Vliegtuigen spotten met of zonder UV-filter...

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Edwin M.
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 445
GeregistreerdCOLON 07 Jan 2007 09:42
WoonplaatsCOLON Naarden
CONTACTCOLON

Ik zit vaak langs de banen op Schiphol om foto's te maken van vliegtuigen met mijn Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM. Fijne lens en nog geen dag spijt gehad van deze aankoop.
Ben bij deze aankoop toch te zuinig geweest met een UV-filter. Had toen een Hoya (goedkope versie) genomen (dacht dat het niks uit zou maken met zo'n lens) maar heb gisteren toch een B+W UV 010 MRC 77 E besteld. Had soms toch het gevoel dat de foto's niet helemaal scherp waren over de gehele range. Durf de lens niet te gebruiken zonder UV-filter want daar is het objectief te prijzig voor. Wanneer ik een stilstaand object fotografeerde was dit rete scherp maar met spotten werd dit soms een ander verhaal. De toekomst zal het uitwijzen...

Maar hoe doen de andere vliegtuigespotters het? Met UV-filter of toch zonder?

Ben benieuwd naar jullie meningen.
[color=red]Ca-non[/color] (de ~ (m.))
[color=red]EOS[/color] (de ~ (v.)) Griekse godin van de dageraad
[color=red]Ple-zier[/color] (het ~) gevoel van welbehagen, veroorzaakt door iets wat men aangenaam vindt
bam-bam
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 19:20

Edwin

Ik gebruik geen filters.Wel altijd de zonnekap.Verder is het toch een kans berekening.Als je zuinig bent en er verstandig mee omgaat is de kans dat er iets gebeurt te verwaarlozen.

Gr marcel

Inderdaad er zijn mensen waar het fout mee is gelopen(kansberekening)
Canon Eos20D|BG-E2|Canon EF 100-400mm f/4.5 L USM|Canon EF 24-85mm f/3.5|Canon EF 300 f/4 L USM|4xSandisk extreme 1GB|Lowerpro Minitrekker AW|
Crizz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 183
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 21:59
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

Ik gebruik (afhangkelijk van de situatie) wel een filter.
Dit om vaak irriterende schitteringen weg te nemen.
www.aimhigh.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar