Lichtmeting bij gebruik 50mm f/1.8 II

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
A. Buis
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 08 Okt 2006 22:46

Na ongeveer een half jaar fotograferen met de 350D en bijbehorende kitlens, heb ik onlangs de alom geprezen 50mm f/1.8 aangeschaft. Bij binnenshuis fotograferen en het schieten van portretten inderdaad een wereldlens. Tijdens mijn vakantie viel mij echter een enorm verschil op tussen de belichting van buitenfoto's gemaakt met de kitlens en foto's met de 50mm f/1.8. Bij gebruik van dezelfde waarden (ISO, diafragma, sluitertijd) en lichtmeting / scherpstelling uitgevoerd op exact hetzelfde onderwerp / punt moet ik met de 50mm f/1.8 gemiddeld 2/3 tot een hele stop onderbelichten om precies dezelfde foto te krijgen als met de kitlens. De 50mm f/1.8 foto's in sommige gevallen zwaar overbelicht.

Omdat 9 van de 10 "fouten" in de apparatuur na een beetje experimenteren / lezen op het forum een eigen stommiteit blijkt te zijn, ben ik eerst zelf nog wat verder gaan stoeien, maar ik kom er niet uit...

Ik ben me bewust van het principe van de lichtmeting en weet dat een felle zon / lucht tot gevolg kan hebben dat de meting in de war wordt gestuurd / anders moet worden uitgevoerd. Wat ik echter niet begrijp is waarom dit bij de kitlens anders zou zijn als bij de 50mm f/1.8. Heeft dit te maken met de grotere lichtsterkte van deze lens? De lichtmeting wordt immers uitgevoerd met het diafragma van de betreffende lens maximaal open? Maar dan nog kan ik met niet voorstellen dat de foto met de kitlens niet overbelicht is in dezelfde situatie... De camera houdt toch zelf rekening met de eigenschappen van de lens? Of is het gewoon zo dat de lichtmeting bij gebruik van de 50mm f/1.8 gewoon veel nauwer komt en dat ik dus meer zal moeten oefenen?

Met name omdat het zich bij het fotograferen binnenshuis niet voordoet, ga ik er vooralsnog maar vanuit dat ik weer eens iets over het hoofd zie :wink:

Wie helpt me uit de brand?
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Om alles uit te sluiten zou je het beste 2 foto's kunnen plaatsen. Dus 1 foto met de 50mm en 1 met de kitlens op 50mm met identieke instellingen, identieke plek (statief dus) en graag de exif in de foto's. Dan kunnen we je verder helpen ;)
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
A. Buis
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 08 Okt 2006 22:46

Chow schreefCOLONOm alles uit te sluiten zou je het beste 2 foto's kunnen plaatsen. Dus 1 foto met de 50mm en 1 met de kitlens op 50mm met identieke instellingen, identieke plek (statief dus) en graag de exif in de foto's. Dan kunnen we je verder helpen ;)
Ik snap de vraag :wink:

Deze test had ik tijdens de vakantie reeds op meerdere onderwerpen uitgevoerd, maar foto's helaas weer verwijderd ivm ruimtegebrek. Zodra de gelegenheid zich voordat zal ik nogmaals wat testopnamen maken en posten. Maar klopt het dat de foto's in theorie nagenoeg hetzelfde moeten zijn met dezelfde instellingen?

Ik vind het zo raar dat het "probleem" zich slechts in sommige gevallen voordoet. Dat doet mijzelf sterk vermoeden dat ik loop te knoeien... Maar een test met dezelfde instellingen op hetzelfde onderwerp liegt toch niet...

Wordt vervolgd...
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

A. Buis,

Volgens mij ben jij nu toch echt abuis. :lol:

De camera meet de hoeveelheid beschikbaar licht door de lens en bepaalt aan hand hiervan zijn belichtingstijd / diafragma.

Stel dat het glas van de kitlens iets donkerder zou zijn, dan kiest de cam een iets tragere sluitertijd of een iets groter diafragma (=lager getal) om hier voor te compenseren. Per slot van rekening kiest de cam altijd voor de juiste belichting.

Stel dat de 50mm f/1.8 iets helderder zou zijn dan kiest de cam een snellere sluitertijd of een iets kleiner diafragma (= hoger getal) om hier voor te compenseren. Per slot van rekening kiest de cam altijd voor de juiste belichting.

Zoals je ziet... de cam past zijn sluitertijd / diafragma altijd aan om de juiste belichting te verkrijgen. Welk objectief je erop zet doet dus helemaal niet ter zake. Het resultaat zal altijd hetzelfde zijn.

Ik denk dat hier gewoon sprake is van stom toeval dat de foto's van de 50mm lens lichter zijn uitgevallen dan de foto's die je met de kitlens hebt gemaakt.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
A. Buis
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 08 Okt 2006 22:46

musicjohn schreefCOLONZoals je ziet... de cam past zijn sluitertijd / diafragma altijd aan om de juiste belichting te verkrijgen. Welk objectief je erop zet doet dus helemaal niet ter zake. Het resultaat zal altijd hetzelfde zijn.
Dat is precies wat ik in eerste instantie ook dacht, maar door de testfoto's begon ik aan mezelf te twijfelen. Dat de ene foto IETS donkerder / lichter uitvalt door de kleur van het glas daar kan ik nog wel inkomen. Maar dat de ene foto goed belicht is en de andere zwaar overbelicht / uitgebeten in dezelfde situatie met dezelfde instellingen, dat bracht mij aan het twijfelen.

Hoe dan ook, ik ga nieuwe testfoto's maken, dat praat wat makkelijker :lol:
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

Misschien ook even controleren of je diafragma van de 50mm nog lekker loopt. Als hij vervuild is met olie gaat hij niet snel genoeg dicht en is de boel overbelicht.
Heb ik ooit gehad met een Olympus 50mm f/1.8 en laatst nog met een 50mm f/1.8 MKI.
Dit zou ook verklaren waarom het (binnen) met weing licht wel goed gaat.
Dan staat het diafragma vrijwel open (hoeft dus niet snel dicht).
Laatst gewijzigd door 1 op rooster, in totaal 18 keer gewijzigd.
jumpdog
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 582
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2005 18:53
WoonplaatsCOLON maarssenbroek

als ik het goed lees staat de camera inde beschrijving zoals ts het geeft op M stand ..dan moet je dus zelf bepalen wat je als instelling neemt ...dit verklaart dan wel het verschil aangezien de 50 mm ten opzicht vande kit lens lichtgevoeliger is dus ook meer licht zal doorlaten dan de kitlens bij het zelfde diafragma iso sluitertijd instelling..daarbij komt ook nog eens dat het niet om de zelfde lens elementen gaat dus ook de kleurinformatie wordt anders door gegeven ....

Indien de camera op N stand zou staan en je wisselt van lens dan zal de camera de instellingen nooit hetzelfde kunnen houden aangezien de camera de gegevens van de lens controleert tenopzichte van het gemeten licht en aande hand van die gegevens de instellingen naar het best mogelijke resultaat zal instellen....dus kan het nooit hetzelfde zijn indien je wisselt van de 50mm naarde kitlens...
Als je het niet maakt ..weet je nooit of het een mooie foto was geworden
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

jumpdog schreefCOLONals ik het goed lees staat de camera inde beschrijving zoals ts het geeft op M stand ..dan moet je dus zelf bepalen wat je als instelling neemt ...dit verklaart dan wel het verschil aangezien de 50 mm ten opzicht vande kit lens lichtgevoeliger is dus ook meer licht zal doorlaten dan de kitlens bij het zelfde diafragma iso sluitertijd instelling..
Euhm.... dan heb ik al die tijd iets verkeerd geleerd?

Ik had geleerd dat bij dezelfde hoeveelheid licht, en dezelfde sluitertijd en hetzelfde diafragma er geen verschil in licht op de foto zal zijn, ongeacht welk objectief er is gebruikt.

Ik hoop dat je wat toelichting kunt geven op jouw verhaal, want zoals jij het vertelt klinkt het heel erg on-aannemelijk. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
A. Buis
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 08 Okt 2006 22:46

Even een verduidelijking / aanvulling...

Het gaat me niet zozeer om een vergelijking tussen de kitlens en de 50 mm. Waar het in het kort om gaat is dat de 50 mm binnenshuis een perfect belichte foto geeft wanneer er een lichtmeting wordt toegepast zonder correctie (0-stap). Doe ik dit buitenshuis in een zonnige omgeving dan is de foto zwaar overbelicht terwijl de meter keurig in het midden staat. Een mogelijke oorzaak hiervan is uiteraard een felle zon die de meting in de war stuurt. Ik had de kitlens er slechts bijgehaald om dit uit te sluiten. Wanneer namelijk een in de war gestuurde lichtmeting de oorzaak zou zijn, zou ook de kitlens hier last van moeten hebben.

Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen, maar de enige verklaring die ik zo snel kon bedenken is dat de lichtmeting bij de 50 mm wellicht wat nauwkeuriger luistert. Hoewel ik dan juist een onderbelichte foto zou verwachten ipv een onderbelichte...

Tot nu toe is de mogelijke oorzaak die rooster noemt voor mij de meest logische verklaring. Zoals beloofd zal ik het zsm testen.

Ik hoop dat dit iets verduidelijkt :lol:
Gebruikers-avatar
rooster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2007 18:38
WoonplaatsCOLON Hoorn

Misschien een handige tip om het diafragma te testen:
Camera in Av stand
Diafragma instellen op f/22
Met het knopje "Depth of field preview" testen of het diafragma snel dicht gaat.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=84701[/img]
Je kunt meteen kijken of er olie op de diafragmabladen zit.
Om aan de achterkant te kunnen kijken kun je het diafragma vast zetten:
Knopje ingedrukt houden en nu de lens van de body halen.
Michaeldw

John,

Volgensmij geef je zelf het antwoord al:
musicjohn schreefCOLONEuhm.... dan heb ik al die tijd iets verkeerd geleerd?

Ik had geleerd dat bij dezelfde hoeveelheid licht, en dezelfde sluitertijd en hetzelfde diafragma er geen verschil in licht op de foto zal zijn, ongeacht welk objectief er is gebruikt.

Ik hoop dat je wat toelichting kunt geven op jouw verhaal, want zoals jij het vertelt klinkt het heel erg on-aannemelijk. :wink:
Eerder zei je dat het glas van het ene objectief iets donkerder kan zijn dan die van een andere en dat daardoor de sluitertijd / diafragma wordt aangepast, onder dezelfde omstandigheden (net zoals bij een polafilter)
musicjohn schreefCOLONStel dat het glas van de kitlens iets donkerder zou zijn, dan kiest de cam een iets tragere sluitertijd of een iets groter diafragma (=lager getal) om hier voor te compenseren. Per slot van rekening kiest de cam altijd voor de juiste belichting.

Stel dat de 50mm f/1.8 iets helderder zou zijn dan kiest de cam een snellere sluitertijd of een iets kleiner diafragma (= hoger getal) om hier voor te compenseren. Per slot van rekening kiest de cam altijd voor de juiste belichting.
:D
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Let op: ik zei "stel dat..."

Daarmee zeg ik: "bij wijze van..."

Maar dat is natuurlijk niet zo. Maar zelfs al zou dat wel zo zijn, dat meet de camera nog steeds het licht door de lens en past zijn sluitertijd of diafragma vanzelf aan, afhankelijk van de modus waarin je schiet. Dit geld dus niet voor M modus.

En al zou het éne objectief ietsjes lichter zijn dan het andere (vanwege één of andere extra coating ofzo) dan nog zullen de verschillen niet zo groot zijn dat de lucht ineens kompleet uitgebeten is met de éne lens, terwijl de lucht met de andere lens perfect belicht is.

Snap je? :wink:

Hier speel dus een mechanisch defect een rol, of wellicht gewoon "toeval".
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Michaeldw

musicjohn schreefCOLONLet op: ik zei "stel dat..."

Daarmee zeg ik: "bij wijze van..."

(...)

En al zou het éne objectief ietsjes lichter zijn dan het andere (vanwege één of andere extra coating ofzo) dan nog zullen de verschillen niet zo groot zijn dat de lucht ineens kompleet uitgebeten is met de éne lens, terwijl de lucht met de andere lens perfect belicht is.

Snap je? :wink:

Hier speel dus een mechanisch defect een rol, of wellicht gewoon "toeval".
Nee een compleet uitgebeten lucht bij de 1 en een normale bij de andere klopt niet..ben het met je eens.

Wellicht een mechanisch defect. Want ja..toeval??
'Laatst had ik een discussie met een meneer over toeval, hij zei tegen mij 'toeval bestaat niet', ik zei 'toeval bestaat wel', op dat moment hoorde ik Prins Bernard op de radio. Hij zei 'toeval bestaat niet', 'nou, als dat geen toeval is, dan weet ik het ook niet meer'. Vrij naar: Herman Finkers :wink:
rsteenbeek
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2017 03:31

Ik moet de heer Buis gelijk geven. Ben ook zelf net heel enthousiast geworden over de 50mm 1.8 van Canon na een fotosessie binnenshuis. Prachtige kleuren, mooie scherpte diepte. Om die reden bezig met plannen om de STM versie van deze lens te kopen. Echter, toen ik vanmiddag een shoot had in de open lucht en voor het eerst de 50mm wilde gebruiken liep ik onmiddelijk tegen zware overbelichting aan. Ik heb onmiddelijk mijn 135 STM er weer opgedraaid en vervolgens een schitterende shoot gemaakt. Ook ik begrijp hier niets van en kom tot de conclusie dat ik hem voortaan beter binnenshuis kan gebruiken of bij slechte belichting, schemering, etc. Viel me dus behoorlijk tegen...
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Misschien een domme suggestie: kijk eens waar de belichtingsmethode op staat. Als die op "spot" staat, en je doet de belichting op een matig belicht element in de scene, dan heb je een mega risico op uitgebeten luchten.
Groeten, Jaap
rsteenbeek
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2017 03:31

Dat ben ik helemaal met je eens Jaap, en dat soort dingen zie je snel over het hoofd. Maar in mijn geval was dat niet zo. Ik stond op het punt een photoshoot te maken, iets wat ik tot dusverre altijd met mijn 135mm deed, maar had er gewoon zin in om dit keer de 50mm te gebruiken. Ik schrok echt van de resultaten en heb na een aantal pogingen maar snel de lens verwisseld. Deze week wil ik wat tijd vrijmaken om er wat uitgebreider mee te testen en te kijken waar de schoen knelt, want dit zou helemaal niet moeten kunnen... Ik werk altijd volledig manual, waarbij ik de ISO wel op automatisch zet, maar hem voortdurend in de gaten hou. Ik overweeg nu om de ISO vast te zetten op 100 en d.m.v. Sluitertijd/diafragma de belichting handmatig laag te houden. Is overigens wat lastig als je in Brazilië woont waar meestal de zon bijna op je valt :)
photogunner
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2016 21:54
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Hebben jullie misschien last van flairing, licht reflecties in lens van licht opzij.
Dan zou zonnekap helpen.
Dit is misschien te testen door foto te maken met zon in de rug. (van de fotograaf)
Is de lichtmeting van de camera dan wel goed, dan is er technisch niets fout alleen lens heeft zonnekap nodig.

groet

Jan
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Welk diafragma staat er ingesteld?
Als deze op f1.8 staat, dan zou dat misschien iets kunnen verklaren.
De kit lens (maar ook de 18-135mm stm) gaan vanaf f3.5 gok ik.
Het kan dan zijn dat de belichting klopt.
Maar als de 50mm er op gaat en hij gaat naar f1.8 dan wordt de foto inderdaad veel lichter...
photogunner
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2016 21:54
WoonplaatsCOLON Amsterdam

diafragma uitdaging kun je voorkomen door diafragma op waarde te zetten die groter is dan minimum van de lens b.v. 6.3
Wat ook een kompleet andere meting kan geven is simpel de zoom lengte, dit voor al bij evaluative metring.
Meting is natuurlijk alleen het zelfde bij zelfde zoom lengte, beide lensen moeten dan dus op 50mm staan, ingezoomd op donker onderwerp geeft een heel andere meter waarde dan uitgezoomd waarbij er meer lichtere voorwerpen in beeld komen.
Gebruik anders de sunny sixteen rule. en laat camera meter even voor wat het is.
Bij zon zonder wolken 100 iso f16 sluiter ook 1/100 dan zou je op 50mm de zelfde belichting moeten hebben, althans foto zou er het zelfde belicht uit moeten zien.
lens afwijking zou maar klein beetje moeten uitmaken, T waarde verschilt namelijk wel vaak per lens, maar geen hele stop ( 2 keer zo veel licht)

groet

Jan
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar