan zou ik daar niet speciaal een lens voor aanschaffen.

ik zou daar gewoon lekker genieten ;) want waarschijnlijk kom je toch niet dicht genoeg bij de baan om mooie kiekjes te kunnen maken
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

zou je het topic een wat duidelijker titel kunnen geven. Dat nodigt ook wat meer uit tot lezen.
Gebruikers-avatar
Flying-Dutch
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2007 09:47
WoonplaatsCOLON Maassluis

Fluplander schreefCOLONover pannen zijn nog wel een paar topics te vinden ;)

en over een tele voor de F1.. je ziet het 2x dit jaar dan zou ik daar niet speciaal een lens voor aanschaffen.

ik zou daar gewoon lekker genieten ;) want waarschijnlijk kom je toch niet dicht genoeg bij de baan om mooie kiekjes te kunnen maken
Eigenlijk heb je gelijk maar ik moet zeggen dat met een beetje lef je nog wel eens ergens komt, in de paddock bijvoorbeeld ;-) Heb de foto's nog op mijn oude pc moet ik echt eens overzetten, eerlijk waar! Je kan ze wel op mijn hyves vinden maar die kwaliteit is niet super. Als ik de tijd er voor heb dan zet ik ze wel eens online. De beveiliging lette tijdens de pitwalk niet goed op en voila, stond ik met mijn pa in het midden van de paddock. Heerlijk, op de foto met Trulli en Alonso plus een mooie shot van Mark Webber gemaakt, nog in Jaguar tenue dus is al weer een tijdje terug ;-)

Maar genieten ga ik zeker!
[color=red]The only thing that Microsoft makes that does not suck is a vacuumcleaner![/color]
Gebruikers-avatar
Flying-Dutch
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2007 09:47
WoonplaatsCOLON Maassluis

eos4all schreefCOLONzou je het topic een wat duidelijker titel kunnen geven. Dat nodigt ook wat meer uit tot lezen.
Zal ik doen.
[color=red]The only thing that Microsoft makes that does not suck is a vacuumcleaner![/color]
Fluplander
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 284
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 06:12
WoonplaatsCOLON Flupland

tja maar met een grote toeter op je cam dan val je toch wat meer op ;)
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

Flying-Dutch schreefCOLONijsje alvast bedankt daar kan ik al wat meer mee! Nu alleen nog op zoek naar goedkope objectieve, maar volgens mij is dat in de wereld van fotografie een understatement :shock:

Maar goed, alle beetjes helpen dus hoe meer info des te beter! Kom maar op met de tips & trucs ;-)

edit:

Heb net ff de prijzen opgezocht op kieskeurig.nl ivm de objectieven die je net hebt omschreven..... pffff goedkoopste was 800+ beetje teveel van het goede ...
Is geen understatement hoor. Niet bij wat jij wilt.
Jouw camera zal met een f/2.8 objectief het middelste scherpstelpunt als kruissensor kunnen gebruiken. Je AF wordt daardoor niet alleen sneller maar ook beter.
Bij openeningen kleiner dan f/2.8 werkt dat niet.
Overigens is bij snelle de sluitertijd het belangrijkste element. Gebruik dus de Tv stand.
Niemand kan je vertellen wat je sluitertijd zal moeten zijn omdat het afhankelijk is van de snelheid van de auto's. De snelheid van de auto's is weer afhankelijk van de situatie op het circuit en dus van de plaats waar jij kunt/mag staan.
Gelukkig kun je de eerste probeersels direct beoordelen. Zit een mooi groot scherm op die 400D.
Met vriendelijke groet.
CanongLas
Gebruikers-avatar
Flying-Dutch
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2007 09:47
WoonplaatsCOLON Maassluis

pfff ... lange weg nog te gaan zie ik. Maar de motivatie is er niet minder om ;-)
[color=red]The only thing that Microsoft makes that does not suck is a vacuumcleaner![/color]
Erikderaaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 05 Mrt 2007 19:43
WoonplaatsCOLON Uden

ik lees hier even mee omdat ik net met een zulk iets bezig ben
mijn huidige sigma 70-300 is niet echt geschikt voor snelle wagens omdat de focus het gewoon niet redt.

Mijn advies zou zijn om een lens te kopen met een snelle focus, USM zoals canon dat noemt. Canon heeft een 70-300 met USM en Image stabilizer. dat zouden twee opties zijn die ik zeker zou nemen. Vooral als je op grote brandpuntsafstanden gaat pannen, en je wilt nog beweging in de wielen zien.

Ik zelf ben echter aan het twijfelen tussen 2 canon lenzen. wel duurder, maar ook stap beter.
70-200 F4 L IS USM (en dan een extender 1.4 erbij voor brandpunt 280mm)
of de 100-400 F4.5-5.6L IS USM

Deze lenzen zouden toch zeer goed moeten voldoen, met de IS functie.
Diafragma 2,8 lijkt mij voor auto's toch weinig, meestal zit ik nu al rond de 8-11

Ik ben er nog niet uit, zit nog steeds te twijfelen. misschien heeft iemand hier nog meer tips?
[size=75]40D + 400D | EF-S 17-55 IS | EF-S 18-55 II | EF 70-200 F4 L IS | Kenko ext. + tussenringen | Speedlite 430EX + 580 EX II | Slingshot 300[/size]
HaRdCoRe-WeZ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2006 09:45

Tsja, oefenen, oefenen en nog meer oefenen. Het zogenaamde pannen is niet makkelijk, en de instellingen die je daarvoor gaat gebruiken verschillen van race tot race. Sterker nog, op de dag zelf kunnen er grote verschillen in zitten. Het is moeilijk, maar wel leuk. Probeer zoveel mogelijk verschillende instellingen (ISO, WB, sluitertijden) en ga dan langzaamaan filteren tot je bij een instelling komt die je bevalt.

Ik mag zelf gelukkig de 100-400 gebruiken, prima lens en op elk circuit kom je er goed mee weg. Het is niet het lichtste objectief, dus een statief kan wel eens helpen.
Schiet soms met: Canon EOS 10D | Canon EOS 40D | Canon EOS 7D | Canon EF-S 60mm F/2.8 USM | Canon EF-S 17-55mm F/2.8 USM IS | Canon EF 28-135mm F/3.5-5.6 USM IS | Canon EF 70-200mm F/4.0 L USM IS | Canon EF 100-400mm F/4.5-5.6 L USM IS
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Inderdaad is oefenen het sleutelwoord. Autosport gaat rap, als het om de voorbijrijdende auto's gaat. Daarnaast zijn er ook nog veel sfeervolle dingen te beleven in de pits en naast de baan.
Ik beperk het even tot de rijdende auto's

Een 70-200 F/2.8 is misschien wel het meest geschikte all-round objectief. Voordelen zijn, zoals genoemd, snellere scherpstelling, betere DOF. Nadeel is prijs.
Zelf werk ik met een 100-400, soms sta je toch langs plekken waar dat ene beetje meer bereik wel wat toevoegd. Een extender zou dan ook kunnen helpen. Maar ook met een 80-200 (absoluut niet snel, maar wel goedkoop) heb ik leuke panningshots kunnen maken. De truc is inderdaad dat je wat geoefender bent.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BugBoy
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 17:52

Een 70-200 F/2.8 of 300 F/2.8 is natuurlijk het mooiste maar wel duur. Ik zou gaan voor een redelijke telelens met IS die geschikt is voor panning. Een monopod is misschien wel een andere goede optie.

Een vlotte AF is ook wel lekker, zodat hij een F1 bolide kan volgen. Als hij voor je langs rijdt dan valt het nog wel mee met focussen. Rijden ze naar je toe/weg dan moet je een wat snellere AF hebben. Om met een langere sluitertijd toch nog een groot diafragma te kunnen gebruiken is een grijsfilter vaak ook aan te raden.

Huur eens een 70-300 IS USM en kijk of die snel genoeg is voor jou. Dat is de meest betaalbare telelens met een goede optische kwaliteit. Dit objectief is verder ook nog goed in te zetten. Door de beperkte filtermaat (58mm) zijn filters relatief goedkoop. Een 70-200 USM is ook te doen, maar dan heb je minder tele en geen IS.

Met een 70-300 IS USM en wat filters ben je onder de 600 euro klaar. Kijk alleen of de lens past bij jou (roterend front element, mindere build dan L-objectieven, geen vast diafragma, ...). Ik ben er tevreden mee, maar ik fotografeer geen echt snelle objecten.
Sietze
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2007 19:24
WoonplaatsCOLON Barneveld

Flying-Dutch schreefCOLONHoi,

Ik weet dat ik het best eerst de zoekfunctie kan raadplegen maar ik krijg dan zoveel hits :shock: terwijl ik, in mijn ogen, een redelijk specifieke vraag heb, namelijk:

Ik ben een beginnend fotograafje met een passie voor de Formule 1. Dit jaar heb ik de mogelijkheid om 2 keer die snelle bolides te mogen zien op het circuit van Spa Francorchamps. Echter ben ik op dit moment alleen nog maar in het bezit van de kitlens (18-55) die bij mijn 400D zat :? . Ik heb mij laten vertellen dat ik het beste kan gaan voor een 28-200 objectief omdat ik mij dan niet druk hoef te maken over het wisselen van het objectief omdat je met een 28-200 ook nog foto's kan maken van dichtbij (zogezegd de normale kiekjes). :?: Ik ben echt ten einde raad en de eerste mogelijkheid om die F1 auto's in actie te zien is al op 11 juli. Graag zou ik jullie advies willen hebben hierover want ik wil namelijk ook eerst nog even oefenen voordat ik naar het circuit ga!

Alvast bedankt!

En wellicht voor de autosport liefhebbers onder ons wat tips over het befaamde 'pannen' :lol: want dat wil ik ook zeer graag leren? Misschien dat iemand mij op weg kan helpen met welke setting op de 400D het beste is zoals de P, Tv of Av? en welke sluitertijd het beste is?

Groeten

Rob.
Kijk een topic waar ik zelf ook op zat te wachten. In september de race en ik ga 12 juli naar een van de testdagen. Ik heb zelf de Sigma 70-300/f4.0-5.6 DG APO Macro en zoals hierboven al is beschreven is deze een beetje traag met focussen. Ik denk dat ik het toch ga proberen op 12 juli en als het niet echt wat is zal ik misschien toch eens een duurder objectief gaan overwegen. Ben benieuwd welke keuze je gaat maken.


Sorry hoor even offtopic: Ik begrijp dat je dus in september naar de race gaat? Welke kaarten heb je besteld?
Canon EOS 1D Mark IIn - Canon 28-135 IS USM - Canon 70-200 USM - Canon 50mm 1.8 II - LowePro Stealth D400 AW
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

Pannen is op zich niet zo gek moeilijk, als je het jezelf niet al te moeilijk maakt. Pak niet het snelste stuk van de baan, want het is praktisch onmogelijk om een mooie pan te maken van iemand die 300kmh gaat. Dus...pak een langzame bocht en ga aan de binnenkant staan (chicane kan ook). Is veel en veel makkelijker.

Tip2: een hele snelle lens is niet nodig. Ik heb hele mooie pans en actiefoto's gemaakt van A1GP toen ik nog een Minolta A1 (uitgebreide compact) had. Het mooie met F1 is dat die jongens altijd dezelfde lijn rijden. Je weet dus op welke plek ze de baan overscheuren. Focus op dat stuk en zet 'm dan op Manual Focus en pak een diafragma van F8 oid. Zo heb je voldoende scherptediepte om ze goed vast te leggen (een meter of 3 op 20m afstand). Voor het gemak moet je dan een punt recht voor je kiezen natuurlijk. Je pant dan met de auto mee en als je recht staat, druk je af. Als sluitertijd kun je van rondom de 1/250 gaan zitten. Kijk even wat je trekt qua belichting. Snellere tijd kan ook, tot 1/400 moet je nog wel draaiende wielen kunnen hebben. Gewoon even testen, maar 1/250 moet je op 200mm ook nog wel vast kunnen houden. Ik heb ze ook nog wel langer gedaan, maar dan is het een beetje hit and miss.

Als je geld genoeg hebt, is een 70-200 F4 of F2.8 leuk en vooral lekker scherp en razendsnel (maar dat is niet persé nodig om mooie foto's te maken). De Sigma EX70-200 F2.8 is ook erg lekker snel en scherp.

Ik hoop dat je lekker weer hebt, want dan heb ik het ook. Ik ga ook naar Spa en schiet dan voor Pitpass.com (die ik dan ook heb). Ik verheug me er nu al op. Maar eerst naar Le Mans....ik ga gauw mijn tasje inpakken...
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
Frevo
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2005 14:49
WoonplaatsCOLON Zoelen
CONTACTCOLON

1/250? Ik zit bij pannen nooit boven de 1/125 en meestal op 1/80.
Pannen is echt niet zo moeilijk hoor. Gewoon camera op AI Servo en meetrekken met de auto. Ontspanner half ingedrukt (de camera blijft de auto in focus houden in de AI Servo stand) en op het juiste moment afdrukken. De auto is het makkelijkst scherp te krijgen alstie loodrecht t.o.v. de lens is.
En als je het goed doet krijg je zoiets:

Afbeelding

En ik hoor hier ook al monopod... pannen met een monopod is een drama! Niet doen dus.
Snelle autofocus heb je ook echt wel nodig als je de auto gaat volgen. Tuurlijk kun je onder sommige omstandigheden wel goede foto's maken met een langzame autofocus, maar zodra het iets lastiger wordt (auto schuin van voren etc) heb je een snelle AF echt wel nodig.
Mijn advies is een 70-200 uit de L serie. Of je een 2.8 nodig hebt of aan 4.0 voldoende hebt kun je het best zelf bepalen, maar voor normale autofotografie voldoen een 70-200 F/4 ook prima.

Zoals gezegd, pannen is niet zo vreselijk moeilijk. Een stuk minder moeilijk in ieder geval dan shots 3/4 van voren.
www.fredvanommeren.com | www.autofotografie.nl
[size=75]1DmkIII | 17-40 [color=red]L[/color] | 24-105[color=red]L[/color] | 50 | 70-200 f/2.8 [color=red]L[/color] IS | 1.4x+2.0x | Flitser, tas, kaarten, huis, auto, vrouw, kind, stop maar met lezen[/size]
HaRdCoRe-WeZ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2006 09:45

Sluitertijd hangt ook een beetje af van de hoeveelheid licht en op welke afstand je staat. Bij een rally kun je meestal wat dichterbij komen, dat scheelt gewoon. Maar een erg mooie panning trouwens Frevo, ook erg mooi licht.

AI servo scheelt, en volgens mij staat de 10D waarmee ik fotografeer na de service beurt verkeerd. Zal het overmorgen eens nakijken op de Nurburgring.

Verder is het een kwestie van oefenen, gevoel ervoor krijgen, en dan is het idd niet zo moeilijk meer.

Trouwens, er is volgens mij een soort berekening waarmee je kunt bepalen welk diafragma je moet gebruiken bij een bepaalde afstand. Kan iemand mij hier meer over vertellen?
Schiet soms met: Canon EOS 10D | Canon EOS 40D | Canon EOS 7D | Canon EF-S 60mm F/2.8 USM | Canon EF-S 17-55mm F/2.8 USM IS | Canon EF 28-135mm F/3.5-5.6 USM IS | Canon EF 70-200mm F/4.0 L USM IS | Canon EF 100-400mm F/4.5-5.6 L USM IS
thundercracker
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2007 21:29
CONTACTCOLON

Ik zit dus met de zelfde vraag, ik wil graag een Canon EOS 400D aanschaffen maar welke zoom lens kan ik het beste gebruiken ?

ik kan deze via een totaal pakket erbij krijgen: Canon EF 55-200/4.5-5.6 II USM

Die schijnt voor een beginner als ik goed te voldoen.

Ik heb momenteel een Canon Powershot S45 waarmee ik dit soort foto's al heb kunnen maken:

http://s93.photobucket.com/albums/l75/t ... ?start=all
http://s93.photobucket.com/albums/l75/t ... se%202003/
http://s93.photobucket.com/albums/l75/t ... ?start=all

Suggestie's ? :oops:
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

Frevo schreefCOLON1/250? Ik zit bij pannen nooit boven de 1/125 en meestal op 1/80.
Misschien om te beginnen niet al te ambitieus doen. En een F1 auto gaat ietsje harder dan een rally auto, dus 250ste is meer dan snel genoeg. Ik heb overigens zelfs met motocross nog met 1/350 een goed resultaat behaald. Het effect wat hier mooier omdat je dan ook het opspattend zand goed scherp ziet, en er tóch nog beweging in de wielen zit.
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar