Ervaring 350D Onderwater en Behuizing

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
lumbaa
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 27 Jun 2006 18:04
CONTACTCOLON

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met onderwaterhuizen voor de 350D? Ik weet dat ze er zijn o.a. van Ikelite en Zillion ZAP-KissN maar wil graag wat meer weten over de gebruikerservaringen....doen alle functies het nog bv.? Ballans onderwater? Gebruikers gemak, bediening knoppen?

Duik zelf al jaren en nu ik weer meer fotografeer zal ik wellicht in de toekomst ook onderwater meer willen...nu maken we foto's met een 3.2MP camera in een onderwaterhuis...werkt wel ok hoor maar de 350D onderwater zal wel een hele andere foto opleveren....Hebben jullie daar ervaring mee? Gebruik je een bepaalde lens ivm lichsterkte wellicht?

Ik hoor het graag, Groeten!
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Ik heb er geen ervaring mee, maar wierdeau wel met zijn camera. Het grootste probleem: je bent een kapitaal kwijt aan spullen om je camera en lens droog en toch bedienbaar te houden. Reken op tenminste het dubbele van de prijs van je camera + lens!
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
lumbaa
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 27 Jun 2006 18:04
CONTACTCOLON

Hey Fokke, dank voor je reactie...ben me bewust van de enorme kosten :shock: ...das het grootste probleem...de centjes, helaas... :cry:

Zal Wierdeau een pb sturen...

dank voor je hulp!!!
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Voor een echt onderwaterhuis (tot 60 meter) kan je snel uit op een Sea & Sea DX-350D die zo'n 1800 euro kost. Daarbij heb je nog een onderwater flitser nodig die in prijs varieren van 300 tot ruim 600 euro.

Waterdichten plastic zakken (merk DiCaPac) zijn er voor de 350D geloof ik niet.

Ik heb zelf geen ervaring met onderwaterhuizen. Ik weet bij een zaak bij mij in de buurt die veel in onderwaterhuizen doet.
http://www.onderwaterfotografie.com/
llubse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2006 18:53

[size=75]Powershot gevalleltje met onderwaterhuis + EOS ding met variabele verrekijker er opgeschroefd.[/size]
dennisbrundel.nl
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2006 21:44
WoonplaatsCOLON Huizen
CONTACTCOLON

http://www.cameranu.nl/artikelen/13/15/ ... U-AXP.html Hier een goedkoper alternatief, ik zou er alleen persoonlijk mijn 350d niet snel in gebruiken.
Walther
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 07 Aug 2006 20:24

De ewa marine is zeker voor de prijs goed. Als je hem ziet is het een onding maar ik heb er 25 jaar geleden heel wat onderwaterfoto's mee gemaakt op mijn spiegelreflex. Flitsen is het probleem maar dat heb je bij alle onderwaterhuizen. De ikelites zijn zeer goed en......zeer duur. Je tilt je een breuk en tijdens het duiken is het niet erg comfortabel zeker als je bijvoorbeeld stroomduiken maakt. Komt je flitsarm er nog bij dan is er al bijna geen sprake meer van een foto/duik safari voor je plezier. Zeker niet als je van de boot duikt. Je hebt alleen al een buddy nodig voor het gewicht. Groot nadeel is ook dat je je peperdure ikelite kan wegdoen als je een andere camera neemt. Een ander en zeker geen slechter alternatief is een compactcamera kopen met dito onderwaterbehuizing. Kunnen vaak tot 30 meter of meer, zijn zeer handzaam en heel betaalbaar. Ik wil met iedereen de discussie aan van compactcamera van 6 MP (of zelfs 8) en het comfort tijdens het duiken gekoppeld aan de kwaliteit van je foto's. Ik ga er in ieder geval voor. In de onderwaterhuizen die ik ken blijven belangrijke functies beschikbaar maar de balans is een ander verhaal. De ikelite waar ik mee heb gewerkt moest uitgetrimd worden met name door de flitsarm. Besef wel dat elke functie een doorvoer is door het huis en dus een potentieel risico voor lekkage. Onderschat dat niet.

Dus in het kort waag ik ernstig te betwijfelen of jij met je 350 D zoveel betere foto's zou gaan maken als een wat betere 6-8 mp camera met compacte behuizing. Zeker gerelateerd aan de prijs. Blijft het probleem van het flitsen. Ook daar ben ik nog niet uit. Recht vooruit flitsen is uitgesloten behalve als je in kraanwater duikt. Dus er moet een externe flitser komen. Wat wel van belang is dat je een camera hebt waar de ISO instelling zonder al te grote consequenties kan opschroeven. Je veliest al heel snel veel licht.
Herbert
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2006 20:07
WoonplaatsCOLON Driel

Ik gebruik nu ongeveer een jaar de 350D/ 18-55 in combinatie met een ikelite huis, de DOME-port en een Ikelite flitser (DS51) http://www.ikelite.com/web_pages/2dslr_350d.html

Ik heb hem onder verschillende omstandigheden gebruikt (van extreme driftduiken in de maledieven, zeeland/oosterschelde tot nachtduik op 4 meter in de lokale zandput) de resultaten zijn over het algemeen tot mijn tevredenheid.

Wel ben ik het met Walther eens dat dergelijke onderwaterhuizen door hun afmetingen en gewicht niet erg handzaam zijn (en dus lastig als je weer eens 200 meter over een glibberige dijk moet sjouwen)

Onderwater daarintegen is het huis prima uit te trimmen met het meegeleverde lood.

Alle funkties zijn beschikbaar met het Ikelite huis (behalve onderwater een lens verwisselen :-)

Aan een flister kom je bij onderwaterfotografie eigelijk niet onderuit (diffusie is te voorkomen door van opzij te flitsen nooit frontaal flitsen!!) Ik ben wel eens wat met m'n vorige (analoge Sea&Sea MMII) onderwatercamera aan het expirimenteren geweest met roodfilters wat resulteerde in wisselend resultaat. Een TTL flitser geeft toch meer zekerheid. (overigens is heb ik uiteindelijk bij de Sea en Sea ook maar een YS90 flitser aangeschaft, iemand nog tips om deze als slave om te bouwen?)

Als je een flister koopt, doe jezelf dan een plezier, en neem er 1 met een ingebouwd pilot lampje, ik heb mijn flitser in een later stadium omgebouwd met een extern pilot lampje wat toch een hobby oplossing blijft (beetje knullig voor een duur OWhuis + flitser met een home made fabrieksel lampje van mijzelf).

Ik heb in ieder geval nog geen moment spijt van deze aanschaf, en ik gebruik hem dan ook met veel plezier.

De argumentatie van onhandelbaarheid gaat eigenlijk alleen maar op bij kantduiken waar je een eind moet lopen. Bij bootduiken is er altijd wel iemand die je camera wil aangeven/aanpakken.

Wat me overigens wel verbaasde is het feit dat je niet klakkeloos alle objectieven kunt plaatsen. mijn 50MM stelt niet scherp als de camera in het onderwaterhuis wordt geplaatst. Het blijkt dat de dome port ook al als fish-eye werkt, en hier kan de 50MM niet mee overweg. tot nu toe heb ik alle foto's gemaakt met de standaard 18-55 lens. Dit is voor standaard OW fotografie meer dan genoeg bereik. Alhoewel ik zit te denken over de aanschaf van een andere lens poort voor een macro lens. (wellicht ook geschikt voor een 70-300 lens :-)

Ik hoop dat je iets aan deze info hebt !
lumbaa
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 27 Jun 2006 18:04
CONTACTCOLON

Hallo allemaal! Bedankt voor de uitgebreide reacties..ik ben een tijdje weggeweest vandaar dat ik erg laat reageer...sorry daarvoor.

Het is leuk om de verschillende ervaringen te horen, het kopen van een huis zit nu even niet in de planning door de enorme kosten die ermee gemoeid zijn (anders was er allang eentje geweest) maar deze tips neem ik in ieder geval mee voor in de toekomst....

Ik duik al enkele jaren met de ixus en dat soms wel tot tevredenheid :D, het probleem ermee is vooral licht dus altijd wat bij-schijnen met een torch tenzij je echt kraakhelder water hebt. Hebben jullie een plek op het internet waar jullie onderwater foto's staan? Ben wel benieuwd nl.

Groeten!
llubse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2006 18:53

Hebben jullie een plek op het internet waar jullie onderwater foto's staan? Ben wel benieuwd nl.

Allen gemaakt met een Canon S50 met de interne flitser.
Duikvakantie in Malaisië. Eerste keer dat ik onder water fotografeerde.
http://gallery.lubse.nl/main.php?g2_itemId=68


Greetings,
Leon
[size=75]Powershot gevalleltje met onderwaterhuis + EOS ding met variabele verrekijker er opgeschroefd.[/size]
plons
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2007 16:30
WoonplaatsCOLON veldhoven

llubse schreefCOLON
Hebben jullie een plek op het internet waar jullie onderwater foto's staan? Ben wel benieuwd nl.

Allen gemaakt met een Canon eos 300 met de 420 flitser.
Duikvakantie in Curacao.
http://picasaweb.google.com/arie.eliens ... Onderwater


Greetings,
Arie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar