EF-s lens middels extension tube op 6D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
CorvK
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2006 18:15
WoonplaatsCOLON Spr-C

Ik ben onlangs overgestapt van een 40D naar een 6D. Bij de 40D had ik ook enkele EF-s lenzen, o.a. de EF-s 60mm f2.8 USM Macro. De andere lenzen heb ik mee in kunnen ruilen, alleen de 60mm Macro niet (niet aangeboden). Ik weet natuurlijk ook dat een EF-s lens niet op de 6D kan, maar ..... In het verleden heb ik de 60mm macro op de 40D ook wel eens gebruikt in combinatie met één van m'n extension tubes. Op de 6D kan ik natuurlijk ook werken met een extension tube. Zou het mogelijk zijn om de EF-s 60mm macro in combinatie met een extension tube te gebruiken op de 6D ? Als daardoor b.v. de AF uitvalt, neem ik wel voor lief.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

De extension ring zorgt er voor dat de spiegel niet tegen de lens kan klappen. Mits de ring natuurlijk lang genoeg is. De uitsteekselen van de lens mogen niet door de ring heen steken!
Dus gewoon kijken wat er van de eigenschappen van de lens overblijft.
en als je goede extension ringen gebruikt blijft de AF gewoon werken.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
CorvK
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2006 18:15
WoonplaatsCOLON Spr-C

seoman schreefCOLONDe extension ring zorgt er voor dat de spiegel niet tegen de lens kan klappen. Mits de ring natuurlijk lang genoeg is. De uitsteekselen van de lens mogen niet door de ring heen steken!
Dus gewoon kijken wat er van de eigenschappen van de lens overblijft.
en als je goede extension ringen gebruikt blijft de AF gewoon werken.
Ik heb zowel de extension tube 1.4 II als de 2 II (edit: moet zijn EF12 II en EF25 II)van Canon. Het uitstekende deel van de EF-s lens steekt bij de 1.4 niet door de ring. Denk dat ik het maar eens voorzichtig ga proberen.
Laatst gewijzigd door 1 op CorvK, in totaal 18 keer gewijzigd.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Heb je het hier niet over extenders met 1.4 en 2.0??

Tussenringen hebben geen glas en kun je prima gebruiken om ertussen te zetten.

Met een extender even kijken of de lens wel op de extender past. Op de camera past de extender sowieso.

-Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
CorvK
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2006 18:15
WoonplaatsCOLON Spr-C

Jef-W schreefCOLONHeb je het hier niet over extenders met 1.4 en 2.0??

Tussenringen hebben geen glas en kun je prima gebruiken om ertussen te zetten.

Met een extender even kijken of de lens wel op de extender past. Op de camera past de extender sowieso.

-Jeffry
Je hebt gelijk Jeffry, foutje van mijn kant. Ik heb het hier over de extension tube's EF12 en EF25, tussenringen zonder glas dus. Sorry voor de verwarring.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Ondanks dat ik snap dat je de 60mm liever niet verkoopt zou ik persoonlijk hem wel verkopen en een tamron 90mm voor terug kopen.
De beeldhoek is dan bijna gelijk aan de 60mm op je crop body, en alles werkt zoals het moet.
Daarbij is de tamron ook waanzinnig scherp. (of een sigma 105mm)
Groeten,

Jichem
Corwin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 247
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 12:58
WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom
CONTACTCOLON

jichem schreefCOLONOndanks dat ik snap dat je de 60mm liever niet verkoopt zou ik persoonlijk hem wel verkopen en een tamron 90mm voor terug kopen.
De beeldhoek is dan bijna gelijk aan de 60mm op je crop body, en alles werkt zoals het moet.
Daarbij is de tamron ook waanzinnig scherp. (of een sigma 105mm)
+1
Canon 70D | EFS 10-22 USM | EFS 17-55 f/2.8 IS USM | EF 70-200 f/4L IS USM | Sigma 80-400 f/4.5-5.6 EX OS DG | Tamron 90mm f/2.8 Di Macro VC USD
CorvK
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2006 18:15
WoonplaatsCOLON Spr-C

jichem schreefCOLONOndanks dat ik snap dat je de 60mm liever niet verkoopt zou ik persoonlijk hem wel verkopen en een tamron 90mm voor terug kopen.
De beeldhoek is dan bijna gelijk aan de 60mm op je crop body, en alles werkt zoals het moet.
Daarbij is de tamron ook waanzinnig scherp. (of een sigma 105mm)
Ik denk dat je m'n bericht niet goed gelezen hebt Jichem, ik ben van een 40D overgestapt op een 6D, ik heb dus geen 'crop body' meer. Bovendien heb ik ook nog een EF 100 mm f 2.8 L USM-IS Macro. Maar soms is de 60mm lens handiger dan z'n grotere broer, dat is ook de reden dat ik de 60mm er destijds bijgekocht heb. Kan het mis hebben maar dacht dat de referenties van de EF-s 60mm macro beter waren dan die van de EF 50mm macro.

Maar eeh, het werkt hoor de extension tube's EF12 en EF25 met de EF-s 60mm op de 6D. Dus we doen het er voorlopig maar mee.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

CorvK schreefCOLON Maar eeh, het werkt hoor de extension tube's EF12 en EF25 met de EF-s 60mm op de 6D. Dus we doen het er voorlopig maar mee.
en wat is het resultaat?
aangezien je de canon ring gebruikt zal de AF wel willen maar lukt 't ook?
Heb je nog het volledige scherpstel bereik of ben je een sukje kwijt geraakt?
Hoeveel vergroting heb je nu (ongeveer)?

Ik zelf vond het gebruiken van tussen ringen met mijn macro 100mm L alleen maar onhandig,
croppen werkt 'handiger' en als je al scherpte diepte hebt met een macro lens, van die tussen ringen wordt DOF niet echt hanteerbaarder.

Wil nog wel een keer met omkeerringen aan de slag
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

CorvK schreefCOLON
jichem schreefCOLONOndanks dat ik snap dat je de 60mm liever niet verkoopt zou ik persoonlijk hem wel verkopen en een tamron 90mm voor terug kopen.
De beeldhoek is dan bijna gelijk aan de 60mm op je crop body, en alles werkt zoals het moet.
Daarbij is de tamron ook waanzinnig scherp. (of een sigma 105mm)
Ik denk dat je m'n bericht niet goed gelezen hebt Jichem, ik ben van een 40D overgestapt op een 6D, ik heb dus geen 'crop body' meer. Bovendien heb ik ook nog een EF 100 mm f 2.8 L USM-IS Macro. Maar soms is de 60mm lens handiger dan z'n grotere broer, dat is ook de reden dat ik de 60mm er destijds bijgekocht heb. Kan het mis hebben maar dacht dat de referenties van de EF-s 60mm macro beter waren dan die van de EF 50mm macro.

Maar eeh, het werkt hoor de extension tube's EF12 en EF25 met de EF-s 60mm op de 6D. Dus we doen het er voorlopig maar mee.
Het eerste stuk had ik wel begrepen, maar ik vind het een vrij omslachtige manier en daarom stelde ik dat voor.
Niet wetende dat je een 100mm L Is hebt. Volgens mij kun je het geen je met je macrolens plus tussen ringen ook bereiken met een 50mm 1.8, plus het feit dat deze zo ook gewoon te gebruiken is.
Groeten,

Jichem
CorvK
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2006 18:15
WoonplaatsCOLON Spr-C

jichem schreefCOLON Het eerste stuk had ik wel begrepen, maar ik vind het een vrij omslachtige manier en daarom stelde ik dat voor.
Niet wetende dat je een 100mm L Is hebt. Volgens mij kun je het geen je met je macrolens plus tussen ringen ook bereiken met een 50mm 1.8, plus het feit dat deze zo ook gewoon te gebruiken is.
Klopt is vrij omslachtig, maar ik heb geen EF 50mm en na aanschaf van de 6D + EF 24-105mm f3.5-5.6 STM zat ik al boven m'n budget. Ik zocht dus naar een tijdelijke oplossing voor het gebruik van m'n EF-s 60mm. Op termijn wil ik die ook vervangen.
CorvK
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2006 18:15
WoonplaatsCOLON Spr-C

seoman schreefCOLON en wat is het resultaat?
aangezien je de canon ring gebruikt zal de AF wel willen maar lukt 't ook?
Heb je nog het volledige scherpstel bereik of ben je een sukje kwijt geraakt?
Hoeveel vergroting heb je nu (ongeveer)?

Ik zelf vond het gebruiken van tussen ringen met mijn macro 100mm L alleen maar onhandig,
croppen werkt 'handiger' en als je al scherpte diepte hebt met een macro lens, van die tussen ringen wordt DOF niet echt hanteerbaarder.

Wil nog wel een keer met omkeerringen aan de slag
Laat ik je nog weten, moet het nog eens goed uitproberen.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Op die fiets, dan kan ik me er wel in vinden. Al zou je die 60mm kunnen verkopen en er 4 (maar waarom zou je) 50mm 1.8's voor terug kopen;)
Groeten,

Jichem
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar