welke formaat striplicht softboxen

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Cellie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2013 13:42

Goedendag,

langs deze weg zou ik graag eens jullie visie willen weten over de formaten van striplicht softboxen, onder het motto dat geld maar 1X uit te geven is. Mijn vraag gaat ook niet uit naar "dure" merken. Het gaat mij alleen om de formaten. De keuze van het merk is al gemaakt en dat is Menik. Nu alleen de juiste formaat kiezen. Ik besef dat het ook ligt aan de gebruikstoepassing. Maar waag toch een gokje om eens jullie verhaal en ervaringen te horen. Ik kan overigens kiezen uit 3 flitskoppen (200 Ws / 400 Ws en 650 Ws).

Om het licht nog meer te kunnen "sturen" wil ik strip softboxen kopen. Ik twijfel alleen enorm welke formaat nu ideaal is. Op een site kan ik kiezen uit de volgende formaten: 35X160 / 40X140 / 60X140 / 40X200 en 60X200... Dat zijn softboxen met een grid. Zelf heb ik een Octa van 150 cm. De 120 cm heb ik niet gepakt. Achteraf is dit een goede keuze geweest. Maar groot is niet altijd het beste. Ik twijfel enorm bij de formaat voor een striplicht Softbox....

Ik zou graag jullie ervaringen willen horen.

Groet,

Cel
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Waarvoor wil je de stripboxen voor gebruiken? Wat zijn je wensen, budget

De lengte en breedte is afhankelijk waarvoor je hem wil gebruiken hoe groter de stripbox hoe egaler het licht is bijvoorbeeld bij een portret (staand) komt dit goed van pas
Voor de rest hoe groter de lichtbron hoe zachter het licht.

De tip die ik je kan meegeven ga eens naar de grotere camerawinkels met een showroom voor studio flitsers en vraag of je mag testen (tweede persoon meenemen) :-)

Ik zelf heb twee godox 35-160cm met grid en draagzak
De reden dat ik voor dit formaat heb gekozen was mede om een gecontroleerde en egale verlichting te creëren als fill maar ook als key .
Daarnaast was mijn eis dat softbox makkelijk op te zetten is en makkelijk in te zetten is op locatie.
Cellie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2013 13:42

Dag Rick T,

Helaas weinig reacties gehad op mijn vraag. Inmiddels de knopen doorgehakt en het zijn twee 40X200 striplight softboxen geworden. Inderdaad Rick, het ging mij om modellen en dan vooral om meer controle hebben over het licht. Gerichter diepte realiseren, egaler licht en vooral zeer doeltreffend bij low key opnamen. Mijn overige softboxen waren toch niet wat ik zocht uiteindelijk. Veel te hard licht ondanks gebruik van kalkpapier en overige "voorschuifsels". En de spreiding van het licht was veel te groot (vooral strooilicht).. Nu met die striplights (met grid) heb ik veel meer controle...

Een mooi meegenomen item is dat ze makkelijk zijn op te zetten en op te bergen doordat ik zelf niet beschik over voldoende (eigen) ruimte. Ik ben er zeer tevreden mee. Alleen nu even bij deze hitte heb ik ze maar weer opgeborgen. Zodra het koeler gaat worden, gaan we weer verder.

Dank voor je rectie Rick.

Groet,

Celles
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar