2 .xmp bestanden van CR samenvoegen

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

Weet iemand of er een programmatje is om 2 .xmp bestanden samen te voegen?
Ik kan de bestanden wel lezen in kladblok, maar het wordt een hoop gepriegel om dat handmatig te copy/pasten.

En waarom ik dit wil...
Een beunhaas heeft de camera verkloot, nu zit ie vol stof. Ook achter het lowpass filter. Ik wil niet voor elke foto opnieuw alle stof gaa n healen. Zo denk ik de healspots op andere fotos toe te kunnen passen op al in CameraRaw veranderde fotos...
Ik weet wel hoe ik een xmp van foto 1 op foto 2 kan toepassen, maar dan gaat de xmp van foto 2 verloren.

Ik hoop dat dit allemaal te volgen is :)
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik heb er geen verstand van, maar dit is wat ik denk:
Een xmp vertelt je viewer/verwerker hoe de raw geinterpreteerd moet worden.
Dat zijn dus als het ware een verzameling opdrachten om de 1-tjes en 0-etjes van de raw zo aan te passen dat het er uit ziet als de foto die jij hebt bewerkt.

Wanneer je twee xmp's wilt samenvoegen, krijg je te maken met conflicterende opdrachten. Nu begrijp ik dat je in principe (in eerste instantie) alleen de vlekkencorrectie wilt toevoegen. Het lijkt me dat je dan een specifiek stukje code uit de xmp moet pakken, en niet de hele xmp. Ik kan me evengoed voorstellen dat je geen zin hebt om voor elke foto die je in de toekomst schiet dat stukje code in de xmp te injecteren. Of er een programma is dat doet wat jij wilt weet ik niet, maar zo'n programma zou volgens mij redelijk eenvoudig gemaakt moeten kunnen worden. Niet dat ik dat kan...

En in jouw gevoel zou ik misschien mijn wonden likken en de camera toch grondig laten reinigen.
Ik vraag me af in hoeverre de vlekkencorrectie niet ook negatieve invloed kan hebben op elke nieuwe foto die je maakt.
... Spiegel-Werk ...
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

gumpje schreefCOLONIk vraag me af in hoeverre de vlekkencorrectie niet ook negatieve invloed kan hebben op elke nieuwe foto die je maakt.
Klopt doordat het stof vrij ronddwarrelt verschilt de lokatie per opname. Bij een beperkt aantal opnames ligt het op dezelfde plek. Het blijft een erg intensief werk maar met een basis bestand kan het hulpvol zijn bij sommige sets.

Grondig reinigen betekent in dit geval dat ie helemaal uit elkaar moet in een cleanroom. Twee beunhazen hebben beiden hun onkunde op mijn camera gebotviert. Ik ga niet nog een poging bij een ander bedrijf wagen om het goed te krijgen.
Is ut nau me camera of muh camera?!
Gebruikers-avatar
leerling foto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 19:29
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland

Ik vraag mij af hoe lang je dit gaat volhouden om elke foto die je maakt zo te gaan bewerken met een xmp-programmaatje. Je wilt toch een goedwerkende camera in je handen hebben zonder zorgen.

Ik neem aan dat de "Beunhazen "geen garantie hebben gegeven voor hun werk?

Bij een goed reparatiebedrijf laten zij je eerst de camera bekijken en als je hun jouw goedkeuring geeft betaal je de rekening en neem het apparaat mee.Nooit problemen gehad met ROFA uit Den Haag.

veel succes
Theo
Anoniem 3

One-Eye-Jack schreefCOLON
gumpje schreefCOLONIk vraag me af in hoeverre de vlekkencorrectie niet ook negatieve invloed kan hebben op elke nieuwe foto die je maakt.
Klopt doordat het stof vrij ronddwarrelt verschilt de lokatie per opname. Bij een beperkt aantal opnames ligt het op dezelfde plek. Het blijft een erg intensief werk maar met een basis bestand kan het hulpvol zijn bij sommige sets.

Grondig reinigen betekent in dit geval dat ie helemaal uit elkaar moet in een cleanroom. Twee beunhazen hebben beiden hun onkunde op mijn camera gebotviert. Ik ga niet nog een poging bij een ander bedrijf wagen om het goed te krijgen.
De keuze voor een beunhaas, wat zeg ik, beunhazen lag toch helemaal bij jezelf...

Ik plaats nog even een quote van jezelf:
Ik ga liever af op daadwerkelijke info die controleerbaar is ipv de mooie blauwe ogen van de verkoper. Vandaar mijn vraag.

Zelfs een hufter kan een goede camera aanbieden en iemand die heel sympathiek overkomt een camera met krassen op de sensor. Gasten die zich prof noemen hebben voor mij geen enkele meerwaarde, en ja hun materiaal zal ook veel intenser gebruikt zijn. Het gaat om de conditie van het materiaal. Uiteindelijk zal mijn gevoel de doorslag geven, waarbij de hufter weliswaar een kleinere kans van slagen heeft.

Het is ook ongelooflijk hoe beroerd verkopers reageren, en hoe laks kopers zijn: als de prijs "goed" , lees laag, is zal de camera ook wel goed zijn.
Ik zou zeggen: neem eens de tijd om in de spiegel te kijken, dan kom je jouw eigen vlekjes vanzelf tegen. ;) ;)
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

@telescoop
Ten eerste weet je niet waar je het over hebt.
Ten tweede ben je off-topic.
Is ut nau me camera of muh camera?!
One-Eye-Jack
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 438
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 23:10

leerling foto schreefCOLON Ik neem aan dat de "Beunhazen "geen garantie hebben gegeven voor hun werk?
Als een vent de grootste praatjes heeft wat voor hoge kwaliteit hij levert, maar dat niet waarmaakt, dan ga ik niet nog eens mijn camera aanbieden om hem een herkansing te geven. Hij heeft bewezen wat voor een prutser hij is.
Is ut nau me camera of muh camera?!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar