Foto's in de droomvlucht

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Pammm
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2015 13:26

Hallo allemaal!

Ik ben dus super nieuw én superamateur. Gister heb ik een workshop gehad bij de fotovakschool in Rotterdam (een Canon EOS workshop) en dat echt ontzettend leerzaam.

Nu ga ik aankomende vrijdag naar de Efteling en dat leek me dé gelegenheid om m'n camera (Canon Eos 1200d met een 18-55 mm 3.5-5.6 lens) mee te nemen en gewoon eens lekker te spelen en te kijken wat er gebeurt.

Mijn vader is mega fan van de droomvlucht en dan vooral van het deel met de zwevende planeten met kasteeltjes erop. Ik wilde daar voor hem een mooie foto van maken. Mijn vraag aan jullie: welke instellingen ga ik gebruiken?

Uiteraard ga ik geen vragen stellen zonder zelf te kijken wat een goede optie is, dat zou heel lui zijn. Dus, wat Ik zelf bedacht had is dit:
- AV modus aan
- AI servo, zodat de camera scherp blijft stellen?
- Continu foto's, zodat ik snel achter elkaar kan schieten?
- Hoge ISO, maar hoe hoog ben ik nog niet uit (in ieder geval 1600+)
- Hoge diafragma (zat zelf te denken gewoon 3.5 op de 18 mm zoom)
- Fotograaf op zowel jpeg als raw, gewoon voor de zekerheid

Zoals je misschien wel ziet, heb ik er nog niet heel veel verstand van. Dus als je een tip hebt, zou je dan willen uitleggen waarom (en eventueel knopjes, oepsie), zodat ik er van kan leren?

Ik heb al wel bedacht dat het vet moeilijk is om vanuit een rijdend karretje in een mega donkere ruimte met een paar lichtpuntjes een scherpe foto te maken (vandaar dat ik dacht dat misschien die korte sluiter en grote diafragma misschien wel slim zijn?), maar het zal toch wel moeten lukken om een foto te maken die er een beetje leuk uit ziet?

Alvast heel erg bedankt!
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Zo zo
dat is wel een heel erg gewaagde uitdaging.

Ik heb net een filmpje gezien op youtube (van de efteling zelf dus geen hobbyist film) en jemig het is echt stikke donker daar.
Ik vrees dat je ongeacht welke instelling ook, genoegen moet nemen bewogen foto's.
Maar
het diafragma moet zo laag mogelijk 3.5 op 18mm
vergeet zoomen dus vol uit gezoomd. (18mm)
Zet de EV op -1 of nog lager
Afgezien dat ik niet weet hoe steady jouw hand is en het bewegende karretje vindt ik AI servo een gewaagde keuze.
Want als je ook maar effe in die stand naast het onderwerp mikt gaat ie opnieuw focussen (wat gezien het bewegende karretje erg voor de hand ligt)
Ik zou gaan voor 1-shot en maar hopen dat het goed gaat
Zet de licht metering op spot of center ( de achtergrond is donker die wil je dus niet in de meting betrekken)

Afhankelijk van je steady hand/beweging vh karretje EN de performance van de beeldstabilisatie moet je voor een belichtings tijd kiezen
Stand Tv en dan 1/50ste maar 1/100ste of korter zou strakkere platen geven.
Als de iso in auto staat zal die omhoog schieten. waarschijnlijk gaat ie naar max maar daar wil je 'm niet hebben.

schroef eventueel de EV verder omlaag en als het echt moet pas de sluitertijd langer.

Succes!

PS ik zou eerst een proef rondje doen en kijken of het wat geworden is en daarna nog een poging doen.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik denk dat dat een lastige klus gaat worden.
De Droomvlucht is donker en de wagentjes gaan redelijk snel.

Zoals Seoman al aangeeft:

Zet hem op de TV-stand met een sluitertijd rond de 1/100 liever sneller. Het gevaar in deze stand is dat de camera toch nog voor een diafragma hoger dan f3.5 kan gaan kiezen, wat een nog hogere iso zal opleveren.
Je begint net, maar zou hem in de M-stand zetten, met vaste sluitertijd en vast diafragma(f3.5)
Je iso zal wss naar maximaal gaan, wat veel ruis op zal leveren, dit zou je evt naar beneden kunnen halen door je sluitertijd langzamer te zetten en idd EV naar beneden.

Geen AI servo, gewoon point and shoot.

Hopen dat het rustig is bij de Droomvlucht(meestal niet), en dan een aantal keren erin gaan.

succes

-Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Ik wil graag nog een keer benadrukken dat je in spot meting of center meting moet schieten.
Dat heeft de meeste van mijn donker foto's gered omdat het onderwerp altijd belicht is.
(tenminste bij exposities/pretparken/artiesten ed)

Ga daar maar eens mee spelen kijken hoe groot het center gebied is en/of het spot gebied.
Zet maar een waxine lichtje neer en kijk wat de effecten zijn met de verschillende belichtings metingen.
Als je de hele ruimte goed wil belichten dan moet je niet voor spot/center kiezen.
maar dan eist de camera ook meer licht en schiet je iso weer omhoog.
Ik vind het contrast tussen een TE donkere achtergrond met een goed belicht onderwerp veel krachtiger over komen dan als alles uit gemiddeld wordt.
Maar daar zul je zelf een balans in moeten vinden en dat gaat moeilijk lukken als je in een karretje zit en achter de feiten aan hobbelt.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Pammm
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2015 13:26

Bedankt voor jullie reacties! Heb al gemeld aan mijn gezelschap dat we inderdaad toch wel vaak de droomvlucht in moeten, omdat ik even moet oefenen.

Ik ga denk ik voor de M stand, inderdaad sluitertijd 1/100 of hoger en diafragma maximaal (3.5) en volledig uitgezoomd.

Seoman, je zeg dat ik center meting moet doen, maar dat heb ik niet op mijn camera (denk ik?). Ik kan kiezen uit meervlaksmeting, deelmeting of centrum gewogen gemiddelde. Is die laatste wat je bedoelde? En zo niet, is dat dan wel de beste optie?

Ik heb al geaccepteerd dat het nu, met al mijn ontbrekende ervaring, een goede foto er dit keer er misschien niet in zit, maar wil het toch proberen. Lukt het niet, dan heb ik pech en dan lukt het misschien een andere keer als ik meer ervaring (en geluk.... Krijg het idee dat je een beetje geluk moet hebben) heb.

Bedankt!
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Mbt de lichtmeting, als je geen spotmeting erop hebt, dan deelmeting. Deze komt bijne overeen met de spotmeting.

Mss niet alleen je kennis/ervaring spelen parten, maar ook de beperktheid van je apparatuur.
Maar wees gerust zo zijn de meeste begonnen, iig spreek ik voor mezelf hier :wink:
Ervaring en kennis bouw je ook op door veel zelf te doen, heel veel zelf te doen en uitproberen.

De Canon 50mm f1.8 zou mss een leuke optie zijn. Redelijk goedkoop, lichtsterk. Heet niet voor niets de plastic fantastic.

Maar mss eerst gewoon met je eigen lens proberen.

Succes.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Pagina 111 van de gebruiksaanwijzing is er redelijk duidelijk over
"Deel Meting"
want de 1200D heeft geen spot meting

Bedenk wel dat je dat (denkbeeldige) cirkeltje over het onderwerp moet leggen!
Het middelste vierkantje in de zoeker op het onder werp en je zit goed.

Centrum gewogen is een combinatie van beiden, dat is als je de achtergrond toch een klein beetje correct wil belichten.

Voor het belichtingscompensatie verhaal verwijs ik naar pagina 112
Mezelf schreefCOLONZet de EV op -1 of nog lager
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Pammm
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2015 13:26

Heel erg bedankt voor jullie tips. Morgen is het zo ver, ik ga gewoon even kijken wat ik er uit krijg als ik jullie tips gebruik. Als er iets tussen zit wat de moeite waard is, dan zal ik dat uiteraard met jullie delen!
Pammm
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2015 13:26

The day after en wat is het resultaat? Mega donkere en onscherpe foto's. Zowel de droomvlucht als de fata morgana als het kindercarnaval (tja, probeer nu dat liedje maar weer eens uit je hoofd te krijgen! Haha) leverden geen mooie foto's op. Beetje eigenwijs van mij dat ik het toch per se wilde proberen, maar goed, niet geschoten is altijd mis.

Ik heb een super leuke dag gehad in de Efteling en ik wil jullie graag bedanken voor jullie adviezen!
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Het is heel goed dat je het probeerde omdat je zo de grenzen van camera leert kennen.
Toch ben ik benieuwd wat je wel hebt weten te vangen.

Kun je de best gelukte foto posten?
Misschien zijn er wel tips voor verbetering.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Uiteraard ga ik geen vragen stellen zonder zelf te kijken wat een goede optie is, dat zou heel lui zijn. Dus, wat Ik zelf bedacht had is dit:
Dat vind ik nou leuk! Succes!

ps. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat en hoeveel keer je er in geweest bent. Hartstikke leuke uitdaging!
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Try&fail en try&fail en dan gaat het vanzelf een keer goed.

Je had het jezelf wel meteen moeilijk gemaakt, maar oefenen baart kunst.

-Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar