Zeiss glas op mn eos .. it aint gonna happen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
ijsje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 583
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006 18:13

ik weet niet van jullie maar ik wil dolgraag een 85mm zeiss prime op mn eos dus ik heb eens een mailtje gestuurd die kant uit.

(ps. de 85mm f1.4 planer T prime zou zeker op L niveau zitten en halverwege tussen de F1.8 normaal en de F1.2L versie qua prijs.)

Dear Mr. Bart,

Thank you for your e-mail.

We know that many photographers would appreciate Carl Zeiss lenses on their
Canon EOS cameras.
But without collaboration from Canon, we cannot realize this idea.

With best regards,
Katja Schuler
___________

Carl Zeiss AG
Geschäftsbereich Photoobjektive / Camera Lens Division
73446 Oberkochen - Germany
Telefon/Phone: +49 7364 20-6175
Fax: +49 7364 20-4045
mailto:photo@zeiss.de
http://www.zeiss.de/photo
|| Canon || Elinchrom ||
Gebruikers-avatar
bobeldijk
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1526
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2004 17:57
CONTACTCOLON

Denk dat Sony dat ook niet zo leuk zou vinden!
ijsje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 583
GeregistreerdCOLON 26 Feb 2006 18:13

bobeldijk schreefCOLONDenk dat Sony dat ook niet zo leuk zou vinden!
zeiss maakt die lenzen wel voor Nikon mount, en ik denk dat carl zeiss nog steeds een onafhankelijk bedrijf is die vooral van Sony afhangt als afnemer.

ik denk ook niet dat sony het niet leuk zou vinden maar langs de andere kant.. ik denk niet dat veel canon gebruikers een sony zouden kopen zodat ze een zeiss lens kunnen gebruiken.

andersom lijkt me het wel.. sony/zeiss lens op een canon wil ik wel :)
|| Canon || Elinchrom ||
wierdeau
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1198
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2004 19:12
WoonplaatsCOLON Badhoevedorp
CONTACTCOLON

er is genoeg zeis materiaal te krijgen met een M42 bajonet. Daar een m42 adapter bij en je hebt je zeis lens. Zelfde principe als wat bij de peleng en zenitar lenzen wordt gebruikt
nieuwe website!
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Kortom wat let je... ;)

Als je de foto's maar hier post! :)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
jurriaan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 128
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2005 22:43
WoonplaatsCOLON Rhenen

wat zou voor canon een reden zijn om niet mee te werken aan een zeiss lens met canon bajonet?
[url=http://www.projectbureauvlinder.nl]Artistieke talentontwikkeling van jonge mensen in 'n kansarme situatie[/url]
fversteegen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 536
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2006 19:03
WoonplaatsCOLON Leiden

jurriaan schreefCOLONwat zou voor canon een reden zijn om niet mee te werken aan een zeiss lens met canon bajonet?
My guess: Carl Zeiss wil niet voldoende betalen voor de rechten van het gebruik van de, ongetwijfeld gepatenteerde, Canon mount...

@ijsje: volgens mij zijn veel Carl Zeiss lenzen niet gemaakt door Carl Zeiss, maar geeft Carl Zeiss licenties uit voor het gebruik van hun productiemethode, waardoor er ook een Carl Zeiss stickertje op de lens mag zitten. Dit weet ik echter niet 100% zeker.
[i]The camera can photograph thought.[/i] Dirk Bogarde - [color=EFEFEF][url=http://www.encreative.nl]&Creative[/url][/color]
th0m
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 171
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2006 17:04
WoonplaatsCOLON Delft
CONTACTCOLON

wierdeau schreefCOLONer is genoeg zeis materiaal te krijgen met een M42 bajonet. Daar een m42 adapter bij en je hebt je zeis lens. Zelfde principe als wat bij de peleng en zenitar lenzen wordt gebruikt
Juist. Genoeg Zeiss lenzen die wel op een EOS kunnen. Alleen de 'nieuwe' ZF lenzen die voor Nikon/Sony uitkomen, kunnen er niet op.
[size=75]EOS 50E[color=#FF6600]_[/color] EOS 350D + grip [color=#FF6600]_[/color] (sh)(k)itlens [color=#FF6600]_[/color] 10-22 f3.5-4.5 [color=#FF6600]_[/color] 70-200 f4[color=#FF0000]L[/color] [color=#FF6600]_[/color] 28mm f1.8 [color=#FF6600]_[/color] 50mm f1.8 II [color=#FF6600]_[/color] Peleng 8mm f3.5


[color=#FF0000][url]http://www.pbase.com/th0m[/url][/color][/size]
Gebruikers-avatar
Bijltje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 27 Jun 2004 11:46
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

bobeldijk schreefCOLONDenk dat Sony dat ook niet zo leuk zou vinden!
Zeiss is niet alleen sony hoor :)
Er is zat Contax Zeiss spul te koop op www.keh.com en zelf wat bij konijnenberg.
Voor ongeveer 200 euro er een eos/ contax adapter erbij en je kunt losgaan :)
Kijk wel goed of het ook echt nodig is. De 85/1.8 van canon is erg goed. Denk dat je meer hebt aan zeiss in het groothoek segment (21/2.8, 19/2.8 )
Bovendien vraag ik me af of je van Zeiss glas op de 350D ook echt profijt hebt. De hoeken worden niet gebruikt en in het centrum doen de canon objectieven het ook goed.
En handmatig scherpstellen met de 350D lijkt me helemaal lastig. Hoewel het met de 45mm TSE van canon op de 300D best aardig ging. Maar bij die geeft hij dan ook een piepje als het scherp is.
[size=84]Canon eos 30D - eos 30
20mm/2.8 - 35mm/2 - 50mm/1.8 - 85mm/1.8 - 200mm/2.8L - 420EX [/size]
Gebruikers-avatar
HetDraakje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2006 21:32
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Voor ongeveer 200 euro er een eos/ contax adapter erbij en je kunt losgaan
Via eBay zijn er genoeg goedkopere adapters te vinden. Je houd dan echter de discussies of een goedkope chinese (veel) slechter is dan zo'n dure duitser of amerikaan, of misschien net zo goed. Een 2e handse lens is ovrigens niet heel veel duurder dan de AF Canon 85/1.8.

Sinds 2 dagen heb ik een Contax 85/1.4 T* Con/Yas banjonet met een goedkope chinese adapter. Zo op het ook zeer scherpe en mooie beelden. Zit zeer vast en voelt goed degeljik aan (Zowel Objectief als Adapter). Scherpstellen blijft lastig, misschien dat ik een andere focusscreen op zet.

Overigens moet daarbij ook gezegd worden dat ik mijn 5D nog maar pas heb en dit mijn 1e digitale camera is en dus nog erg veel te leren heb. Tzt zal ik een paar voorbeelden posten
Gebruikers-avatar
HetDraakje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2006 21:32
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Zoals beloofd een paar voorbeelden: Ook in combinatie met een AF-focus confirmation. Al met al ben ik niet ontevreden. De plaatselijke Talens verkoper stond overigens heel gek te kijken toen ik daar binnenwandelde met deze combinatie. Overigens paste de Leica Cron 50/2.0 niet op een adapter die ik had meegenomen :( Waarom moet ik nog uitzoeken.

Een kaarlichthouder van nabij
Afbeelding
100% crop
Afbeelding

Hart van Delft
Afbeelding
100% crop
Afbeelding

Stadhuis Delft
Afbeelding
100% Crop
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Bijltje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 27 Jun 2004 11:46
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

HetDraakje schreefCOLON
Voor ongeveer 200 euro er een eos/ contax adapter erbij en je kunt losgaan
Via eBay zijn er genoeg goedkopere adapters te vinden. Je houd dan echter de discussies of een goedkope chinese (veel) slechter is dan zo'n dure duitser of amerikaan, of misschien net zo goed. Een 2e handse lens is ovrigens niet heel veel duurder dan de AF Canon 85/1.8.

Sinds 2 dagen heb ik een Contax 85/1.4 T* Con/Yas banjonet met een goedkope chinese adapter. Zo op het ook zeer scherpe en mooie beelden. Zit zeer vast en voelt goed degeljik aan (Zowel Objectief als Adapter). Scherpstellen blijft lastig, misschien dat ik een andere focusscreen op zet.

Overigens moet daarbij ook gezegd worden dat ik mijn 5D nog maar pas heb en dit mijn 1e digitale camera is en dus nog erg veel te leren heb. Tzt zal ik een paar voorbeelden posten
De voorbeeldjes zien er goed uit. Hoe bevalt het werken met de zeiss? Zet je de camera op de M stand en bepaal je via trail and error? of gebruik je een lichtmeter? Of werkt de lichtmeting nog (lijkt me niet als het diafragma niet wordt doorgegeven, maar misschien kan het :P )
Kortom, hoe bevalt het werken ermee?
[size=84]Canon eos 30D - eos 30
20mm/2.8 - 35mm/2 - 50mm/1.8 - 85mm/1.8 - 200mm/2.8L - 420EX [/size]
Gebruikers-avatar
Spike
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 874
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Niets aan bewerkt? Lekker contrast zeg.
[size=75]AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about money. MASTERS worry about light.[/size]
Gebruikers-avatar
HetDraakje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2006 21:32
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Nee, niets aan veranderd, zelfs geen unsharp mask. Werken met de af-chip gaat goed (met de andere adapter zonder chip gebeurt dit uiteraard niet) . De camera denkt nu dat er een 2.0 objectief op zit. Uiterdaard gebeurt er niets automatisch en het diafragma moet je dus zelf instellen. De lichtmeter krijgt dan dus minder licht binnen er geeft aan dat er dus langer belicht moet worden. Ik heb de camera dan ook op diafragma voorkeuze staan. De rest gaat vanzelf.

Wat betreft de AF staat alleen het middelste focus veld ingesteld. Dit zie je dan rood oplichten als het beeld scherp is. Meestal pendel ik dan een beetje rond het scherpstelpunt met steeds kleinere subtielere uitslagen om hem dan af te drukken. Ik ben tevreden met de contax-canon af-adapter, hoewel deze een beetje minder stevig aanvoeld tov die zonder chip. Misschien dat ik ooit een transplatatie ga uitvoeren.
Gebruikers-avatar
Bijltje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 27 Jun 2004 11:46
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

HetDraakje schreefCOLONNee, niets aan veranderd, zelfs geen unsharp mask. Werken met de af-chip gaat goed (met de andere adapter zonder chip gebeurt dit uiteraard niet) . De camera denkt nu dat er een 2.0 objectief op zit. Uiterdaard gebeurt er niets automatisch en het diafragma moet je dus zelf instellen. De lichtmeter krijgt dan dus minder licht binnen er geeft aan dat er dus langer belicht moet worden. Ik heb de camera dan ook op diafragma voorkeuze staan. De rest gaat vanzelf.

Wat betreft de AF staat alleen het middelste focus veld ingesteld. Dit zie je dan rood oplichten als het beeld scherp is. Meestal pendel ik dan een beetje rond het scherpstelpunt met steeds kleinere subtielere uitslagen om hem dan af te drukken. Ik ben tevreden met de contax-canon af-adapter, hoewel deze een beetje minder stevig aanvoeld tov die zonder chip. Misschien dat ik ooit een transplatatie ga uitvoeren.
Heb je misschien het adres waar je die adapter vandaan hebt? En een AF adapter geeft de camera valse informatie door? Kun je als die op standaard op f/2 staat wel nog naar f/1.4 gaan op de camera of kan dit alleen op het objectief?

Zag trouwens op de zeiss site dat je ook een ZS 50mm f/1.4 kunt kopen met m42 mount. canon - m42 adapters zijn er zat dus dat lijkt me ook een mooie. Ziet eruit als de ZF lenzen voor nikon (ook zelfde prijs) namelijk 499 euro.
[size=84]Canon eos 30D - eos 30
20mm/2.8 - 35mm/2 - 50mm/1.8 - 85mm/1.8 - 200mm/2.8L - 420EX [/size]
Gebruikers-avatar
HetDraakje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2006 21:32
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Feitelijk heeft de waarde 2.0 geen invloed. Als je je camera instelt op Av kiest deze een bepaalde sluitertijd. Ga je dan aan de diafragmaring draaien (bijv van 1.4 naar 4.0; 3 stops) dan zal de camera automatisch een wat langere sluitertijd kiezen (bv 1/1000 naar 1/125). Het is dan alsof je een paar lampjes uitdoet in de kamer. Je ziet de zoeker dan ook wat donkerder worden. Daarom zul je bij al je foto's 2.0 als diafragma zien.

Ik heb deze adapter gekocht van "happypagehk" verkoper op eBay uit Hong Kong.

Hopelijk brengt Zeiss op de volgende photokina meer lenzen uit voor nikon...
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Bijltje schreefCOLONZag trouwens op de zeiss site dat je ook een ZS 50mm f/1.4 kunt kopen met m42 mount. canon - m42 adapters zijn er zat dus dat lijkt me ook een mooie. Ziet eruit als de ZF lenzen voor nikon (ook zelfde prijs) namelijk 499 euro.
Waar zag je dat staan? Ik denk er namelijk over om de Planar T 85 mm ZS te gaan bekijken maar ik vind er op de zeiss.de site niets over terug. Wel de Nikon en Zeiss Ikon versie maar niet de M42
Gebruikers-avatar
HetDraakje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2006 21:32
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Maced schreefCOLONWaar zag je dat staan? Ik denk er namelijk over om de Planar T 85 mm ZS te gaan bekijken maar ik vind er op de zeiss.de site niets over terug. Wel de Nikon en Zeiss Ikon versie maar niet de M42
http://www.zeiss.com/photo

Hier staat dan wel de 1.4/50 voor 500 euro (ex BTW), maar helaas niet de 1.4/85.
Spie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 94
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2005 13:16
WoonplaatsCOLON Utrecht

maced schreefCOLON
Bijltje schreefCOLONZag trouwens op de zeiss site dat je ook een ZS 50mm f/1.4 kunt kopen met m42 mount. canon - m42 adapters zijn er zat dus dat lijkt me ook een mooie. Ziet eruit als de ZF lenzen voor nikon (ook zelfde prijs) namelijk 499 euro.
Waar zag je dat staan? Ik denk er namelijk over om de Planar T 85 mm ZS te gaan bekijken maar ik vind er op de zeiss.de site niets over terug. Wel de Nikon en Zeiss Ikon versie maar niet de M42

Ed, iets dergelijks kon ik ook opmaken uit een interview in Camera Lens News van januari '06.
Zie hier: http://www.zeiss.de/photo

[EDIT] sorry, zie dat de link alleen naar de homepage leidt. Als je daar op "erweiterd suchen" klikt, en dan zoekt op "M 42" (denk aan de spatie) kom je op een pagina met het interview. Mocht ook dit niet werken, hier een uittreksel:

CLN: Auch Canon-Fotografen würden sich über Zeiss-Objektive freuen!
Müller: Das wissen wir sehr gut, denn Canon-Fotografen sagen und schreiben uns das täglich. Wir führen deshalb auch eine Baureihe ZS ein. Sie enthält die gleiche Optik wie ZF, ist aber mit Schraubgewinde M-42 ausgestattet. Nicht weil wir meinen, M-42-Kameras seien heute die großen Renner im Markt, sondern weil für praktisch alle Kamera-Bajonette M-42-Adapter verfügbar sind. Also kann man M-42-Objektive an fast alle Spiegelreflex-Kameras adaptieren, wenn man deren optische Eigenschaften haben will und auf Komfort-Funktionen wie Springblende usw. verzichten kann.

CLN: Die heute angekündigten beiden ZF-Objektive Planar 1,4/50 und Planar 1,4/85 hat es so ähnlich auch im Contax-RTS-Programm gegeben. Müssen wir uns die ZF- und ZS-Serien als eine Weiterführung von RTS mit F-Bajonett bzw. Schraubgewinde M 42 vorstellen?
Dr. Scherle: Das mag heute so aussehen, „morgen“ aber schon nicht mehr. Tatsächlich beginnen wir ZF und ZS mit Objektiven, deren kreative Möglichkeiten unter Contax-Fotografen sehr geschätzt sind. Das Planar T* 1,4/50 wurde sogar als das beste lichtstarke Standardobjektiv für Spiegelreflexkameras Testsieger bei „Popular Photography“ im Februar 1999. Solche Objektive wollen wir den Verwendern anderer Systeme zugänglich machen. Und zwar in weiterentwickelter, verbesserter Technik.
Aber schon die nächsten ZF-Objektive werden Typen sein, die es für Contax nie gegeben hat.

Groet, Sjef
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Bedankt voor het opzoeken Sjef, maar die redactionele stukjes had ik al gevonden. Ik dacht dat er ook een commercieel deel zou zijn over de ZS met specs erbij. Ik ben voornamelijk benieuwd naar de diafragma-aansturing. Zit er een pinnetje en wordt die door de adapter ingedrukt, n dat soort dingen...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar