bulb fotografie.. vraag over opengeklapte spiegel

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
mr_fotografie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2015 02:12

Ik wil graag foto's maken buiten in de nacht van de sterren. Hierbij gebruik ik BULB en de setting waarbij ik de spiegel openklap met een klik, en weer dicht klap bij de volgende klik. Een issue.. Hij gaat auto dicht na 30 sec! Dit is natuurlijk véél te kort om sterren te fotograferen. Hoe zorg ik er voor dat hij na 30 sec auto terug klapt?
mr_fotografie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2015 02:12

Oja.. ik werk met de Canon Eos 40D
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Die 30 sec. is de max. dat shutter lock up werkt. (correctie : MIRROR lock up)

Dat moet je dus niet gebruiken. Probeer de self timer, 2 sec. of 10 seconden.

Of nog beter : koop zo'n afstandbediening (met draad).

http://www.cameranu.nl/nl/p918/canon-rs ... sbediening" onclick="window.open(this.href);return false; (onnodig duur)

http://www.amazon.de/Neewer-RS-80N3-Kab ... ds=RS-80N3" onclick="window.open(this.href);return false;

En je hebt die ook met timers en led schermpje, hangt er maar vanaf wat je wenst of nodig hebt.
Laatst gewijzigd door 1 op Amberes, in totaal 9 keer gewijzigd.
mr_fotografie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2015 02:12

Ok, ik heb zelf wel een afstandsbediening. Maar blijft de max dan ook niet 30 sec als je daar met je vinger op de knop staat? En wat is dat met Self Timer? De bedoeling was voor mij om dus bv een foto van een half uur te maken, zodat de sterren hemel draait. Of iets korter om te kijken of ik sterren regen op de foto kan krijgen. Aldus een beetje spelen. Ik kon me herinderen met de 10d dat ik hem met bulp open zette en een half uur later sloor vioa de afstandsbediening. Dit is alwel jaren geleden.
bluecupra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 462
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 19:28
WoonplaatsCOLON Den Haag

Of gebruik maken van Triggertrap. Hiermee wordt je smartphone je "cable release". Hiermee kun je allerlei zaken instellen en ook voor het werken met filters zit er een omrekentool in. Erg handig: http://www.triggertrap.com/#products/triggertrapmobile1" onclick="window.open(this.href);return false;
Canon EOS 7D | BG-E7 Grip | 70-200 F2.8L IS | Canon 24-105 F4.0L IS | Canon 100 F2.8L IS Macro | 430EXII | Kata Bug-203 PL
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

mr_fotografie schreefCOLONOk, ik heb zelf wel een afstandsbediening. Maar blijft de max dan ook niet 30 sec als je daar met je vinger op de knop staat?
Ik vermoed dat die 30 sec. komt van een instelling waarbij misschien mirror lock up het ingesteld.

Je kan dat immers combineren : BULB mode + mirror lock up, maar dat is overbodig en veroorzaakt neerklappen van de spiegel na 30 seconden want dat is de max. voor die instelling (mirror lock up).

Kijk dus even in je instellingen of je mirror lock up niet hebt aangezet (menu C.Fn III - 7). Ik vermoed dat die setting je 30 seconden probleem geeft.

Want in BULB zou je sluiter (en de spiegel uiteraard) zolang open en omhoog moeten blijven als jij op de knop drukt. Maar bovenstaande instelling kan daar tussenkomen, kijk dat dus even na.
mr_fotografie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2015 02:12

Àls die uit staat in het menu, en ik heb hem op BULB staan, en ik druk de knop in, maakt hij gewoon meteen een foto. Niet zoals ik het ooit heb gehad met 1x klikken weg lopen.. weer 1x klikken en foto is gemaakt. Ongeacht hoeveel tijd er tussen zit. Mijn vader heeft de 70d, en die had vanacht precies het zelfde. Ja we waren beide in de tuin wat aan het spelen met de sterren :D Maar goed.. dat snap ik dus niet, want hij hoord normaal gezien niet per direct een foto te maken, en het was dus ook zo bij me vader. Ik zal vast wel iets verkeerds doen :D
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Maakt hij in die stand meteen een foto ook al laat je de ontspanknop niet los?
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
leerling foto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 19:29
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland

Hallo, ik ben zelf in het bezit van een Canon Eos 40D apparaat en heb het volgende voor je uitgeprobeerd:

Als je van te voren de spiegel opgeklapt wilt hebben ( menu C.Fn III - 7 ) dan moet je eerst de ontspanknop indrukken. De spiegel wordt ophoog geklapt en blijft 30 seconden omhoog staan en gaat automatisch weer omlaag. In die "30 seconden " moet je weer die ontspan knop indrukken en ingedrukt houden om een foto te kunnen maken van meer dan 30 seconden.Zodra je de knop los laat wordt de foto gemaakt en dat is het BULB systeem, je bepaalt zelf wanneer de spiegel omlaag moet klappen. Nadeel: je houd je toestel vast en dat is niet goed voor je foto die je wilt maken (trillingen ). Je zal een afstandsbediening moeten gebruiken waarvan je de knop kan vastzetten ( lock system). De handeling blijft hetzelfde, 1x indrukken de spiegel omhoog, 2x indrukken en de knop vastzetten.

Als je geen gebruik maakt van menu C.Fn III - 7, dan moet je ook een afstandsbediening gebruiken en de knop vastzetten. Als je dat niet kunt doen dan wordt het een lastig iets half uur lang de knop ingedrukt houden.

Ik hoop dat je met deze info iets kunt bereiken.

Groet Theo
mr_fotografie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2015 02:12

Dank je wel Theo, die info was behulpzaam. Dan weet ik nu gewoon zeker dat ik het alleen zo kan doen. Wel jammer met de eos 10D kon het toen wel. Miss dat ik die later van de week nog wel opstel dan haha. Ik wil vallende sterren probeeren te pakken, lijkt me grappig.. kijken wat er uit komt. Dave, zolang ik hem ingedrukt hou, blijft hij open. Maakt hij dus niet per direct een foto, wel als ik hem weer los laat :) Aldus niet te doen ivb de trillingen. Ik ga van de week maar eens wat spelen met mijn toestel :D Bedankt iedereen
Aerowswift
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 240
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2012 21:33
WoonplaatsCOLON Veghel

1 foto van een half uur? Dat gaat je lukken maar helaas niet met de sterren er goed belicht op tegenover de hemel (of j moet op zo een belachelijk donkere plek wonen zonder licht vervuiling :) )
Om star-trails te maken zul je moeten gaan stacken, dus meerdere fotos maken vanaf statief vanuit dezelfde camera stand, en deze in een programma verwerken tot 1 foto.
mr_fotografie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2015 02:12

Ik heb de foto helaas niet meer wegens een kapotte harde schijf, maar het is toen goed gelukt. En gewoon vanuit mijn achter tuin.. In een dorp.
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

mr_fotografie schreefCOLONDank je wel Theo, die info was behulpzaam. Dan weet ik nu gewoon zeker dat ik het alleen zo kan doen. Wel jammer met de eos 10D kon het toen wel. Miss dat ik die later van de week nog wel opstel dan haha. Ik wil vallende sterren probeeren te pakken, lijkt me grappig.. kijken wat er uit komt. Dave, zolang ik hem ingedrukt hou, blijft hij open. Maakt hij dus niet per direct een foto, wel als ik hem weer los laat :) Aldus niet te doen ivb de trillingen. Ik ga van de week maar eens wat spelen met mijn toestel :D Bedankt iedereen
Juist. Theo gaf aan wat ik vergeten was : je moet dan wel de knop ingedrukt houden.

Daarom moet je een afstandbediening gebruiken, daar kan je je knop mee vastzetten + je raakt je camera niet aan.

Genoeg tijd verlopen tijdens de BULB opname, dan gewoon de knop terug loszetten.

Spulletje van 10 euro of zoiets.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar