Zon beschadiging?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Friggs
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 18:02

Ik heb ooit een keer gehoord of gelezen, maar weet niet waar of wanneer, dat als je een foto maakt tegen de zon in, dat je dan je objectief/camera beschadigd. :?:

Hier heb ik nooit zo bij stil gestaan met m'n simpele digitale camera, maar nu ik dan sinds kort kwaliteit in mijn handen heb, wil ik wel even zeker weten of dit wel of niet zo is.

Bedankt. :)

[edit]
Even een voorbeeld wat ik bedoel.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 3 op Friggs, in totaal 3 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
martinculemborg
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1164
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2005 14:55
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Ik wil inderdaad ook tips hoe je tegenlicht foto's kunt maken zonder je spullen en ogen te verpesten.
www.donkfoto.nl portretfotografie familiefotografie profielfotografie bedrijfsfotografie productfotografie
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Niet je lenzen maar de sensor kan beschadigd raken.
Te veel licht op de sensor zorgt eerst voor banding (strepen in de foto).
Dat gebeurt ook bij fel licht en/of op hoge iso's.

Ik weet dat compact camera's daar een permanente beschadiging van kunnen oplopen. Of de CCD sensoren van canon's DSLR's daar ook een permanente beschadiging aan op kunnen lopen weet ik niet.

Dit is wel op te lossen door grijs filters te gebruiken (=ND filters = Neutral Density). Die zijn er te krijgen in verschillende stops licht dat ze tegenhouden.
Wat die doen is ze zijn donkergrijs en houden een gelijke hoeveelheid licht tegen.
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
fistkikker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:03
WoonplaatsCOLON almere

compact camera's raken makkelijker beschadigd dan slr's omdat de zon de hele tijd op de sensor schijnt. De lens zorgt voor een 'brandglas effect'. Bij een slr is het effect veel kleiner, doordat de zon alleen op de sensor schijnt als de sluiter open is. Een compactcamera moet je dus niet wegleggen terwijl hij aan staat en de zon kan in de lens schijnen. Bij normaal gebruik zal je met een slr geen last hebben. 'm Veel meer op de zon richten dan nodig is evengoed niet bevorderlijk.

Foto's als het voorbeeld zijn geen probleem.
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

Je schrijft er helaas niet bij welke kwaliteit je nu hebt.
Ik ga er voor het gemak maar van uit dat je een spiegelreflex hebt.

Jouw verhaal geldt voornamelijk voor compactcamera's. Die hebben geen spiegel en de zon kan daar dus langdurig op de sensor schijnen.
Bij jouw camera zit er een spiegel voor. Die spiegel klapt pas weg als je een foto maakt. Met de zon in beeld zal de sluitertijd nagenoeg altijd zeer kort zijn. Op jouw voorbeeldfoto 1/250 seconde.
Geen probleem dus.

Denk je ook niet, dat als dit werkelijk een risico zou kunnen zijn, een fabrikant dat niet in z'n handleiding zou opnemen?
Met vriendelijke groet.
CanongLas
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Aanvullend: op deze manier moet je wel goed opletten, dat je je eigen ogen niet beschadigd!!
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Friggs
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 18:02

CanongLas schreefCOLONJe schrijft er helaas niet bij welke kwaliteit je nu hebt.
Ik ga er voor het gemak maar van uit dat je een spiegelreflex hebt.

Jouw verhaal geldt voornamelijk voor compactcamera's. Die hebben geen spiegel en de zon kan daar dus langdurig op de sensor schijnen.
Bij jouw camera zit er een spiegel voor. Die spiegel klapt pas weg als je een foto maakt. Met de zon in beeld zal de sluitertijd nagenoeg altijd zeer kort zijn. Op jouw voorbeeldfoto 1/250 seconde.
Geen probleem dus.

Denk je ook niet, dat als dit werkelijk een risico zou kunnen zijn, een fabrikant dat niet in z'n handleiding zou opnemen?
Heb de EOS 350D. Dus je bent van het goede uit gegaan. ;)

Ik nam ook wel aan dat het in de handleiding zou moeten staan wanneer het schade zou aanrichten. Het was meer van "just to be sure." :)

Bedankt voor de reacties!
fokkedeboer schreefCOLONAanvullend: op deze manier moet je wel goed opletten, dat je je eigen ogen niet beschadigd!!
Ja, dit had ik al opgemerkt na het maken van bovenstaande foto... :shock: :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar