Fotografie en kleurenblind

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
sullivan
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3082
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 20:23
WoonplaatsCOLON Almere

Hoi,

Ik heb een vorm van kleurenblind, namelijk groenblind. Ik heb bijvoorbeeld moeite om rode bloemen te onderscheiden van groene struiken of gras. Ook paars kan ik rustig voor blauw aan zien. ;)

Het is een misverstand dat mensen die kleurenblind zijn geen kleuren zien. Ik kan enorm genieten van kleurijke foto's. Het enige nadeel is dat het me niet goed lukt om later kleuraanpassingen te doen aan foto's.

Zijn hier ook mensen die een vorm hebben van kleurenblindheid? Hoe bewerken jullie foto's? Zijn er manieren om foto's te bewerken, door voornamelijk naar getalletjes te kijken (histogrammen)?

Ik ben benieuwd...

mvg,
Frank

PS. Alleen Z/W foto's is geen optie. :lol:
Gebruikers-avatar
john v
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1207
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2004 20:04
WoonplaatsCOLON hendrik ido ambacht

heb er geen last van maar het lijkt me gezien de hobby toch een beetje een lastig probleem.
misschien zijn er meer mensen op dit forum met dit probleem,laat zij dan spreken.
meneer gates,hij hapert steeds!!!
sullivan
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3082
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 20:23
WoonplaatsCOLON Almere

john v schreefCOLON misschien zijn er meer mensen op dit forum met dit probleem,laat zij dan spreken.
Dat was ook mijn bedoeling. ;)

Gezien het aantal leden en het feit dat 8% van de mannen en 0,5% van de vrouwen problemen hebben met het zien van de juiste kleuren, 'moeten' er hier meerdere members zijn die er last van hebben.

mvg,
Frank
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ik heb er zelf geen last van, maar voor mijn werk als docent biologie is het wel makkelijk om wat van dat soort verhalen te horen. Dan kan ik die weer doorvertellen, zodat de leerlingen ook een idee hebben wat rood-groenkleurenblindheid inhoudt. Het wordt bij ons zowel bij zintuigen als bij erfelijkheid behandeld. Het is immers een erfelijke aandoening.
Gebruikers-avatar
wvangerven
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 647
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2004 13:03
WoonplaatsCOLON Arnhem

Frank, kijk even op www.kleurenblindheid.nl/links.htm. Hier staan een aantal adressen/ instanties die je vast vakkundig advies kunnen geven.
Succes :wink:
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Lijkt me wel moeilijk met fotografie als hobby!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
patrickm
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 924
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2004 14:37
WoonplaatsCOLON Good Ol'vienna
CONTACTCOLON

ik ben kleuerenblind voor een bepaald aantal kleuren , maar dit is alleen maar met die kaartjes te testen, voor de KLU was het toen goed genoeg, (1985) (speciale testt moeten doen)


met fotos heb ik minder problemen, en wens je veel suc6 , een hulpmiddel kan een referentiekaartje zijn wat je gebruikt bij het bewerken.
[size=75]20D, EFS 10-22, Tamron 28-75 2.8 XI LD, Sigma 70-200 EX 2.8 HSM, Canon 28-300 USM IS L, Canon TC2.0, Sigma 105 EX 2.8 Macro,BG2
EX420,CT45
300D EFS 18-55, EF 75-300 III, EF 50 1.8 MKII, BG1
[/size]
darell
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 19:35
WoonplaatsCOLON Wondai QLD, Australia
CONTACTCOLON

ik heb ook last van kleurenblindheid. Vind het erg vervelend omdat ik fotografie superleuk vind! tot nu toe ben ik nog nooit problemen tegen gekomen met mijn kleurenblindheid in de fotografie, maar dat zal vast nog wel komen :cry:
hier is trouwens een kleurenblindheid test:
http://www.kleurenblindheid.nl/kleuren/waggoner.htm

Ik krijg overal als uitslag kleurenblind :(

nog meer mensen op dit forum die (deels)kleurenblind zijn?
Canon EOS 350D | Canon EF-S 18-55 mm | Sigma 70-300 | Metz 36 AF-4 | Hoya UV filter 58 mm
Ton-Otter
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1155
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2004 18:18
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

darell schreefCOLONik heb ook last van kleurenblindheid. Vind het erg vervelend omdat ik fotografie superleuk vind! tot nu toe ben ik nog nooit problemen tegen gekomen met mijn kleurenblindheid in de fotografie, maar dat zal vast nog wel komen :cry:
hier is trouwens een kleurenblindheid test:
http://www.kleurenblindheid.nl/kleuren/waggoner.htm

Ik krijg overal als uitslag kleurenblind :(

nog meer mensen op dit forum die (deels)kleurenblind zijn?


Ik heb de test gedaan er waren er wel een paar bij die ik bijna niet kon zien ,maar ik ben dus niet kleurenblind .
Het lijkt me er vervelend als je dat wel bent .
[i] [size=75][color=blue] Greetings Ton. [/size][/color][/i]
[url=http://www.tonotter.com]Kijk ook eens op mijn [size=84][color=red][b]WEBSITE[/b][/color][/url][/size]
BusDriver
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 16 Feb 2007 15:45

He wat leuk, een soortgenoot gevonden in mijn eerste week op dit forum.

Rood en Groen, wat is dat???? Geintje, ik zie deze kleuren wel afzonderlijk, maar zet een rode paddestoel (al dan niet met witte stippen) in een groen grasveld en ik trap 'm kapot zonder 'm ooit te hebben gezien. Ook bijvoorbeeld kleuren op Teletekst vind ik lastig te onderscheiden (groen/geel en blauw/wit). Pagina's met rode tekst sla ik over, niet te lezen (voor mij....)

De hierboven genoemde kleurenkaartjes zijn aan mij ook in het geheel niet besteed, ik zie er niets in door ofwel de gebruikte kleuren ofwel een gebrek aan fantasie :roll:

Bij het bewerken van foto's heb ik niet echt problemen ondervonden behalve bij het maken van een kader. Mijn vrouw heeft al meerdere keren geroepen: "Hoe kun je nu zo'n kleur gebruiken voor 't kader, die kleuren vloeken met de foto"...... OK, so be it :oops: .

Kleuraanpassingen aan foto's zijn helemaal geen probleem voor een kleurenblinde. Je moet jezelf altijd herinneren aan het orginele beeld en je foto daarop afstemmen, dan zit je precies goed. Immers, de "foute" kleuren die je in 't echt zag komen terug op je beeldscherm na jouw "correctie", resultaat: een "TOPFOTO".

Cheers,
Peter
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar