parameters 350D

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Adrianos
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2006 21:26
WoonplaatsCOLON Ederveen
CONTACTCOLON

Mij werd aangeraden om bij de parameters van de 350D het contrast en de scherpte op max te zetten. Wat vinden jullie hiervan? Hoe raden jullie aan deze het beste zetten, al zal het ook een stukje persoonlijke smaak zijn.
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Mwah, ligt er een beetje aan wat je wilt:
als je volledige controle wilt hebben over je foto's en in de nabewerking nog alle mogelijkheden tot je beschikking wilt hebben ..............
zou ik ze lekker op neutraal houden.
als je niet meer met je camera wilt doen dan richten, schieten en afdrukken...........
is het inderdaad een goeie optie. En of je ze dan op max zet? Ik heb een soort 'vakantie'instelling gemaakt voor familiesnapshots en zo, die ik toch niet wil nabewerken, en daar heb ik contrast, scherpte en verzadiging op + 1
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
redmar
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1433
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2005 21:26
CONTACTCOLON

Ik denk dat dat afhangt van wat je zelf wilt.
Als je helemaal niet wilt nabewerken aan contrast/verzadiging/scherpte (dus je EOS inzetten à la 'compact'), dan kun je de parameters op +1 of +2 zetten (wat je zelf mooi vindt).

Wil je meer vrijheid houden over deze zaken in het eindresultaat, dan kun je dat achteraf met bijvoorbeeld Photoshop ook bijwerken.
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

Die parameters zijn toch alleen maar van toepassing als je in jpg schiet?
Of heb ik het mis?
Gebruikers-avatar
redmar
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1433
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2005 21:26
CONTACTCOLON

Target schreefCOLONDie parameters zijn toch alleen maar van toepassing als je in jpg schiet?
Of heb ik het mis?
Klopt, alleen voor JPEG, in RAW ligt nog helemaal niks vast, zelfs geen kleurprofiel. Puur en alleen de ruwe data.
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Maar witbalans werkt wel door in RAW.
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
Pim
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2005 10:51
WoonplaatsCOLON net achter de duinen...
CONTACTCOLON

MartinPhili schreefCOLONMaar witbalans werkt wel door in RAW.
Ook deze kun je achteraf weer wijzigen in PS....
[url=http://www.istockphoto.com/user_view.php?id=549679]Istockphoto[/url]
[url=http://www.flickr.com/photos/pimleijenfotografie]FlickR[/url]
Gebruikers-avatar
redmar
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1433
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2005 21:26
CONTACTCOLON

Pim schreefCOLON
MartinPhili schreefCOLONMaar witbalans werkt wel door in RAW.
Ook deze kun je achteraf weer wijzigen in PS....
Ja, mits je in RAW schiet. In JPG is de witbalans niet meer achteraf aan te passen...
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Uiteraard kun je wijzigen maar is het niet veel makkelijker om meteen een goeie witbalans te kiezen?
Ik bedoel maar: als je buiten staat te fotograferen met de witbalans op lamplicht, dan heb je nog wel wat werk om dat te corrigeren.
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
redmar
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1433
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2005 21:26
CONTACTCOLON

Mja, ga maar de goede witbalans kiezen in the act... volgens mij zo goed als onmogelijk... zelfs met grijskaart is het achteraf aanpassen (nog even aan de orde geweest bij de modelworkshop) omdat licht nooit is zoals het is, ook tussen de aangegeven en de werkelijke temperatuur zit vaak een verschil... en ook bijvoorbeeld daglicht is niet altijd 'daylight'...

Het corrigeren van de witbalans in RAW is niet meer dan een schuifje verplaatsen, en met een grijskaart zelfs maar 1 keer klikken...
Keesh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 05 Mrt 2005 13:25
WoonplaatsCOLON leiden

Omdat ik in ps altijd het contrast van mijn foto's omhoog moest schroeven dat ik ook dat het beter was met de parameters het contrast alvast hoger te stellen. Kreeg ik spijt van!!! met vakantie naar zuid Thailand waar de zon zeer fel is. Mooi geen details in de schaduw. Om dit later in ps bij te schaven vind ik minder mooi. Dus mij advies is "omlaag met dat contrast", en later opschroeven in ps. De parameter voor scherpte zet ik wel hoog!

groet Keesh
50D, canon 28-135is usm, canon 70-200 L usm, 430ex, tussenring canon 12mm, sigma 105.
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

IK heb voor direct fotograferen voor de +1 contrast gekozen.
De scherpte staat op neutraal
Mijn advies is, speel eens met die instellingen.

In het begin had ik ook alles op max staan, maar dat vond ik echt niks.
Het is wat er wordt aangegeven, je kunt daarna slecht bewerken.

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Flash Gordon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 408
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2006 11:45

Vind je niet dat zo'n instelling afhankelijk is van de scene die je wilt fotograferen? Vind je niet dat een landschap anders moet zijn dan een architectuurfoto? Of een portret?

Met drie keer op een knopje drukken heb je een andere instelling. Je hebt (denk ik) de mogelijkheid om een aantal verschillende instellingen te programmeren. Maak daar dan gebruik van naar behoefte.

Als je alles op dezelfde stand wilt maken, waarom heb je dan zo'n geavanceerde camera gekocht? Dan was een Point&Shoot ook prima geweest.
gr
Flash
Gebruikers-avatar
Adrianos
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 31 Mei 2006 21:26
WoonplaatsCOLON Ederveen
CONTACTCOLON

ok, maar is het op de EOS 350D ook mogelijk om 3 plaatjes achter elkaar te schieten zonder tussen de plaatjes door een andere instelling te kiezen? Kan dit niet alleen met de kleur en de AEB?
Flash Gordon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 408
GeregistreerdCOLON 11 Jun 2006 11:45

Adrianos schreefCOLONok, maar is het op de EOS 350D ook mogelijk om 3 plaatjes achter elkaar te schieten zonder tussen de plaatjes door een andere instelling te kiezen? Kan dit niet alleen met de kleur en de AEB?
Ja, dat kan. Heet continues drive, of zoiets.
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

mijn norton ging over den zeik
dus nie goed
Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar