Het Open maken v/d Meyer Gorlitz 300mm f4

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Nirona.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2014 20:57

Graag wil ik met iemand in contact komen die de Meyer Gorlitz 300mm f4 lens al eens heeft geopend en op welke wijze en volgorde dat gaat'
Ik kan er op het net niets van vinden hoe deze open moet.Ik wil namelijk het oude DDR plak vet van de focus ring vervangen om deze lichter te laten draaien.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Anoniem 3

Er lopen hier wel wat liefhebbers van 'oud-glas' rond, maar die houden hun oude objectieven liever heel, vermoed ik.
Kortom... m.i. kom je hier niet verder.
Misschien dat je het eens bij een gepensioneerd fotograaf uit de buurt kunt proberen.
Anders, gewoon eraan beginnen, alles fotograferen en bij het in elkaar zetten teruguit werken.

Of.. het zware draaien voor lief nemen. In de zomer loopt alles soepeler, toch?
Gebruikers-avatar
Nirona.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2014 20:57

Telescoop schreefCOLON
Of.. het zware draaien voor lief nemen. In de zomer loopt alles soepeler, toch?
Dat klopt zodra het vet warm wordt loopt de focus ring weer even lekker. En idd ik durf hem wel te openen maar als men even de volgorde weet is altijd
handig,na openen de wormringen ontvetten en voorzien van nieuw lithiumvet dat bij koud weer ook lekker soepel blijft draaien en dat zal een verademing zijn bij zo'nzware 2kg DDR Tank :) als de focusring weer normaal draait…hoogstaand stukje werk voor die tijd, en er komen best wel leuke opnames uit als alles goed staat ingesteld.  .
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Gebruikers-avatar
Nirona.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2014 20:57

Heb de stoute schoen aangetrokken en de Meyer 300mm f4 open gemaakt en oude DDR plak-vet verwijderd en voorzien van nieuw lithiumvet...dit even sneller gezegd dan gedaan.
De klus op zich stelt niet zo veel voor als je de volgorde van demonteren en monteren maar even weet. Alles goed gemerkt en dat kan er haast niks fout gaan
als je goed oplet. Het meest linke is dat de focusring met de schuine worm wiel vertanding weer 100% op dezelfde plaats er in gedraaid moet worden, anders kloppen de afstanden
niet meer. De focus ring loopt nu weer als van een moderne lens wat een gemak zeg zodra dit lekker soepel draait werkt alles veel gemakkelijker...en dit geeft mij voldoening. :)

NB: Ik ben geen plastiek tegen gekomen in deze 2KG wegende DDR tank alleen maar duraluminium en verder de bekende DDR degelijkheid lomp maar funtioneel.Bijgaand 2 opname gemaakt uit de losse hand gemaakt met deze lens met de Canon 5D de scherpte contrast en kleuren zijn erg goed. In volle resolutie doet die bijna niet onder voor modern glaswerk uit hetzelfde branpunt.Het is dan ook een pracht lens die sowieso onderschat wordt qua prestaties uit die periode...alleen het enorme gewicht da's een minpunt, maar het geeft ook wel weer balans.

48201

48200

Laatst gewijzigd door 1 op Nirona., in totaal 17 keer gewijzigd.
Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
Gebruikers-avatar
Nirona.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 351
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2014 20:57

Hier een afbeelding van deze lens met haar 19 diafragma lamellen. :roll: .

48203

48202

Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar