Zonsopkomst Oisterwijkse vennen

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
John vd B
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2016 13:46
CONTACTCOLON

Op of aanmerkingen welkom. Voor mij vrij nieuw gebied, natuur en landschapsfotografie maar wil hier zeker in verder. Heerlijk een paar uurtjes alleen in de natuur even resetten zonder gezeur aan je kop.

Zal zelf zeggen wat ik denk dat er nog aan verbeterd kan worden. Belichting, hij is te donker. Heb hem al bewerkt naar +1. (langere sluitertijd of ISO omhoog?)
Lensflare, kan ik die voorkomen door de uvfilter te verwijderen of is dat een fabeltje? (vanwege mijn andere hobby bescherm ik de lenscoating altijd met een filter, sta geregeld in "zandstormen" etc)

ƒ/22.0 28.0 mm 1/30 100ISO
Canon EOS 5D met 28-300mm lens en gebruik gemaakt van statief

Voorste vennen in Oisterwijk.
AfbeeldingVoorste Goorven in Oisterwijk tijdens zonsopgang by John Doe, on Flickr
http://www.landmachtfotografie.nl
EOS 5D Mark III -EOS 7D___EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM___EF 100-400mm 4.5-5.6L IS USM___EF 24-105mm f/4L IS USM___EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Flares voorkomen met filter: ja. (de gekleurde vlekken bedoel ik dan)

Haal het filter eraf als je niet een helicopter tegenkomt. De stervorming van de zon ligt aan je diafragma. Zal hoger dan 9 hebben gelegen. Check 22 :)
22 is veel te veel. Voor landschapsfotografie kun je makkelijk f/8 of nog lager gebruiken (ik fotografeer met mijn 17-40 bijna altijd op f/5.6) F/22 is vragen om moeilijkheden. Gooi rustig naar f/8 als je niet lager durft te gaan. Kun je "gewoon" uit de hand fotograferen met 1/125 of zo...

Jouw vraag dus: langere sluitertijd/iso omhoog? Geen van beide dus. Diafragma veel verder open. :D

Van f/22 naar f/8 zijn 3 stoppen.
f/22>>f/16>>f/11>>f/8

Je hebt softwarematig 1 stop gecorrigeerd, dus al naar f/16. Hiervandaan dus 2 stoppen extra belichting naar f/8.

Om hier tot een goed plaatje te komen moet je corrigeren met je sluitertijd. 2 stoppen sneller dus van 1/30 naar 1/60 naar 1/125 :) (toch mooi dat wat ik inschat exact klopt met wat ik uitreken) dus de instelling had kunnen zijn om het in 1x goed te krijgen F/8, 1/125, iso 100.
Laatst gewijzigd door 1 op VFRood, in totaal 6 keer gewijzigd.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ondanks de verbeterpunten die VFrood aan geeft toch wel een leuke foto hoor. Zeker een plekje waar je nog eens naar terug kan met deze tips op zak.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Oeps.... ik meldde niet, dat het geen slechte foto was :) Vond hem heel verdienstelijk, maar heb alleen de vraag beantwoord.
Laatst gewijzigd door 1 op VFRood, in totaal 7 keer gewijzigd.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Een mooie sfeervolle zonsopkomst. Hij oogt op mijn scherm niet te donker voor een zonsopkomst na correctie. Maar voor landschap is het gebruik van een statief vaak toch aan te raden. Al is het alleen maar om rustig je beelduitsnede te bepalen.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
John vd B
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2016 13:46
CONTACTCOLON

Dank voor de reacties en tips. Ga daarmee aan de slag. Het is best een omschakeling om van laagvliegende helikopters, snel voorbij scheurende pantservoertuigen ineens naar een stilstaand plaatje te gaan en alles op je gemak te gaan bepalen/instellen. Met voertuigen is het vaak van te voren instellen en gokken wat goed gaat zijn want je kunt als achtergrond een donker bos hebben maar 2 sec later een open zandvlakte met flinke zon erop. Dat heb ik inmiddels redelijk onder controle naar mijn mening maar als ik alle tijd heb om van alles te bepalen wil ik geen concessies doen aan kwaliteit en moet ik nog veel leren aan de juiste instellingen.

Tijdens mijn uitstapjes naar militaire terreinen kies ik het weer niet uit in de meeste omstandigheden. Ik plan een dag in of ga als er een oefening is en het weer neem ik voor lief. Zeker tijdens bewolkte en grijze dagen laat mijn kennis mij in de steek en worden de foto's vaak stukken minder. Zeker op dat vlak wil ik nog veel leren. Maar merk door veel te lezen hier dat dit ook wel goed komt op den duur.
http://www.landmachtfotografie.nl
EOS 5D Mark III -EOS 7D___EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM___EF 100-400mm 4.5-5.6L IS USM___EF 24-105mm f/4L IS USM___EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

VFRood schreefCOLONOeps.... ik meldde niet, dat het een slechte foto was :) Vond hem heel verdienstelijk, maar heb alleen de vraag beantwoord.
Dat klinkt onaardig!
Je zal wel GEEN slechte foto bedoelen? :lol:

Ik vind hem prachtig, ook de flares vind ik echt wel wat hebben...
Gebruikers-avatar
John vd B
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2016 13:46
CONTACTCOLON

Scherp :lol: was mij nog niet opgevallen.

Ik vind ze hier ook niet echt heel storend, cq brengen zelfs een beetje een kleur in de foto. Maar ze zijn niet altijd wenselijk. Als het voorkomen kan worden door simpelweg de filter te verwijderen kan ik hiermee wat spelen.
http://www.landmachtfotografie.nl
EOS 5D Mark III -EOS 7D___EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM___EF 100-400mm 4.5-5.6L IS USM___EF 24-105mm f/4L IS USM___EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Typo gecorrigeerd :D Dankjewel.

Het is geen garantie. De zon valt van opzij in de lens. Dan kan ook in de lens zelf (of de lenzen daarachter) nog wat gebeuren. Maar meestal is het zo, dat het heen en weer kaatst tussen filter en frontlens. Daarom ook altijd filter (muv nd grad, nd en polarisatie) weghalen. Voegt niets toe aan de foto. Gebruik je een ND grad ook even tijdens het opnemen checken of je flares hebt.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Prima foto en een mooi plekje daar.

Als toevoeging nog zou ik dat struikje direct links in beeld volgende keer weglaten, dat lage gewas met die druppels er wel op. Dan oogt het geheel links wat ruimer.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
John vd B
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2016 13:46
CONTACTCOLON

Dank voor de tip.
http://www.landmachtfotografie.nl
EOS 5D Mark III -EOS 7D___EF 28-300mm f/3.5-5.6L IS USM___EF 100-400mm 4.5-5.6L IS USM___EF 24-105mm f/4L IS USM___EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar