Instellingen tegenlicht

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Robin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 965
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 11:50
WoonplaatsCOLON .: Limbabwe :.

@xiphias: Zou het voor de echte nitwits, zoals ik, mogelijk zijn om niet alleen tutorials te maken, maar ook een soort van lessen? Een voorbeeld is bijvoorbeeld belichten. Ik lees dan dat je de belichting vast kunt zetten met de * knop. Nu lukt me dat wel, maar ik snap het principe niet. Stel ik wil een foto maken met tegenlicht. Moet ik dan juist de belichting vergrendelen op iets donkers of iets lichts? Ik zou het wel kunnen waarderen als zo'n zaken ergens verduidelijkt zouden worden.
[color=darkblue]Ik sta spiege[/color][color=red] L [/color][color=darkblue]perplex![/color]
Gebruikers-avatar
maartenw
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 00:14
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Robin schreefCOLONStel ik wil een foto maken met tegenlicht. Moet ik dan juist de belichting vergrendelen op iets donkers of iets lichts?
Momenteel is het antowoord: neem een 20D, uiteraard zijn zit allemaal goede ideeën en wij gaan er inderdaad ook iets mee doen. Ook de meisjes hebben dat in de dierentuin aangekaart. t.z.t. meer info.

De 300D heeft inderdaad wel wat mankementen die via een bepaalde weg toch omzeild kunnen worden om goed resultaat te krijgen. Echter is ieder zijn medewerking dan ook zeer belangrijk.
www.studio111.nl
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

Robin schreefCOLONStel ik wil een foto maken met tegenlicht. Moet ik dan juist de belichting vergrendelen op iets donkers of iets lichts?
Kijk, de 20D regelt het automatisch. Met tegenlicht foto's maken kan met 20D gewoon heel goed. Met 300D op zich ook wel mogenlijk alleen moet je iid aan spot metering gaan doen. Waarop moet je dan instellen? Ja, goeie. Ik wist het laatst wel maar dusf het niet met zekerheid te zeggen. Ik zou zeggen niet op het lichte want dan is je object te donker. En niet op het donkere want anders is de rest overbelicht. Ik zou dus kiezen voor op het donkere of iets wat half belicht is. De 20D meterd over de hele foto, heb een foto met tegenlicht gemaakt van de controle toren op Orlando, en no problemmo. Iemand die wat nuttigs kan zeggen?

-XiP
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

Maar meteren doe je op datgene dat je correct belicht wilt hebben. Het liefst op een onderwerp dat 18% grijs is. Je kunt eventueel hiervoor een grijskaart meenemen..
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
Gebruikers-avatar
Bohr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 121
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2004 14:20
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ken je de website van
http://www.luminous-landscape.com/

Erg veel uitleg over het maken van digitale fotos.

owner heeft 3 tips indien de dynamische range van je beeld te groot is (fel licht en diepe schaduwen in 1 beeld)
1: gebruik een invulflits (kan dus niet altijd) :?
2: neem de foto niet en ga naar huis :cry:
3: bracket je opname (statief nodig) :P

hieronder een uitleg van dat laatste:

http://www.luminous-landscape.com/tutor ... ures.shtml

Hij heeft ergens op zijn site nog wel meer uitleg over dit soort problemen.

indien je geen mogelijkheid hebt tot statief is inderdaad een grijskaart ook een goede oplossing.
Fuji S304 >> Minolta Dimage 7i >> Canon 300D >> sluiter kapot...geen camera meer...
CameraNerd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2004 14:15
WoonplaatsCOLON Lat: 52°30'20'' N. Long: 4°44'48'' O.

Meteen maar overstappen op een 20D lijkt me wat overdreven. Van "automatischer" worden foto's meestal niet beter.
Bovendien moet je de functie zelf inschakelen, is net zoveel "werk" dus.

Als je nou gewoon de Exposure Value op +2 zet zit je meestal wel goed bij tegenlicht. En zo niet dan doe je het nog een keer over (is gratis :wink: )

Als je vanaf statief werkt kan je twee opnamen maken met verschillende belichting en die in Photoshop combineren.

Dat kan ook met bewegende onderwerpen, bijvoorbeeld een straatscene met een uitgebeten witte lucht. Een tweede foto met 2 stops onderbelichting haalt de grauwe wolken tevoorschijn. (bracketing)

Neem de tijd en een statief!
En probeer alles, het is gratis!
Blaat het niet, dan schaapt het niet.
Robin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 965
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 11:50
WoonplaatsCOLON .: Limbabwe :.

Zal het eens proberen maar wordt pas in het weekend aangezien ik doordeweeks vertrek in het donker en thuis kom in het donker......
[color=darkblue]Ik sta spiege[/color][color=red] L [/color][color=darkblue]perplex![/color]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Ik vindt het ook een beetje vreemd dat meteen wordt voorgesteld om maar een 20D te nemen. Ik wil niet zeggen dat de 20D geen prachtige camera is, maar om de 300D nou zo snel af te schrijven als ongeschikt voor dit soort foto's. De 300D heeft alles in huis om dit soort foto's ook prima te kunnen maken. Misschien moet je er iets meer moeite voor doen, maar dat is nou juist het mooie van digitale fotografie, je kunt eindeloos experimenteren en direct het resultaat bekijken. Ga te werk als CameraNerd hierboven beschrijft en als je niet zeker bent of je je foto's op je LCD wel goed kunt beoordelen, maak dan wat meer foto's en kijk thuis welke je de beste vindt.

Bedenkt daarnaast dat geen enkele camera altijd automatisch precies de juiste belichtingsinstelling kiest, want de camera kan echt niet weten wat jij in je hoofd hebt voor deze situatie (wil je bijvoorbeeld het onderwerp dat tegenlicht heeft nog goed kunnen zien of moet het een 'silhouet' worden).
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar