Melkweg fotograferen, welke lens

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Dominique
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2016 23:19

Hallo,

Laatst heb ik een 6D body gekocht voor op mijn 100ed
Omdat ik veel reis zou ik het leuk vinden mijn camera mee te nemen en als de gelegenheid zich voordoet een knappe foto te maken van de Melkweg.
Ik ben dus opzoek naar een breedhoek lens.

Gezien lenzen best prijzig zijn voor een fullframe camera denk ik dat ik voor een lens moet gaan met een vast brandpunt afstand. Deze zijn goedkoper en lichtsterker als ik zo eens om mij heel kijk.

In de prijsklasse van 400 tot 500 euro vind ik de volgende lenzen.

EF 20mm f2.8 USM
EF 24mm f2.8 USM
EF 28mm f2.8 USM
EF 28mm f1.8 USM (geen beeld stabiliteit)

Voor het grootste beeldveld zal ik dan de 20mm moeten hebben, maar is dit voldoende om de hele Melkweg op de foto te krijgen? Is er iemand die ervaring heeft met een van deze lenzen of heeft een andere goede suggestie?

Met vriendelijke groet,

Dominique.
Gebruikers-avatar
Ferry Passchier
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 329
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2015 13:39
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Zelf heb ik een goedkope Walimex 14mm f/2.8 gekocht voor dit doeleinde.
Is voor pakweg 250 euro te scoren en schijnt erg goed te presteren. Moet zelf nog de kans krijgen hem goed te testen op dit vlak, maar heb goede resultaten van anderen gezien.
Het is eigenlijk een exacte kopie van de iets wat bekendere Samyang. Is eigenlijk geen verschil, op de naam na.

Het is alleen wel een handmatige lens, voor zowel focus als lensopening. Maar dat is voor deze tak van fotografie alleen maar prima.

Eerder heb ik wel al een keer de melkweg geschoten met een Canon 17-40mm F/4 L. Dat resultaat is hier te zien.
Dominique
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2016 23:19

Hallo Ferry,

Met die 17mm staat het er toch aardig op. Denk ook dat je dan niet veel groter moet gaan.
Ik ga wel even googlelen naar die Walimex 14mm, dat lijkt mij prijs technisch een betere optie vergeleken met 14mm f2.8 van Canon, die is aardig aan de prijs. Als ik het goed begrijp zet disfragma van deze lens dan handmatig vol open en de focus op oneindig.

Bedankt voor je reactie, zo kom ik toch steeds een stapje verder.
Nalbandian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2015 12:59

Dominique schreefCOLONHallo Ferry,

Met die 17mm staat het er toch aardig op. Denk ook dat je dan niet veel groter moet gaan.
Ik ga wel even googlelen naar die Walimex 14mm, dat lijkt mij prijs technisch een betere optie vergeleken met 14mm f2.8 van Canon, die is aardig aan de prijs. Als ik het goed begrijp zet disfragma van deze lens dan handmatig vol open en de focus op oneindig.

Bedankt voor je reactie, zo kom ik toch steeds een stapje verder.
Ik denk dat het verstandig is om te focussen in combinatie met Liveview. Je kan dan (handmatig) inzoomen, zodat de sterren kleine puntjes worden. Zelf heb ik onderstaande foto gemaakt met een Sigma 35 1.4 Art. Zelf heb ik veel info gehaald uit deze site.

AfbeeldingThe Milky way by Leon, on Flickr
Dominique
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2016 23:19

Hallo Nalbandian,

Knappe foto zeg.
Doordat ik met mijn telescoop hele series foto's maak, maak ik gebruik van het programma Backyard EOS hiermee kan ik vrij goed de focus stellen vanaf mijn laptop. Dit is inderdaad in de live view functie. Het programma kan je een maand gratis uit proberen voor de liefhebber.
Toevallig heeft iemand mij vandaag de zelfde lens geadviseerd.

Bedankt voor je feedback.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar