Canon heeft oplossing voor 70-300 IS USM

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
stefimke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2005 08:35
WoonplaatsCOLON Limburg

Ik heb 'm destijds bij Digital Street gekocht, daar zegt men dat ik 'm eerst naar hun terug moet sturen en dat hun 't dan verder afhandelen.

Toch maar eens gaan doen dan...

EDIT: ik heb 'm ingepakt en hij ligt verzend-klaar... "zeker-pakket" denk ik dat ik maar doe.
EDIT: 31aug ontvangstbevestiging gekregen van DigitalStreet
[size=75]C a n o n.1 0 0 0 D * 1 0 - 2 0 * 1 7 - 5 5 I S * 7 0 - 3 0 0 I S * 5 0 f 1 . 4 * 4 3 0 E X[/size]
yarro
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2006 09:59

De "deskundigen" zijn het er over eens dat het probleem met deze lens zich na verloop van tijd bij alle exemplaren met een serienummer in de genoemde reeks zal voordoen.
Mijn ervaring sluit hier op aan. Na een maand of 4 begon het probleem zichtbaar te worden en was ook de zoom "creep" of "flop" toegenomen.

Mijn advies luidt dan ook, stuur de lens in voor reparatie, ook al is er met je lens nog niks aan de hand.

ETB Ass heeft mijn lens nu drie weken. Nog 3 weken te gaan, als ik de berichtjes hier goed heb gelezen.

O ja, ik belde de helpdesk van Canon en die wisten nog steeds niks van het probleem. Op een mailtje werd binnen 24 uur gereageerd.
Dus niet bellen, maar mailen.
Canon 20D + BG-E2 Grip, Canon 70-200mm f/4L, Canon EF 70-300mm IS USM, Tamron AF17-50MM F/2.8, Canon Speedlite 430 EX + Lumiquest Big Bounce, Gitzo G1564L Monopod + Manfrotto 468 MG RC-0 hydro ballhead, Canon RC RS-80N3, Lowepro Slingshot 200AW.
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Vandaag bij mijn Duitse vakhandel mijn lens opgehaald. Is 9/8 ter reparatie aangeboden. Dus ruim zes weken weggeweest. Zij konden mij niet zeggen wat er aan de lens is gedaan. Ik merk dat echter wel.
Hij zakt niet meer terug als ik hem vertikaal omhoog gebruik, de speling tussen het vaste en uitschuifbare zoom deel is weg en zomen lijkt met iets meer weerstand te gaan. Ben benieuwd hoe hij nu echt werkt. enkele eenvoudige testopnamen zijn goed.
De in een eerder/ander topic aangehaalde problemen met scherpte in portretstand lijken mij nu geheel verholpen.

groeten,
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
yarro
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2006 09:59

Zojuist kwam de man van TPG met een pakje van ETB-ASS.
M'n 70-300 IS USM is na krap 4 weken terug van reparatie.
De speling in het uitschuifgedeelte van de lens is nu vrijwel verdwenen. En helemaal geen zoom creep meer.
Eerste tests laten geen probleem meer zien bij "staande" foto's.
Er zat een klein krasje op het uitschuifgedeelte. Dat is na reparatie weg, dus dat moeten ze hebben vervangen.

De lens is gerepareerd door Canon GMBH, Willich, Duitsland.
Helaas geen brief met uitleg over wat ze precies hebben gedaan.
Canon 20D + BG-E2 Grip, Canon 70-200mm f/4L, Canon EF 70-300mm IS USM, Tamron AF17-50MM F/2.8, Canon Speedlite 430 EX + Lumiquest Big Bounce, Gitzo G1564L Monopod + Manfrotto 468 MG RC-0 hydro ballhead, Canon RC RS-80N3, Lowepro Slingshot 200AW.
bluecupra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 462
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 19:28
WoonplaatsCOLON Den Haag

Heb zelf deze lens ook in bestelling staan. Hoop deze binnen nu en twee weken te ontvangen.

Als ik het goed begrijp is wanneer erin het serienummer een twee staat (XX2XXXXX) of hoger de lens goed is?
Canon EOS 7D | BG-E7 Grip | 70-200 F2.8L IS | Canon 24-105 F4.0L IS | Canon 100 F2.8L IS Macro | 430EXII | Kata Bug-203 PL
hoi_roy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 22:53
WoonplaatsCOLON Rosmalen

Dat klopt dan heb je een lens zonder dit probleem. Alleen met een 0 of 1 op die plaats heeft het portrait probleem.

Ook ik heb mijn lens opgestuurd omdat deze het probleem vertoonde. Mijn 70-300 lens is op 24 augustus bij ETB in het systeem gezet. Sinds 1 september staat hij in de wachtrij voor reparatie.... sinds dien nog geen verandering.
Hopelijk krijg ik hem met nog een weekje wachten eindelijk terug. (er van uit gaande dat de reparatie tijd 6 weken is)
[size=75]TKA: BG-E2. Interese e-mail of PB.
BCP: EOS 20D, BG-E2, Tamron SP AF28-75MM F/2.8 XR Di LD
NEW: EOS 5D mk II, EF 24-105 f/4 L, Canon EF 70-300 F/4-5.6 IS USM, Canon EF 50 F/1.8[/size]
bluecupra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 462
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 19:28
WoonplaatsCOLON Den Haag

Heb de lens sinds kort ook in bezit. Helaas heb ik een model gekregen waar het derde getal van het serienummer een "'0" is.

Naar aanleiding van de reacties in dit topic heb ik besloten om de lens toch om te (laten) ruilen. Heb de lens nu 3 dagen in bezit, heb er weinig (lees geen) behoefte aan om de lens de aankomende tijd 6 weken te moeten gaan missen...
Canon EOS 7D | BG-E7 Grip | 70-200 F2.8L IS | Canon 24-105 F4.0L IS | Canon 100 F2.8L IS Macro | 430EXII | Kata Bug-203 PL
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

bluecupra schreefCOLONHeb de lens sinds kort ook in bezit. Helaas heb ik een model gekregen waar het derde getal van het serienummer een "'0" is.
Waar heb jij dan gekocht/besteld als je nu nog een foutieve geleverd krijgt?
Kunnen anderen daar bij bestellen reeds rekening mee houden.
Ik vind dit geen goede zaak.

Groeten,
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
bluecupra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 462
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 19:28
WoonplaatsCOLON Den Haag

cornelus079 schreefCOLON
bluecupra schreefCOLONHeb de lens sinds kort ook in bezit. Helaas heb ik een model gekregen waar het derde getal van het serienummer een "'0" is.
Waar heb jij dan gekocht/besteld als je nu nog een foutieve geleverd krijgt?
Kunnen anderen daar bij bestellen reeds rekening mee houden.
Ik vind dit geen goede zaak.

Groeten,
Dat is mijn gedachte ook.. snap echt niet dat een product waarvan deze problemen bekend zijn gewoon nog verkocht worden of er niets aan de hand is. Omdat ik eerst wil kijken hoe de betreffende zaak het gaat oplossen ga ik de naam nog even niet noemen (als je zoekt op de site kan je het overigens wel vinden in één van mijn eerdere berichten). Heb nog even enkele testjes gedaan vandaag. Zelfde instellingen gebruikt op landscape en portrait stand. De foto's in portrait stand zijn net wat minder scherp dan de landscape foto's. Daarnaast zakt het voorste gedeelte van de lens nog altijd uit wanneer je de cam vertikaal houdt. Dit zou na reparatie of bij een goed model niet voorkomen. Enigste is dat ik de barcode uit de doos heb geknipt om gebruik te maken van de cashback actie. Hoop dat ze daar niet al te moeilijk over gaan doen.

Zodra ik meer info heb zal ik de post updaten

Jeffrey
Canon EOS 7D | BG-E7 Grip | 70-200 F2.8L IS | Canon 24-105 F4.0L IS | Canon 100 F2.8L IS Macro | 430EXII | Kata Bug-203 PL
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

bluecupra schreefCOLON Dat is mijn gedachte ook.. snap echt niet dat een product waarvan deze problemen bekend zijn gewoon nog verkocht worden of er niets aan de hand is.
Het objectief zou gekocht kunnen zijn bij een zaak waar weinig omloop plaats vind. Het zou zomaar kunnen zijn dat het objectief al een jaar op de plank ligt bij betreffende dealer.

Zo trof ik het met mijn eerste 75-300 IS USM die ik twee weken voodat het nieuwe exemplaar uitkwam kocht bij een foto-zaak in Noordwijk aan Zee. Ze wisten me daar wel te vertellen dat de 75-300 niet meer gemaakt werd, maar ze vergaten even heel "gemakkelijk" om te vermelden dat er een vervanger onderweg was. Ik heb dan ook de hoofdprijs betaald (€ 699,00) voor dat objectief, terwijl de nieuwe 70-300 IS USM twee weken later verkrijgbaar was voor € 649,00

Overigens heb ik mijn exemplaar van de 70-300 IS USM (gekocht half oktober 2005) twee weken geleden maar eens naar Kamera-Expres in Capelle a/d IJssel gebracht om op te laten sturen naar Canon. Ik had (uiteraard) één van de eerste exemplaren in Nederland, en heb het probleem met onscherpte in de portretstand niet als storend ervaren. Ik wist hoe ik het op kon lossen (door m'n vinger onder de barrel te houden) dus geen probleem.

Maar toen ik hier recentelijk las dat de barrel na reparatie ook niet meer vanzelf inzakt of uitschuift heb ik toch besloten om mijn exemplaar ter verbetering aan te bieden voordat hij uit de garantie-periode is. En de dag dat ik hem wegbracht had ik nog maar 6 dagen te gaan op de garantie. :lol:

Inmiddels is hij nu twee weken weg. Als hij terug is zal ook ik hier verslag uit brengen van mijn bevindingen.

Gr. John :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

bluecupra, Als je erg veel speling hebt op het uitschuifbare zoomdeel en/of als deze vanzelf terugzakt van totaal Tele naar wide als je hem vertikaal omhoog houdt kun je er zeker van zijn dat het een versie is met de fout.
Hoop dat ik je hiermee geholpen heb.

groeten,
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
bluecupra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 462
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 19:28
WoonplaatsCOLON Den Haag

cornelus079 schreefCOLONbluecupra, Als je erg veel speling hebt op het uitschuifbare zoomdeel en/of als deze vanzelf terugzakt van totaal Tele naar wide als je hem vertikaal omhoog houdt kun je er zeker van zijn dat het een versie is met de fout.
Hoop dat ik je hiermee geholpen heb.

groeten,
Als ik de lens op 300 mm zet zit er ongeveer 1/2 mm speling in de barrel. Verder schuift de lens in/uit als je de camera omhoog dan wel omlaag houd. Ga deze week proberen de lens om te ruilen voor een model met een "2" of hoger in het serienummer

Jeffrey
Canon EOS 7D | BG-E7 Grip | 70-200 F2.8L IS | Canon 24-105 F4.0L IS | Canon 100 F2.8L IS Macro | 430EXII | Kata Bug-203 PL
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Jammer, maar dan is jouw lens zeker niet in orde en ook niet gerepareert door Canon.
Groeten,
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
hoi_roy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 22:53
WoonplaatsCOLON Rosmalen

Ik zou de lens zsm terug brengen. Zoals hier boven al is aangegeven heeft jou lens het probleem waarschijnlijk ook.
Ter reparatie aanbieden zou ik voorlopig niet aanraden...

Ik heb zelf mijn lens helaas nog niet terug. Maar ik verwacht hem wel deze week aangezien de letter of repair inmiddels te downloaden is via de website van ETB.
De tijd die op dit moment nodig is voor reparatie is echt onwaarschijnlijk lang. Dat zou ik dus zeker voorkomen.
Het is wel jammer dat de bewuste fotozaak jou deze lens nog verkoopt. Zij zouden echt wel op de hoogte moeten zijn van het probleem met deze lens. Dit is dan niet netjes.
[size=75]TKA: BG-E2. Interese e-mail of PB.
BCP: EOS 20D, BG-E2, Tamron SP AF28-75MM F/2.8 XR Di LD
NEW: EOS 5D mk II, EF 24-105 f/4 L, Canon EF 70-300 F/4-5.6 IS USM, Canon EF 50 F/1.8[/size]
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Jeffrey,
Als je de lens in NL gekocht hebt zou ik officieel aanspraak maken op de rechten die je als koper hebt in het kader van de wetelijk geregelde consumenten bescherming volgens het Burgerlijk wetboek, boek 7 hoofdstuk 6. Aan dit onderwerp is in dit forum al aandacht besteedt. Zoek op garantie. (http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... c&start=15 kijk op blad 2). En lees ook deze pagina van HCC http://www.computerconsument.nl/ en (http://www.computerconsument.nl/pages/r ... dartID=240) wat/hoe het allemaal in elkaar steekt.

Groeten,
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
bluecupra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 462
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 19:28
WoonplaatsCOLON Den Haag

Allemaal bedankt voor de reacties tot zover

Even een korte update:

Heb sinds ik de lens in huis heb bijna dagelijks mailcontact met het bedrijf die mij de lens geleverd heeft. Keer op keer geven ze aan dat ze de lens niet één op één kunnen omruilen. De procedure is dat zij de lens innemen, versturen aan Canon en dat Canon een nieuwe lens afstuurt.

Ik heb inmiddels al herhaaldelijk aangegeven dat ik ruim binnen de 8 dagen omruil garantie de problemen heb aangemeld. Toch houden ze momenteel vast aan de eerdere procedure. Omdat ik als klant een product verwacht wat geen defecten vertoond lijkt het mij niet meer dan normaal dat ze mij voorzien van een probleemloze lens uit de juiste serie. Zoals andere ook al hebben aangegeven kan ik nog steeds niet snappen dat het betreffende bedrijf mij opzadeld met hun problemen. Wat is nu de moeite om de lens in te nemen, mij te voorzien van een goed model en dat zij de verdere afhandeling met Canon op zich nemen? Lijkt mij niet meer dan redelijk. Omdat het bedrijf waar ik de lens gekocht heb regelmatig en positief op dit forum genoemd wordt snap ik echt niet waarom ze in dit geval zo ontzettend moeilijk doen.

to be continued,

Jeffrey
Canon EOS 7D | BG-E7 Grip | 70-200 F2.8L IS | Canon 24-105 F4.0L IS | Canon 100 F2.8L IS Macro | 430EXII | Kata Bug-203 PL
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

bluecupra schreefCOLON....Omdat het bedrijf waar ik de lens gekocht heb regelmatig en positief op dit forum genoemd wordt snap ik echt niet waarom ze in dit geval zo ontzettend moeilijk doen.
Veel bedrijven zijn nog niet "gewend" aan het huidige consumentenrecht. :cry:
Ken je deze site: http://www.consuwijzer.nl/ ?
Stuur ze een mail met verwijzingen naar delen van die site en vraag ze te voldoen aan de verplichtingen.

Sterkte en succes,

Jan

P.S.: Er is ook een Consumentenautoriteit http://www.consumentenautoriteit.nl/ ; als ze doen waar ze voor ingesteld kun je daar ook terecht.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
harry
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 26 Jan 2005 16:13

bluecupra schreefCOLON....Omdat het bedrijf waar ik de lens gekocht heb regelmatig en positief op dit forum genoemd wordt snap ik echt niet waarom ze in dit geval zo ontzettend moeilijk doen.
Het lijkt alsof de combinatie van het bedrijf en deze lens niet zo gelukkig is.
In april van dit jaar heb ik bij hetzelfde bedrijf de lens gekocht. Ik was op de hoogte van het probleem (en wist dus wat ik kocht). De verkoper ontkende domweg dat er problemen met de lens zouden zijn. Volgens mij was het toen toch al 'algemeen' bekend.

Overigens ben ik heel tevreden met de lens maar heb hem wel ter reparatie aangeboden, voordat de garantie termijn afloopt.

Harry
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Jeffrey, Ik heb even gezocht en gelezen dat deze/je lens uit "Den Ham"komt.
Deze affaire vindt ik zeer zeker geen goede zaak voor een bedrijf met zo'n reputatie en waarmee ook wordt geschermd dat ze zo'n grote omzet hebben.
Het lijkt mij dat zij bewust een partij afgekeurde lenzen goedkoop hebben kunnen kopen, dee voor normale prij s verkopen en Canon het probleem laten oplossen. zij waren fair geweest als zij deze lenzen vóór verkoop bij canon hadden aangeboden.
Op grond van de consumentenrechten heb jij recht om een totaal nieuw exemplaar te ontvangen. Je maakt de klacht immers binnen 6 maanden na aankoop kenbaar. Je moet ze als ze via de telefoon niet willen antwoorden een aangetekende brief sturen. Een voorbeeld hiervan vindt je op de pagina van het televisieprogramma Tros Radar. http://www.trosradar.nl/.
Ik geef toe het is een moeilijke zaak om je recht te krijgen. Heb zelf bij een andere leverancier ook problemen gehad. Heb uiteindelijk canon ingeschakeld.

Als je geen nieuwe lens krijgt zul je hem toch ter reparatie moeten aanbieden. Zoals al eerder op dit forum vermeld lijkt het of alleen het deel met het serienummer nog oud is. De kwaliteit na reparatie is goed. alleen je bent hem zeker 6 weken kwijt.

groeten,
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
bluecupra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 462
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 19:28
WoonplaatsCOLON Den Haag

@cornelus079: Het klopt idd dat de lens uit Den Ham komt.

Gisteren avond heb ik een mail opgesteld en deze heb ik verstuurd aan de afdeling verkoop. Vandaag heb ik hierop reactie terug gehad.

In het kort komt het erop neer dat ik morgen de lens ga omruilen voor een model met een "2" op de derde positie van het serienummer.

Na een in eerste instantie moeizaam contact gaat mijn probleem toch opgelost worden door Foto Konijnenberg.

Zal de post morgen, wanneer de lens omgeruild is in ieder geval nog eventjes bijwerken

Jeffrey
Canon EOS 7D | BG-E7 Grip | 70-200 F2.8L IS | Canon 24-105 F4.0L IS | Canon 100 F2.8L IS Macro | 430EXII | Kata Bug-203 PL
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar