Op reis, spullen mee, maar hoe?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
justjustin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 09:42
WoonplaatsCOLON Goes

Zaterdag ga ik voor een paar weken naar zwitserland.
Natuurlijk wil ik mijn fotospullen meenemen, maar daarbij komen een paar problemen kijken.

Ik heb gehoord dat ze als idioten omgaan met die koffers. Ik heb dan welliswaar een verzekering voor beschadigde koffers, maar zou wel betekeken dat ik in elk geval in Zwitserland geen foto's kan maken.

Handbagage is gezien mijn zwakke rug wel erg zwaar en kan dus wel beter op mijn spullen letten, maar vraag me af of verzekering hier wel geldt.

Kom je met dit spul wel door de douane? En op de terugweg? Ik heb wel eens gelezen dat je de aankoopbonnen mee moest nemen omdat je spullen anders kunnen worden ingenomen omdat je de belasting zou willen ontlopen.

Ik heb op mijn 70/200 2e hands gekocht, geen bonnen dus....

Wat zal ik doen? gewoon goed verpakken in mijn koffer zodat het niet kapot kan en hopen dat de douane me als een eerlijke zeeuw ziet? Of adviseren jullie mij iets anders?

Alvast bedankt!
[size=75]Gelukkig hebben we de foto's nog...[/size]
Fluplander
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 284
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 06:12
WoonplaatsCOLON Flupland

ik zou het zowiezo als handbagage meenemen je wil niet weten hoe er gesmeten wordt met die koffers
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

fotografie gear = handbagage...

of je moet graag van je spullen afwillen... :?
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

In de handbagage, zolang het de on-board bagagelimits niet overschreidt. Er wordt inderdaad nogal gegooid en gesmeten met ingecheckte bagage en je maakt de kans op "vermiste" bagage er ook niet kleiner op als je de boel in je koffer stopt. Daarbij zal de verzekering ws. niet uitkeren als je koffer verdwijnt en de luchtvaartmaatschappij keert maar tot een paar honderd uit.

Als rugpatient weet ik hoe zwaar het spul is, maar gelukkig kun je een heel eind komen met de bagagekarretjes op Schiphol. Een degelijke rugzak helpt bij het dragen.
Canon Jack
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2459
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2005 19:37
WoonplaatsCOLON Beek (LB)
CONTACTCOLON

Ben zelf naar Portugal in 2005 geweest met het vliegtuig. De camera met alle spullen als handbagage meegenomen. Alles in de Computrekker gedaan en mocht gewoon mee als handbagage. De rugzak was zwaarder dan de 5kg die ze zeiden dat mee mocht maar het werd niet gewogen. Ook in Portugal hebben ze de handbagage niet gewogen.

Gr
Jack
[url=http://www.one-eyephoto.nl]Mijn website[/url] [b][color=red]UPDATED!![/b][/color]
Verkoop je foto's op [b][url=http://submit.shutterstock.com/?ref=54595]Shutterstock[/url][/b].
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

mijn nature trekken met een gwwicht van 12Kg is ook gewoon als handbagage meegegaan... gewoon nonchalant over je schouder slingeren (en de pijn van die gooi verbijten onder een stralende glimlach...)
www.johanvanderwielen.nl
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

schoffie schreefCOLONmijn nature trekken met een gwwicht van 12Kg is ook gewoon als handbagage meegegaan... gewoon nonchalant over je schouder slingeren (en de pijn van die gooi verbijten onder een stralende glimlach...)
Exact!
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

Je schrijft er niet bij -hoe- je reist. Ik ga er maar vanuit dat als je met een auto gaat, je niet bang bent dat iemand met je koffers gooit.
Het zal dus wel vliegtuig of trein zijn.
Als het over vliegen gaat, zijn er een paar dingen waar je rekening mee kunt houden.
Iedere maatschappij adviseerd (check de websites) om fotospullen -niet- in te checken.
Wie niet sterk is, moet slim zijn. Neem dus een trolley als handbagage.
Douane is geen probleem. Bij terugkomst ben ik ook nog nooit gecontroleerd. Je hoeft geen bonnen mee te nemen. In het ergste geval moet je die later laten zien om aanslag invoerrechten/BTW te voorkomen.

Er is een maar. En ik spreek uit eigen ervaring. Als er toevallig iets vreemds gebeurt als jij wilt gaan vliegen (denk aan terrorisme en aanverwante zaken) worden alle normale regels op slag aan de kant gezet.
Denk aan de laatste keer in Londen. Op dat moment mochten mensen alleen een transparant plastic zakje meenemen in het vliegtuig. Daar past je camera vast niet in.

Na die ervaring heb ik een Pelicase 1510 Trolleykoffer gekocht.
http://www.sterkekoffers.nl/koffers-pelicase.html
Die gaat normaal mee als handbagage. Als er iets raars gebeurt en ik zou 'm moeten inchecken dan is dat geen probleem. Er bestaat niets sterkers dan een Pelicase. Die dingen zijn er op gemaakt om de duurste apparatuur van de Eiffeltoren te duvelen. Zonder schade welteverstaan. ;-)

Voor de zekerheid heb ik ook twee kleine maar goede hangsloten in dat koffertje zitten. Die gaan er op zodra het nodig is. (niet gebruikt tot op heden)
Het enige moment van tillen is uit de auto en in het vliegtuig. Gewicht is niks in vegelijking met je normale reiskoffer dus dat zal geen probleem voor je zijn.

Voor het gemak ter plaatse stop ik er een lege kleine fototas bij in. De koffer blijft dan in het hotel.
Als je twijfelt of je spullen er in passen, kan ik wel wat foto's plaatsen
Met vriendelijke groet.
CanongLas
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

Bij handbagage gaan ze (ook niet altijd) uit van de afmetingen van de tas/koffer. Het KAN gewogen worden maar dat gebeurt zo ver ik weet niet vaak. Alles hangt af van de vliegmaatschappij.
Als ze je tegen houden en je verteld de reden dan laten ze je in de meeste gevallen heus wel gaan.
Hoe het met de prijsvechters gaat weet ik niet. Reken op een strenger beleid.

Boete op overgewicht is voor die maatschappijen de enige manier om nog enige winst te behalen :lol:
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
Mike Philippens
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1137
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 21:04
WoonplaatsCOLON YGT360
CONTACTCOLON

CanongLas schreefCOLONVoor de zekerheid heb ik ook twee kleine maar goede hangsloten in dat koffertje zitten. Die gaan er op zodra het nodig is. (niet gebruikt tot op heden)
Die worden wellicht een probleem met de VS (is nu niet ter sprake, maar goed). Die eisen dat er - mocht je een slot op je koffer zetten - bepaalde sloten op zitten die zij kunnen openen. Kunnen ze dat niet, knippen ze de sloten eraf en hangen er een label aan waarom ze dat gedaan hebben. Alles is toegestaan in de strijd tegen het terrorisme... :roll:
[size=75]A fool with a tool is still a fool, it just makes disaster faster[/size]
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Voor mijn vorig werk ben ik regelmatig gaan vliegen en ze hebben nog NOOIT gecontroleerd of mijn handbagage wel in orde was met de regels.... Die regels zijn er vooral om te voorkomen dat mensen complete sporttassen als handbagage meenemen. Dus als het niet overdreven veel groter/meer/zwaarder is, gaat niemand moeilijk doen....

Als je als een van de eerste bent (dus wel vroeg komen...) kun je de bagage goed opruimen. Als je op het laatste nippertje in het toestel komt, dan kan het zijn dat de vakken vol zijn, en dat er geen ruimte meer is. In dat geval kan het zijn dat ze je handbagage alsnog doorsturen naar het bagageruim.

Kun misschien het makkelijkste gebruik maken van zo'n kleine trolly. Stop er dan wel wat schuimrubber in om de trillingen op te vangen. Als ze moeilijk gaan doen, moet je vragen om een papier dat zij zich aansprakelijk stellen voor alle schade die door hun beslissing kan ontstaan. Inclusief het huren van vervang apparatuur.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Ik heb inderdaad toen ik voor mijn rondreis door Griekenland ook gewoon mijn fotospullen als handbagage meegenomen...
Gewoon idd nonchalant :)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

Mike Philippens schreefCOLON
CanongLas schreefCOLONVoor de zekerheid heb ik ook twee kleine maar goede hangsloten in dat koffertje zitten. Die gaan er op zodra het nodig is. (niet gebruikt tot op heden)
Die worden wellicht een probleem met de VS (is nu niet ter sprake, maar goed). Die eisen dat er - mocht je een slot op je koffer zetten - bepaalde sloten op zitten die zij kunnen openen. Kunnen ze dat niet, knippen ze de sloten eraf en hangen er een label aan waarom ze dat gedaan hebben. Alles is toegestaan in de strijd tegen het terrorisme... :roll:
Is me idd overkomen in de states. Normale koffer opengebroken, brief erin dat zij dat mogen doen. Geen mogelijkheid op verhaal. (sloten waren echt kapot)
Gelukkig is Samsonite er op voorbereid. Binnen een week had ik twee -gratis- nieuwe sloten.
Met vriendelijke groet.
CanongLas
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Bij het boeken van een reis naar de VS ga je ermee akkoord dat de douane diensten daar de koffers mogen open maken. Er zijn trouwens ook sloten waarvan zij ook de sleutel hebben. Dus dan is je koffer toch veilig op slot tijdens de reis naar hotel oid, maar de douane kan erbij....

Maar voor een reis naar Zwitserland is dit niet van belang.....
justjustin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 09:42
WoonplaatsCOLON Goes

Bedankt voor de vele reacties!
Toch meen ik me te herinneren dat er hier ooit een topic was over iemand die zijn spullen in moest leveren omdat ze dachten dat ze nieuw gekocht waren.. Zwitserland is geen EU land natuurlijk... Dus vandaar die vraag...

Misschien dat ik mijn 70/200 dan maar gewoon goed tussen mijn sokken in verstop, want dat is het grootste gewicht. Andere lenzen vallen wel te tillen en loop daar niet gelijk krom van. heb opzich een degelijke tas waar ze zeker niet in zullen beschadigen.

En voor een 1,5 uur heb je niet erg veel handbagage nodig... hooguit mp3 ofzo..
Dus conclusie: Ik neem alles gewoon mee in handbagage! (zul je net zien dat ik van de trap flikker) :lol:
[size=75]Gelukkig hebben we de foto's nog...[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

De echte fotogear (Camera/lenzen) zou ik met handbage meenemen.
Dingen als een statief kun je nog overwegen in je koffer.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
roadkill
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 152
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2004 22:01
WoonplaatsCOLON Ridderkerk

Ik heb één keer problemen gehad met vliegen en foto apparatuur.
Op de weg van Weeze naar Stockholm kon ik gewoon inchecken, rugzak met foto spullen en een statief eraan vast, en op de terugweg was ik al door de douane en moest toen mijn statief apart laten inklaren.
Deze mocht dus niet mee het vliegtuig in maar wel in de bagage ruimte.
Zelfs toen ik vertelde aan de beamte en met mijn heen ticket zwaaide, dat het vanaf duitsland geen probleem was, zei die dat ik moest opschieten anders zou ik mijn vliegtuig wel eens niet kunnen halen :roll:
Dus maar terug naar de incheck balie en voor €10,- mocht die in het bagageruim mee.

Vraag dus wel even van te voren als je een statief meeneemt of die het vliegtuig in mag.

Marco.
Canon 30D / EF 50mm f1.8 Mk I / 24-105 f4 [color=red]L [/color]IS USM / 70-200 f4 [color=red]L [/color]IS USM
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

ik prop mijn statief altijd in mijn grote rugzak die onderin gaat... ga niet onnuttige dingen lopen meezeulen als handbagage... zut weegt al meer dan genoeg
www.johanvanderwielen.nl
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

roadkill schreefCOLONIk heb één keer problemen gehad met vliegen en foto apparatuur.
Op de weg van Weeze naar Stockholm kon ik gewoon inchecken, rugzak met foto spullen en een statief eraan vast, en op de terugweg was ik al door de douane en moest toen mijn statief apart laten inklaren.
Deze mocht dus niet mee het vliegtuig in maar wel in de bagage ruimte.
Zelfs toen ik vertelde aan de beamte en met mijn heen ticket zwaaide, dat het vanaf duitsland geen probleem was, zei die dat ik moest opschieten anders zou ik mijn vliegtuig wel eens niet kunnen halen :roll:
Dus maar terug naar de incheck balie en voor €10,- mocht die in het bagageruim mee.

Vraag dus wel even van te voren als je een statief meeneemt of die het vliegtuig in mag.

Marco.
Check de websites van de maatschappijen. Als iets lijkt op een slagwapen dan mag het niet mee naar binnen. Zelfs een wandelstok geeft problemen tegenwoordig. (ook voor slecht ter been zijnde mensen)
Het is momenteel om gek van te worden, zo hypocriet als ze zijn.
Een nagelknippertje mag niet mee. Stel je voor dat je naar de piloot loopt en zegt; vlieg nu naar Cuba, anders knip ik je nagels.
Eenmaal door de veiligheidscontrole koop je een fles whisky. Dan heb je lekker scherpe stukken glas waar je z'n strot mee kunt doorsnijden. Dat mag dan weer wel blijkbaar. Brand trouwens ook lekker, die whisky. Ik had nog zo gezegd...... geen bommetje.
Met vriendelijke groet.
CanongLas
Gebruikers-avatar
G. Heeres
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 342
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2006 02:28
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Lowepro heeft ook genoeg rugzakken met wieletjes eronder... Is dat niet iets?
Volle glasbak met liefst 9 lenzen in de range van 8 tot 400 millimeter....
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar