Hoe groot aanleveren van foto's om te ontwikkelen

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
JackRabbit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2004 12:24
WoonplaatsCOLON Den Haag

Hoe groot leveren jullie de foto's aan bij de ontwikkelaars om de foto's af te laten drukken?
Bij digitale camera’s is de lengte/breedte verhouding 3:4 als ik me niet vergis om de foto's aan te leveren.
Maar hebben jullie ook nog een voorkeur welk formaat en de grootte van het bestand?
2 a 3mb per foto is toch al een behoorlijke upload als je dit digitaal doet.
Of maken jullie ze kleiner om ze aan te leveren? :roll:
K.G.H.W.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2004 09:52

Zelf brand ik het gewoon op een CD-RW. En lever die dan in. Op de grootste formaat. Ik maak ze niet kleiner omdat je dan verlies van kwaliteit kan hebben.

en de 300D heeft geloof ik een verhouding van 2:3
K.G.W.H ---> canon EOS Rebel, 18-55 MM EF-S, RC-5 Remote control, Velbon CX-444, 2X sandisk ultra II 256 MB, 1X sandisk 128 MB, toploadzoom minni.
Hythloday

Het formaat van een spiegelreflex is 2x3 en het formaat van een zoekercamera is 3x4.

Persoonlijk zet ik de foto's op CD (JPG Groot). Het is geen doen om die te uploaden.

Verwerkingskosten bij uploaden is 99 eurocent. De verwerkingskosten zijn 2,95 euro als je een CD inlevert.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Hythloday schreefCOLONHet formaat van een spiegelreflex is 2x3 en het formaat van een zoekercamera is 3x4.
Daarom krijg je bij foto's van je D-SLR ook gewoon de foto's in z'n geheel terug en krijg je bij foto's geschoten met een zoekercam of witte randjes of "halve" hoofdjes :)

Bij de Hema kun je inmiddels aangeven in welke formaat (3:4 of 2:3) je de foto's wilt hebben. Dat zal dus bij anderen ook wel kunnen. Verder kun je foto's op 3:4 zelf croppen met croppit (ff Googlen - freeware).
JackRabbit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2004 12:24
WoonplaatsCOLON Den Haag

OK dan kan ik ze dus zo aanleveren :lol:
Dit geld met een telelens op je D-SLR ook neem ik aan?

Voor degene die niet willen googlen:
http://www.entrysoft.com/Crop_It_.16.0.html
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

JackRabbit schreefCOLONOK dan kan ik ze dus zo aanleveren :lol:
Dit geld met een telelens op je D-SLR ook neem ik aan?
...en toen was ik je even kwijt...

(met andere woorden: ik snap je opmerking over de telelens niet)
JackRabbit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2004 12:24
WoonplaatsCOLON Den Haag

Wat ik bedoel is of het niet uitmaakt of je er nou een gewone lens op hebt
of dat je er een telelens op hebt zitten.
Ik neem aan dat je met zo'n zoekercamera zo'n kleintje bedoelt zonder losse lens :lol:
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Maak inderdaad niet uit een tele- of groothoek of wat dan ook lens. De informatiehoeveelheid blijft hetzelfde (aantal pixels blijft namelijk gelijk) en dus de bestandsgrootte ook.

Houd wel in de gaten dat foto's op hogere iso bijvoorbeeld groter zijn (meer kb) dan foto's op lage iso. Zoiets geldt volgens mij ook voor AWB of zelf ingestelde witbalans.

En met een zoekercamera bedoelen we inderdaad een compactcamera (waar wel weer een tele-stand op kan zitten).
JackRabbit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2004 12:24
WoonplaatsCOLON Den Haag

Weten we dat ook weer :lol:
Dus niets croppen maar gewoon op cd branden en wegbrengen.
Kind kan de was doen, dus ik ook :P
K.G.H.W.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2004 09:52

uploaden kan wel. Maar dan zitje met datalimiet, upload snelheid. en als je op CD-rw doet kan je de cd vaker gebruiken.

Vroeger deed ik nogel uploaden maar toen schoot ik ook met ixus v2. Nu met 300D uploaden is gewoon te veel van het goede.
K.G.W.H ---> canon EOS Rebel, 18-55 MM EF-S, RC-5 Remote control, Velbon CX-444, 2X sandisk ultra II 256 MB, 1X sandisk 128 MB, toploadzoom minni.
Hythloday

Ytos schreefCOLON
Hythloday schreefCOLONHet formaat van een spiegelreflex is 2x3 en het formaat van een zoekercamera is 3x4.
Daarom krijg je bij foto's van je D-SLR ook gewoon de foto's in z'n geheel terug en krijg je bij foto's geschoten met een zoekercam of witte randjes of "halve" hoofdjes :)

Bij de Hema kun je inmiddels aangeven in welke formaat (3:4 of 2:3) je de foto's wilt hebben. Dat zal dus bij anderen ook wel kunnen. Verder kun je foto's op 3:4 zelf croppen met croppit (ff Googlen - freeware).
In Photoshop Elements heb je de opties "Crop" en Marquee.

Indien je Marquee gebruikt en bij style klik je "Fixed Size" aan dan kun je bij Width 3 invullen en bij Height 2. Bij een verticale foto bij Width 2 en bij Height 3. Als je je foto's wilt laten afdrukken, krijg je altijd 10x15cm.
JackRabbit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2004 12:24
WoonplaatsCOLON Den Haag

100 x 5mb is toch al gauw 500mb zullen ze blij mee zijn daar :lol:
maakt mij niet uit hij ratelt wel door op 80kb/s :P
scheelt me 2 euro haha een echte hollander :lol:
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Hythloday schreefCOLONIn Photoshop Elements heb je de opties "Crop" en Marquee.
Ook handig. Photoshop Elements ken ik (nog) niet zo goed. Maar ik heb het ergens gekregen... bij een camera ofzo... ohwja, bij m'n 300D :lol:

Ga er mee stoeien. Bedankt voor de info.
Hythloday

Photoshop Elements is een prima programma dat bij de camera is geleverd. Je moet dit programma leren kennen en er mee leren werken.

Ik gebruik misschien nog maar 5% van de mogelijkheden.
LeonZ

Ik brand gewoon een cd rwtje met bestanden die ik wil laten afdrukken en betaal € 0,19 voor een 10 x 15 bij onze fotograaf. Ik lever altijd het grootste bestand in en pas dit niet aan.
JackRabbit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2004 12:24
WoonplaatsCOLON Den Haag

Hythloday schreefCOLON
In Photoshop Elements heb je de opties "Crop" en Marquee.

Indien je Marquee gebruikt en bij style klik je "Fixed Size" aan dan kun je bij Width 3 invullen en bij Height 2. Bij een verticale foto bij Width 2 en bij Height 3. Als je je foto's wilt laten afdrukken, krijg je altijd 10x15cm.
kan iemand mij uitleggen hoe ik hem via Marquee crop, want dat lukt me niet. wel met crop zelf maar die is dan nooit 3:2 precies en wel met die Marquee :cry:
JackRabbit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2004 12:24
WoonplaatsCOLON Den Haag

Heb het even trouwens zo opgelost, maar misschien dat er meer handige tips zijn.
3:2 bij styles fixed size dan inverse select dan fill dat erom maak je dan zwart bijv. en dan even met crop.
maar moet volgens mij sneller kunnen? :shock:
resultaat hieronder

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... pic_id=252[/img]
Gebruikers-avatar
xiphias
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 1348
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 07:03
WoonplaatsCOLON EHHW
CONTACTCOLON

JackRabbit schreefCOLONHoe groot leveren jullie de foto's aan bij de ontwikkelaars om de foto's af te laten drukken?
Bij digitale camera’s is de lengte/breedte verhouding 3:4 als ik me niet vergis om de foto's aan te leveren.
Simple, zo groot mogenlijk. Zelf doe ik dat op 3072x2048 (100%) op 305dpi. 300 dpi wordt veel gebruikt maar 305 is optimaler (Zie boek wat ik op het oude forum al heb aangeprezen). Ook volgens de DTPers hier op de zaak en de drukkers is 305 beter.

Verhoudingen zijn 3:2 dus 30x20cm bijv., daar laat ik ze op afdrukken. 4:3 is vaak ook mogenlijk, je moet dan alleen vaak wat croppen van de zijkant op dat formaat te krijgen aangezien 300D 3:2 maakt.

-XiP
XiPHiAS Photography | GoPro Blog | Blog | USA Sport Fotografie

Sportfotograaf, levensgevaarlijk!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar