50mm 1.8

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Hallo,

Ik heb nog een gaaf objectief 50mm 1.8 van een analoge TLB (FD-objectief)
Die zou ik evt kunnen gebruiken met een adapter FD-Eos.
Ik mis dan wel de autofocus.
Vinden jullie dit de moeite waard of moet ik voor de plastic fantastic gaan.....?

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Anoniem 3

Ik heb ook een 55mm 1.8 Pentax Takumar. Je mist alle auto-functies en dat werpt je terug op je analoog-gevoel.
Wel leuk, maar soms ongemakkelijk, zeker als je snel moet/wilt werken.
Ik zou de Plastic Fantastic erbij nemen. Het kost je je kop niet en het ding geeft alle seintjes braaf naar de camera door.

Maar het blijft leuk om weer eens terug te vallen op je lang-geleden verworven kennis.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Dank je Gabriël!! :D :D :D Jij zou dus voor optie B gaan en misschien later nog een adapter.........

Nog even resumerend:
a. Ik heb thuis een oud maar nog perfect stukje glaswerk 1.8 (Canon FD) in een metalen omhulsel.
Hiervoor heb ik een FD-EOSadapter nodig maar mis daarna de autofocusfunctie

b. Aanschaf van de plastic fantastic 1.8 voor €90,-

c. Aanschaf canon 50mm 1.4 voor €350,-

Wat zouden jullie doen?
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Helmaal eens met deze volgorde.

Lekker beginnen met "klooien" en alles handmatig instellen. Vind je dit echt leuk dan is de plastic fantastic nooit weg en dat maakt alles net even makkelijker. De 50 1.4 is gewoon net iets "beter" qua bouw en optiek dan de 1.8 versie en is voor de lange duur een goede keuze. Ik heb zelf deze laatste en is gewoon een lekkere lens waarmee je alle kanten op kan qua diafragma en je dus heerlijk kan spelen met licht en dof maar dat hoef ik jou niet te leren. :wink:

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik denk dat in jouw handen de 50mm f/1.4 zijn meerprijs meer dan rechtvaardigt, Jo. Ik heb 'm zelf ook en ben er érg tevreden over. Mocht je in het midden van het land komen, ben je meer dan welkom om ermee te spelen ;)

Als je tussen a en b gaat kiezen, zou ik voor b gaan. Meer gemak, de AF is toch wel lekker. De adapter en het oude glas is wel heel leuk spelen denk ik, maar toch net ff wat minder handzaam dan een AF-objectief.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

De FD f1.8 ken ik niet, spelen met oud spul is natuurlijk leuk. Als je autofocus belangrijk vindt zou ik de f1.8 laten liggen, die levert mij een te onrustige bokeh en bij jouw stijl van fotograferen lijkt me dat een niet onbelangrijk aspect (al zul je dit objectief wellicht niet voor macro of close-up gebruiken). De f1.4 van Canon is dan veel prettiger en ik ben zelf nog steeds blij met mijn Sigma f1.4 EX.
Er is geen box.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Jo, je keuze is nog moeilijker gewroden: check! ;-)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar