Advies telezoom voor (voornamelijk) autosport

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Simmke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2017 16:22
WoonplaatsCOLON Hoorn

Hoi allemaal,

Als het goed is wordt morgen mijn Sigma 150mm Macro verkocht.
Heerlijke lens en mooie foto's mee gemaakt maar niet echt geschikt voor de auto- en motorsport die ik steeds vaker fotografeer.

De bedoeling is om deze te vervangen voor een telezoom die mijn Sigma 17-70 F/2.8-4 OS Macro mooi aanvult op mijn 60D.
Ik schiet dan voornamelijk langs race circuits (soms dichtbij, soms veraf) op Tv met burst shooting en de focus op Ai Servo.

Daarbuiten fotografeer ik ook vaak statische shoots van auto's (waarbij ook details gefotografeerd worden) en minimalistische foto's van o.a. architectuur.
Ik schiet eigenlijk bijna altijd uit de hand, behalve bij nacht/avond fotografie.

Ik ben er al een aardig eind uit wat ik wil, maar ik twijfel nog een beetje:

Sigma 70-200 F/2.8 OS
* Sluit wat brandpunt betreft perfect aan op mijn 17-70
* Geeft me een totaal bereik van 17 --> 200

* Geen overlap tussen beide lenzen
* +- 950€ is toch echt wel de top van mijn budget

Sigma 50-150 F/2.8 OS
* Heeft een stukje overlap met mijn 17-70
* +- 750€ is een stukje vriendelijker voor mijn portemonnee

* Geeft me een totaal bereik van 17 --> 150

Mijn twijfels
* Ik weet niet of ik het stuk tussen 150 en 200mm vaak zal gebruiken, aan de andere kant als je het niet hebt en het wel nodig hebt is dat weer jammer
* Gezien het prijsverschil zal de 70-200 wellicht een tweedehands worden
* De 50-150 wordt bijna niet tweedehands aangeboden
* Afmetingen en gewicht zijn nagenoeg hetzelfde
* Is het fijn om aansluitende objectieven te hebben, of wissel je dan vaak van lens? Is een stukje overlap wat dat betreft fijn om te hebben of maakt dat niet echt uit?

Graag had ik jullie tips en adviezen gehad over dit dilemma.

Wellicht zijn er nog andere opties die het overwegen waard zijn? De Canon 70-200 lenzen en de Tamron 70-200 vind ik te duur vergeleken met de Sigma.
Los daarvan ben ik best wel enthousiast over Sigma (ik heb ook de 8-16mm gehad, en de 150mm macro die ik nu dus verkoop).

Alvast bedankt!
Website: http://www.simplexphotographic.tk FB: Simplex Photo&Graphic Instagram: SimplexGraphic

Canon EOS 60D (gripped), Sigma 17-70 f/2.8-4 DC Macro OS HSM, Sigma 50-150 f/2.8 EX DC OS HSM
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

Aangezien dat is niet echt nodig is voor sportfotografie zou je toch een 70 200 f4 van canon kunnen overwegen.
Als je die tweedehands koopt hou je het grootste deel van je budget over ;-)

gr
Frank
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Hands down sigma 50-150 f/2.8 os hsm die gaat nooit meer de deur uit ,als je er nog 1 kunt krijgen.
Gebruikers-avatar
Simmke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2017 16:22
WoonplaatsCOLON Hoorn

@frank mijn voorkeur gaat toch wel heel sterk naar een gestabiliseerde lens, en dan is een tweedehands canon 70-200 f/4 IS bijna net zo duur als de sigma 70-200 2.8 OS

@evelakes wat bedoel je met "als je deze nog kunt krijgen"? Volgens mij is deze gewoon te koop bij o.a. kamera-express toch? Kan je ook je keuze beargumenteren (afgaande op mijn + en - punten en twijfels)?

EDIT: oh verrek, niet leverbaar zie ik nu :/ weet iemand waarom? Komt er een opvolger?

Alvast bedankt!
Website: http://www.simplexphotographic.tk FB: Simplex Photo&Graphic Instagram: SimplexGraphic

Canon EOS 60D (gripped), Sigma 17-70 f/2.8-4 DC Macro OS HSM, Sigma 50-150 f/2.8 EX DC OS HSM
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Deze lens is zeldzaam geworden, productiestop was 2015 geloof ik ,de opvolger is de nieuwe 50-100 f/1.8 art
Maar de sigma 50-150 f/2.8 os hsm heeft in vele testen de canon en nikon lenzen het nakijken gegeven.
Het is een superscherpe lens en snel in AF. Nadeel was het stabilisatiesysteem kon nog wel eens de geest geven,
maar daar heb ik geen last van gehad. Het is een interne zoom dus geen stofbuis. Robuust gebouwd.
En voor dat geld een koopje in vergelijk met de canon 70-200 mm f 2.8 IS.
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Sigma AF 50-150 2.8 EX DC OS HSM (Canon)
€ 619,00
http://link.marktplaats.nl/m1124141530? ... ialbuttons
Gebruikers-avatar
Simmke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2017 16:22
WoonplaatsCOLON Hoorn

Bedankt voor de info en de link.
Vught is wel heel erg ver vanuit Hoorn, en ik heb geen haast. Ik hou forum, marktplaats en facebook in de gaten of er iets dichterbij te koop komt :)
Website: http://www.simplexphotographic.tk FB: Simplex Photo&Graphic Instagram: SimplexGraphic

Canon EOS 60D (gripped), Sigma 17-70 f/2.8-4 DC Macro OS HSM, Sigma 50-150 f/2.8 EX DC OS HSM
Gebruikers-avatar
Simmke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2017 16:22
WoonplaatsCOLON Hoorn

Toevallig stuitte ik vorige week via facebook op een Sigma 50-150 f/2.8 te koop. Gisteren opgehaald :)
Vorige eigenaar is een mede-forummer (Krelis)

Hier mag van mij dus een slotje op ;)
Website: http://www.simplexphotographic.tk FB: Simplex Photo&Graphic Instagram: SimplexGraphic

Canon EOS 60D (gripped), Sigma 17-70 f/2.8-4 DC Macro OS HSM, Sigma 50-150 f/2.8 EX DC OS HSM
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar