Ervaringen gevraagd met Canon 70-300 f4-5.6 IS USM

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
harry
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 26 Jan 2005 16:13

Ik denk er over om de bovengenoemde lens aan te schaffen. Op fredmiranda lees ik veel positieve berichten. Op eos digitaal eigenlijk niet zo veel. Ik neem aan dat er inmiddels mensen op dit forum zijn met deze lens en dat zij ook al de nodige ervaring hebben kunnen opbouwen met deze lens. Want de grote vraag is natuurlijk: is deze lens zijn geld waard?
Ik wil graag een goede zoom lens, maar ik beschik niet over een erg vaste hand: het moet dus iets met IS worden. L-lenzen met IS zijn me veel te duur en te zwaar.
Wie kan er wat zinnigs zeggen over deze lens?
Gebruikers-avatar
Pim
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2005 10:51
WoonplaatsCOLON net achter de duinen...
CONTACTCOLON

harry, je kunt hier even kijken.
[url=http://www.istockphoto.com/user_view.php?id=549679]Istockphoto[/url]
[url=http://www.flickr.com/photos/pimleijenfotografie]FlickR[/url]
Dennis_Oss
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2005 11:14
WoonplaatsCOLON Oss
CONTACTCOLON

Nou, laat ik ook eens proberen mijn eerste (hopenlijk) nuttige bijdrage aan dit superforum te leveren.

Ik heb zelf net deze lens gekocht, alleen nog 0 ervaring om het ergens mee te vergelijken. Het is namelijk mijn eerste lens voor mijn eerste spiegelrefex.
Wel kan ik je vertellen dat je echt een imposante lens in handen hebt.

Dit weekend ga ik voor het eerst foto's ermee schieten, dus dan kan ik zelf pas zien wat ie doet.

Maar ik kan niet echt ergens mee vergelijken. Mijn oordeel zal dan waarschijnlijk ook alleen maar zijn "snel, stil, redelijk licht en scherpe foto's".

Wel heb ik een hele nuttige link voor je gevonden. Dit omdat iemand anders ook met dezelfde vraag zat.

http://www.bobatkins.com/photography/re ... eview.html
[size=75][color=#E586A1][b]´¨)
¸.·´¸.·´¨) ¸.·-> Dennis van Orsouw
(¸.·´ (¸.·´ [/b][/color][/size]
Maak je niet druk, morgen is vandaag alweer gisteren.
[size=75]EOS 350D - Grip - 18-55 kitlens - 70-300 IS USM - 50mm F1.8 II - Tamron SP-AF 17-50 2.8 DXII - Sigma 18-50 2.8 - 1 Gb Sandisk Extreme III CF - 4 Gb CF - Linkstar 500watt flitsset[/size]
harry
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 26 Jan 2005 16:13

@M3 eXtreme:
Bedankt voor de moeite maar de threads die jij aanhaalt gaan over de 75-300 lens. De lens waar ik in geinterresseerd ben is de 70-300. Dit is een nieuwe lens die pas sinds oktober (ofzo) 2005 te koop is.
Volgens mij is deze nieuwe lens veel beter dan de oude (dus de 75-300), maar ook veel duurder. Daarom ben ik benieuwd naar ervaringen om er achter te komen of de nieuwe lens het extra geld ook waard is.

Harry
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

De ervaring die ik met de nieuwe lens heb gehad waren goed te noemen. Ik heb even een paar minuten op de Canon Expo in Parijs kunnen proberen in samenwerking met een 5D.
Hij focusde lekker snel door USM en mede door de IS had ik ook nog aardige sluitertijden.
Moet wel zeggen dat de 5D alle settings waren gelockt en dus jammer genoeg op erg hoge ISO zat te schieten (in EXIF later kunnen zien) us mede daardoor de hoge sluitertijden jammer genoeg).

Dus kon niet echt een eerlijke test doen (op mijn eigen meegenomen 20D bijv.)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
M3 eXtreme
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 625
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2005 11:49
WoonplaatsCOLON Bodegraven

Ow damm ik zit weer niet op te letten :oops:

Ok nou ik vraag me persoonlijk af of die "veel" beter is, hij zal beter zijn, lijkt me niet dat ze een opvolger slechter maken maar "veel" beter ik weet het niet...
[size=75]Canon EOS D60 [color=red]|[/color] Canon EOS 20D [color=red]|[/color] Sigma 18-125mm f/3.8-5.6 DC OS HSM [color=red]|[/color] Talens 820 statief[/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

M3 eXtreme schreefCOLONOw damm ik zit weer niet op te letten :oops:

Ok nou ik vraag me persoonlijk af of die "veel" beter is, hij zal beter zijn, lijkt me niet dat ze een opvolger slechter maken maar "veel" beter ik weet het niet...
Met name de IS van de 75-300 was niet echt optimaal te noemen... Het hunten in low-light is nu ook verbeterd met deze nieuwe 70-300...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Heb deze 70-300 onlangs ook gekocht. Ben nog aan het experimenteren en heb nog niks klaar om te laten zien.
De lens is ca. twee cm langer dan de Tamron 70-300.
Bij het scherpstellen verdraaid het voorste deel van de lens. Dus werken met polarisatiefilter is moeilijk. De 70-300 IS Do doet dat niet maar die is weer veel duurder. De verkrijgbare zonnekap is zeer groot.
Scherpstellen gaat snel. Je hoort duidelijk de IS functie werken en daardoor zijn ook de batterijen sneller leeg. Als ik veel van deze lens gebruik ga maken moet ik dus nog een extra reserve accu aanschaffen.
Mijn eerste indruk is dat je toch veel licht nodig hebt om zonder statief te werken of een camera moet hebben waarmee acceptabele foto's op iso 400 zijn te maken. Mijn 300D vind ik dat niet goed doen.
zodra ik een acceptabele fot heb zal ik deze hier plaatsen.

aanvulling:
Hier toch nog twee foto's die ik bij de aanschaf van de lens heb gemaakt vanuit de fotozaak.
Deze zijn dus echt niet perfect en ook het onderwerp lijkt nergens op.
Dit zie je als je bij audiophil in Aken uit de deur kijkt.
Foto 1 op 70 mm en foto 2 op 300 mm

1. [img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=30751[/img] 2. [img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=30752[/img]

Aanvulling 2:
al nadenkend over mijn eerste reactie kom ik nog op het volgende.
Deze foto's zijn uit de hand genomen. Met de Tamron 70-300 was dat bij deze instellingen niet mogelijk geweest. De Canon heeft dus meer gebruiksmogelijkheden. Daarom dus ook deze lens gekocht.

Groeten en prettige feestdagen,

gerard
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Dennis_Oss
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2005 11:14
WoonplaatsCOLON Oss
CONTACTCOLON

Zow... net terug van een weekendje Zandvoort.
Lekker goed weer gehad en we zijn er flink op uit getrokken.

Daarom heb ik eens goed de lens kunnen proberen.
Dit zijn tevens mijn eerste foto's met de 350D.

Alle foto's zijn uit de hand genomen en eigenlijk allemaal puur bij toeval deze leuk dingen tegen gekomen.

De vliegtuigfoto's zijn genomen bij een Spottersplek op Schiphol. Ook daar zijn we per toeval terecht gekomen. :D

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=30877[/img]
1

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=30878[/img]
2
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=30879[/img]
3

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=30880[/img]
4

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=30881[/img]
5

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=30882[/img]
6

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=30883[/img]
7
[size=75][color=#E586A1][b]´¨)
¸.·´¸.·´¨) ¸.·-> Dennis van Orsouw
(¸.·´ (¸.·´ [/b][/color][/size]
Maak je niet druk, morgen is vandaag alweer gisteren.
[size=75]EOS 350D - Grip - 18-55 kitlens - 70-300 IS USM - 50mm F1.8 II - Tamron SP-AF 17-50 2.8 DXII - Sigma 18-50 2.8 - 1 Gb Sandisk Extreme III CF - 4 Gb CF - Linkstar 500watt flitsset[/size]
harry
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 26 Jan 2005 16:13

Ik heb reacties en de links bekeken en het lijkt me nog steeds een 'leuke beginners zoom lens'.
Ik ben nog wel benieuwd naar de instellingen die Dennis_Oss gebruikt heeft. Ik gok dat foto 1, 2, 6 en 7 op 300 mm geschoten zijn en foto 4 en 5 meer richting de 70 mm. Klopt dat een beetje? Zijn de foto's nog nabewerkt?
Dennis_Oss
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2005 11:14
WoonplaatsCOLON Oss
CONTACTCOLON

Ik zal hieronder even de brandpunten neerzetten van alle foto's.
De exif info staat trouwens ook nog in iedere foto, dus die zou je ook kunnen raadplegen.

Het enige dat ik nabewerkt heb, is een crop, beetje meer contrast en een border.
De rest is zo uit de camera komen vallen.

1. 180mm
2. 90mm
3. 70mm
4. 70mm
5. 70mm
6. 300mm
7. 300mm
[size=75][color=#E586A1][b]´¨)
¸.·´¸.·´¨) ¸.·-> Dennis van Orsouw
(¸.·´ (¸.·´ [/b][/color][/size]
Maak je niet druk, morgen is vandaag alweer gisteren.
[size=75]EOS 350D - Grip - 18-55 kitlens - 70-300 IS USM - 50mm F1.8 II - Tamron SP-AF 17-50 2.8 DXII - Sigma 18-50 2.8 - 1 Gb Sandisk Extreme III CF - 4 Gb CF - Linkstar 500watt flitsset[/size]
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Jammer Dennis,
waarschijnlijk door het plaatsen van de bortder zijn je exif gegevens verloren gegaan. Met mijn "view exif" kan ik ze tenminste niet vinden.
Wellicht kun je nog wat info in je album aan de foto info's plakken. commando "edit". Dat werkt prettiger. Kunnen we gelijk kijken wat je instellingen waren. Ik ben bijzonder benieuwd naar de iso instelling.
Groeten,
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Dennis_Oss
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2005 11:14
WoonplaatsCOLON Oss
CONTACTCOLON

Vaag.... bij mij staan ze er nog gewoon in namelijk.

Maar ik heb het er bij alle foto's bijstaan hoor.
[size=75][color=#E586A1][b]´¨)
¸.·´¸.·´¨) ¸.·-> Dennis van Orsouw
(¸.·´ (¸.·´ [/b][/color][/size]
Maak je niet druk, morgen is vandaag alweer gisteren.
[size=75]EOS 350D - Grip - 18-55 kitlens - 70-300 IS USM - 50mm F1.8 II - Tamron SP-AF 17-50 2.8 DXII - Sigma 18-50 2.8 - 1 Gb Sandisk Extreme III CF - 4 Gb CF - Linkstar 500watt flitsset[/size]
Ralf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 188
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 21:23
WoonplaatsCOLON Nuenen

"Save for web" gebruikt?
10D - 100-300 USM - 50 F1.8 MK-I - 380EX
Dennis_Oss
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2005 11:14
WoonplaatsCOLON Oss
CONTACTCOLON

Nee, als ik de plaatjes die ik 1 op 1 heb geupload in het album bekijk, staat alle exif er gewoon bij.
Dus de foto's op mijn HD hebben we de info. Dit zijn exact de foto's die in het album staan.

Vaag hoor...
[size=75][color=#E586A1][b]´¨)
¸.·´¸.·´¨) ¸.·-> Dennis van Orsouw
(¸.·´ (¸.·´ [/b][/color][/size]
Maak je niet druk, morgen is vandaag alweer gisteren.
[size=75]EOS 350D - Grip - 18-55 kitlens - 70-300 IS USM - 50mm F1.8 II - Tamron SP-AF 17-50 2.8 DXII - Sigma 18-50 2.8 - 1 Gb Sandisk Extreme III CF - 4 Gb CF - Linkstar 500watt flitsset[/size]
stefimke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2005 08:35
WoonplaatsCOLON Limburg

Ik heb vorig jaar met de na lang twijfelen de over de 70-200f4L en de 70-300DO-IS uiteindelijk de f4L gekocht, met cashback. De nieuwe 70-300IS was er toen nog niet.

Des te meer ik echter lees over de nieuwe 70-300IS des te meer zin ik erin krijg. Meer bereik, 3rd-gen IS, kleiner, lichter, minder opvallend. Kortom een perfecte aanvulling op m'n 17-85IS.

Lastig. Elke keer als ik de f4L op m'n camera schroef gebruik ik 'm met plezier. Ultra-sneller AF en de plaatjes zijn fantastisch: scherpte, kleuren, contrast, alles subliem. Maar het blijft een groot wit kanon, wat voor een dagje uit niet echt praktisch is.

Ik vraag me af hoeveel ik de f4L nog ga gebruiken als ik nu de nieuwe 70-300 zou aanschaffen. Wellicht dat de snellere AF merkbare voordelen zou hebben bij het fotograferen van "sportieve" activiteiten en spelende kinderen?

Iemand ervaring met beide lenzen?
[size=75]C a n o n.1 0 0 0 D * 1 0 - 2 0 * 1 7 - 5 5 I S * 7 0 - 3 0 0 I S * 5 0 f 1 . 4 * 4 3 0 E X[/size]
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Kijk ook eens hier vvor een goede recentie: http://www.photozone.de/8Reviews/lenses ... /index.htm

Er staan twee duidelijke foto's op deze site en een goede beschrijving. Alleen van de disortion diagrammen snap ik niks

groeten,
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

@Dennis_Oss: ik denk er ook sterk aan deze lens aan te schaffen. Je plaatjes zien er goed uit, maar zou je ook eens een foto willen posten in de portretstand? (dus kwartslag gedraaid).

Deze posts (en anderen) hebben mij onzeker gemaakt:

http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=16623268

Niet om onrust te zaaien, maar ziet er uit als een algemeen probleem waarbij foto's in portretstand door speling in de lens vaag worden. Ben benieuwd. Alvast bedankt.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

mavlo77 schreefCOLON
Niet om onrust te zaaien, maar ziet er uit als een algemeen probleem waarbij foto's in portretstand door speling in de lens vaag worden. Ben benieuwd. Alvast bedankt.
Mavlo,

Dit probleem kan ik bevestigen. Hieronder een kopie van mijn post op een ander forum. Overigens blijf ik het een schitterende lens vinden. Hij maakt gebruik van een UD element, iets wat je normaal alleen in de "L" serie kunt vinden. Ook evenaart hij volgens velen de scherpte van de 70-200 "L" (al blijkt dat niet uit deze foto's; zijn slechts "effe snel" gemaakt voor de test :lol: ). Ik kan hem je in ieder geval van harte aanraden
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Naar aanleiding van een aantal verontrustende berichten omtrent een probleem met de 70-300 IS USM lens van Canon schrijf ik dit topic voor een ieder om kennis van te nemen.

Een aantal weken geleden doken er klachten op omtrent deze lens. Het zou gaan om "onscherpe" beelden wanneer de lens in potret-houding gebruikt word (body 90º gedraaid).

Aangezien ik zelf deze lens in mijn tas heb zitten (en graag gebruik vanwege zijn uitstekende optische kwaliteiten ;D) was er voor mij dus reden genoeg om de proef op de som te nemen. En zie hier het resultaat en de oplossing:

Ik heb in de woonkamer 2 foto's gemaakt met de 70-300 IS USM lens op 300mm met IS ingeschakeld. Overigens maakt het niet uit of je de IS wel of niet gebruikt, de resultaten blijven hetzelfde. Je zult straks begrijpen waarom.

De resultaten waren inderdaad zoals verwacht:

In "landscape" houding (gewoon horizontaal) verkreeg ik een scherpe plaat. Maar zodra ik de camera 90º draaide in "Portrait" houding (links-om of rechts-om maakt niet uit) is het resultaat onscherp.

Laten we eerst eens naar de voorbeelden kijken. Dit zijn 100% crops uit het origineel, onbewerkt en onverscherpt.

Foto #1 (landscape)

Afbeelding


Foto #2 (portrait)

Afbeelding


Jullie kunnen duidelijk zien dat de tweede foto aanzienlijk onscherp is.

Dus, zoeken naar een mogelijke oorzaak (en nu inmiddels twee dagen verder) heb ik het euvel gevonden.

Wanneer de 70-300 lens helemaal uitschoven is (300mm stand) dan zit er wat speling op de koker (barrel). Waarschijnlijk is de lens gecalibreerd in landscape stand, waardoor de koker eigenlijk ietsjes naar beneden "hangt" vanwege de geringe speling die de koker heeft wanneer die volledig is uitgeschoven.

Zodra je de camera 90º kantelt om foto's in potret-formaat te maken, dan leunt de koker niet langer naar beneden, maar naar opzij (ten opzichte van zijn calibratie positie).

Dat is dus de oorzaak van de "onscherpe" foto's.

De oplossing is simpel. Aangezien je het diameter van de buitenste koker niet kunt verkleinen (en Canon uiteraard ook niet :D ) zul je ten alle tijden speling blijven houden wanneer de binnenste koker volledig is uitgeschoven (300mm stand). Maar omdat ik nu weet dat de lens gecalibreerd is met de uit-stekende koker naar het zwaartepunt leunend (de vloer) kan ik zelf handmatig de koker corrigeren door hem met mijn wijsvinger en middelvinger in de richting van de zgn. vloer te duwen (dat is ten alle tijden de richting van de battery-grip c.q. de onderkant van de camera-body).

Dus was het nog even kijken of mijn theorie zou kloppen, en... zie hier:

Foto #3 (portrait met koker naar kunstmatige "vloer" gedrukt)

Afbeelding


Conclusie:

Ofschoon dit soort afwijkingen naar mijn mening niet mogen voorkomen bij een lens van 600 Euro (let wel, je hebt het over een product van meer dan 1300 knal-harde ouderwetse guldens !!!), is het euvel vrij simpel te corrigeren. Professioneel is het allerminst.

Gr. John ;)
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar