Foto's selecteren in de camera

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
RonRDK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2014 20:37
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Is het volgende mogelijk bij de 7DMII :
Ik heb als voorbeeld 100 foto's gemaakt van een sport wedstrijd.
Ik wil in de camera 10 foto's selecteren die ik naar de computer wil laden, omdat deze snel geupload dienen te worden.
Dit omdat je dan niet alle 100 foto's hoeft te laden en veel tijd verliest.

Ik dacht dat ik bij instellingen in de camera bij het menu tablad "sleutel" 3 en dan bij functieknop "rate" in te schakelen dit mogelijk was, maar hij laad dan alsnog de 100 foto's in.

Ik werk met photoshop CC

Graag jullie bevindingen.

BVD,
Ron
RonRDK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2014 20:37
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Niemand?????
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Nee, ik start lightroom, vink bij importeren aan welke ik nodig heb en dan pak ik ze via LR van de camera... Beetje nabewerken event en dat is dat...
Apple fan, Canon volger...
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Op blz. 427 van de handleiding kan je zien hoe je foto's op je camera kan selecteren voor overdracht.

Werkt prima met Eos Utility, geen idee met Lightroom.
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik hang mijn camera aan mijn laptop en dat binnenhalen gaat supersnel met Windows 10 en de EOS Utility. Heel wat sneller dan eerst een voor een bekijken en sorteren op de camera. :) :) Bekijken doe ik dan met het gratis programmaatje Faststone Image viewer dat ook RAW bestanden ziet.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

100 foto's van een sportwedstrijd klinkt misschien in jouw ogen wel als veel maar is het echt niet.
Stap na 90 minuten voetbal fotograferen eens van het veld af met 100 foto's en je wilt er 10 overhouden, dat fiks ik in Photoshop in 10 minuten en dan zijn ze klaar.
Maar stap eens met 1500 foto's van het veld af. Dan word het toch iets anders

Photoshop aan de kant gooien (nou ja, niet helemaal) maar om je beelden te sorteren e.d. in iedere geval alles van Adobe wel weggooien. PhotoMechanic is hier speciaal voor gemaakt en vele malen sneller.

Het vereist misschien wel een andere, meer efficiënte manier, van werken.

Tijdens het fotograferen is er vaak genoeg tijd om terug te kijken. Beveilig de beelden die je wilt bewerken dan alvast. Bij Canon via het menu, bij Nikon vaak met een eigen knopje (het sleuteltje)

Stop je geheugenkaartje in een computer waar Photomechanic al op draait. Vooraf heb je ingesteld dat alle beveiligde foto's naar een bepaalde map worden verplaatst. De beelden die jij op het veld dus al hebt geselecteerd worden verplaatst en de rest blijft op de kaart staan. Photomechanic is ook in staat om de kaart eventueel weer te formateren en uit te werpen. Kun je ook meteen verder als je wilt

Heb je dus alleen die 10 beelden gekopieerd en kun je daar mee aan de slag. Hoeft je programma niet eerst thumbnails van al die beelden die toch niet interessant zijn te generegen.

Als je geen geld aan PhotoMechanic uit wilt geven (wat ik me voor een sportfotograaf echt niet voor kan stellen want het programma is sneller dan wat ook van Adobe en je kunt er echt nog sneller je beelden mee beheren en de IPTC in editen)
Je kunt als het goed is op je camera ook sterren aan een foto toekennen; selecteer je in Bridge alleen de beelden met x-aantal sterren en daar is je selectie ook.

Maar overall is het dus belangrijk dat je de verloren minuutjes tijdens de wedstrijd al spendeerd aan het selecteren van de goede beelden door ze te markeren
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
RonRDK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2014 20:37
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Ho Jeroen,

Thnx voor je antwoord.
Die 100 beelden was een voorbeeld ik schiet er uiteraard ook veel meer tijdens een wedstrijd.

Dat met die sterren heb ik nog niet werkend gekregen maar ik opende in LR zal eens met Bridge proberen.
Photomechanic en Typenator zijn mij wel bekend, maar dacht, als het zo kan. ;-)

Probleem is met als je sterren toekent, dat hij toch alles eerst binnenhaalt.
Maar kan ook zijn dat ik het totaal fout doe hoor.

Ik ga eens verder aan de slag..............

Gr. Ron
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar