Welk objectief?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
kb1981
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2013 17:35
WoonplaatsCOLON Brabantse land

Hoi,

Ik zou graag advies willen met betrekking tot het aanschaffen van een nieuw objectief. Tot vorig jaar fotografeerde ik eigenlijk alleen op reis maar dat vond ik toch best zonde. Ik wilde graag meer oefenen in Nederland en beter leren omgaan met mijn camera. Inmiddels heb ik mijn fotografiecursus bijna afgerond en heb ik bij bekenden drie newbornshoots, een cakesmash en een aantal kindershoots mogen doen om te oefenen…en ik vind het leuk! Ik wil dolgraag doorstromen naar de gevorderden cursus en meer oefenen en leren…ik ben helemaal om. Ik heb er zoveel plezier in en vooral buiten fotograferen bij natuurlijk licht vind ik geweldig. Ik sta graag verder van mijn model omdat ik tot op heden alleen nog kinderen heb gefotografeerd. Ze kunnen dan meer hun eigen gang gaan. Vooral mijn twee petekinderen fotografeer ik regelmatig en die laat ik gewoon lekker in het bos spelen en ik volg wel met de camera…

Ik fotografeer met een Canon 60D en ben in het bezit van de volgende objectieven:
- Sigma 10-20 (ooit gekocht voor IJsland. Heel tevreden over maar gebruik deze zo weinig dat ik eventueel overweeg om deze te verkopen)
- Canon 15-85 (sinds vorig jaar in mijn bezit en ideaal voor op reis…ben ik heel tevreden over)
- Canon 70-200 F4 (gebruik ik ook op reis en een aantal keer gebruikt voor buitenfotografie bij kinderen)
- Canon 50 mm 1.8 (heb ik binnen gebruikt voor de Newborn en Cake Smash…voor de Newborn fijn brandpunt maar voor de Cake Smash aan de krappe kant. Ik zat echt tegen de deur in de krappe woonkamer geplakt)

Nu wil ik dus graag een nieuw objectief aanschaffen die lichtsterk is, ideaal voor portretten en een mooie bokeh. Objectief moet ook niet super zwaar zijn want ik heb serieus kinderpolsjes dus dat wordt al snel zwaar voor mij. Opties waar ik aan denk (of als advies heb gekregen):
- Canon 85 1.8 (schijnt geweldig te zijn voor portretten. Leuke prijs…voor binnen wel te krap maar wel mooi voor buiten)
- Canon 100 mm 2.8 L Macro IS (kreeg deze geadviseerd door een fotografe. Deze schijnt ook zeer geschikt te zijn voor portretten en over een mooie bokeh te beschikken. Fijn brandpunt voor buitenfotografie, geschikt voor macro’s van handjes en dergelijke maar wel een heel flink prijskaartje. Deze maand geldt nog wel de cashback op deze lens wat 100 euro scheelt :)
- Canon 17-55 2.8 IS (deze kwam pas later in mij op. Deze kan ik binnen gebruiken maar voor buiten ga ik dan wel weer mm tekort komen)

Wie o wie heeft er ervaring met bovenstaande objectieven. Voor andere suggesties sta ik uiteraard ook open (om het nog makkelijker te maken:))

Groetjes Kelly
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik heb ervaring met de 17-55 en de 100mm. De eerste is mijn standaard objectief voor alle dagelijkse foto's, en zit standaard op mijn 70D. Tenzij... de 100mm erop zit, en da's óók heel vaak. Ik gebruik hem niet vaak voor portretten, maar wel heel veel voor macro. De bokeh is inderdaad mooi. Om een indruk te krijgen kan je eens naar mijn foto's in dit topic van een stadswandeling kijken, waarbij ik mezelf de beperking had opgelegd alleen met de 100mm te schieten. Dan krijg je een indruk van dat objectief. En om af te sluiten nog een indruk van de resultaten bij macro-gebruik:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot slot nog twee alternatieven: wat vind je van de Canon EF-S 24mm F2.8 STM van € 170,00 of de Canon EF 40mm F2.8 STM van € 190,00? Ook lichtsterk, maar wel minder mm's.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Ik heb een 85mm 1.8 gehad. Ideaal objectief voor portretten.
Geweldig objectief. Haarscherp, goede bokeh en lichtsterk en dat alles voor een zeer redelijke prijs.
Heb nu zelf een Sigma 85mm 1.4. Ook geweldig maar een flink stuk duurder.

Succes met je keuze
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Corwin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 247
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 12:58
WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom
CONTACTCOLON

Hoi Kelly,

Twee jaar terug stond ik voor ongeveer dezelfde keuze.

Canon EF 85mm f/1.8 USM, ideaal voor portret.
Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, een dijk van een objectief, maar zwaar en duur en iets te lang voor portret.
Toen kwam de Tamron AF SP 90mm f/2.8 VC USD Macro op de markt. Ik heb eerst eens de nodige reviews afgewacht. Deze waren vol lof.
Op een crop-camera is 90mm mooi voor portret en ook lang genoeg voor macro. Niet te zwaar en een vriendelijk prijskaartje.
Ik heb er ook foto's mee geschoten op een zomeravond concert van Frank Boeijen. Zie: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 1&t=115466" onclick="window.open(this.href);return false;
Foto's van blauwe druifjes vind je hier: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 0&t=113677" onclick="window.open(this.href);return false;

Tja weer 'n mogelijkheid erbij.....
Succes met je keuze.
Groetjes, Corwin.
Canon 70D | EFS 10-22 USM | EFS 17-55 f/2.8 IS USM | EF 70-200 f/4L IS USM | Sigma 80-400 f/4.5-5.6 EX OS DG | Tamron 90mm f/2.8 Di Macro VC USD
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

als ik in jou schoenen stond zou ik eerder twijfelen tussen de 85 1.8 en de 100mm Macro..
opzicht heb je alle brandpunten wel gedekt.. maar voor binnen zou je de 15-85 goed kunnen gebruiken, alleen mis je misschien 't lichtsterke..
wat misschien nog iets kan zijn is een 35mm? voor binnen.. maar dan heb je snel weer de lensvertekening en moet je gaan zoeken naar een preset (of zelf zien te fixen via lightroom) ..

hm..
wat denk je zelf het hardste nodig te hebben momenteel? het wordt lekker weer en langer licht, dus je hebt al meer licht binnen en je fotografeert waarschijnlijk meer buiten..
Met deze gedachten wat ik gaan kijken voor een 85 1.8..

fotografie, wat een lastige hobby.. :lol:
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
kb1981
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2013 17:35
WoonplaatsCOLON Brabantse land

Bedankt voor jullie reacties! Fotografie is inderdaad een lastige (en dure) hobby :D . In eerste instantie dacht inderdaad ook te kiezen tussen de 85mm en 100mm maar toen zag ik weer die 17-55 voorbij komen en ging ik weer twijfelen. De mogelijkheden zijn oneindig...
De 15-85 kan ik inderdaad ook voor binnen gebruiken maar dan mis ik inderdaad de lichtsterkte. Die dag van de Cake Smash was het echt zo ontzettend donker buiten (net zoals afgelopen week) en daarom heb ik de Canon 50 1.8 gebruikt maar dat was in de kleine woonkamer echt heel krap. Het paste net (is ook net genoeg :D )
In principe heb ik inderdaad wel alles gedekt...gelukkig wordt het nu inderdaad beter weer en zal ik weer meer naar buiten gaan. Die foto's van de 100 mm zien er wel echt heel goed uit...super scherp! In eerste instantie had ik mijn zinnen gezet op de 85mm maar iemand anders zei weer dat het verschil met de 50mm 1.8 zo klein is, dat ik weer beter voor de 100mm zou kunnen gaan. Iemand ervaring met portretten met de 100mm? De meningen zijn zo verdeeld...logisch natuurlijk. De een zegt dat deze geweldig te gebruiken is voor portretten maar anderen zeggen dat het niet voor niets een macro objectief is...dus voor macro en dat deze ook weer soms te scherp kan zijn voor portretten.
Moeilijk keuzes maken :)
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

100mm lijkt mij ook prima voor portretten op een FF maar op een crop?
Op een krop zou ik eerder aan 35/50 denken dan aan 85/100
Die 100mm is een droom lens. PUNT
maar ik zou in het geval van crop eerder voor die efs 17-55 gaan.
Dat is toch 27mm - 88mm.

De 100mm gedraagt zich als een 160mm op een crop camera.

Nou ja je hebt een 15-85 en 70-200 je kunt zo kijken hoeveel FFmm's je nodig hebt op je 60D voor een fijne portret stand.
Als je dat weet weet je meteen meer
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Hallo Kelly, je bent vrij duidelijk in je wensen, lichtsterk, mooi bokeh. Daarbij hou je ervan om wat verder van je onderwerp (spelende kinderen) te zitten. Om eerst maar eens wat te ontkrachten. Een macro objectief is niet `te scherp` voor portretten. Er is niet zoveel verschil qua scherpte tussen een EF100/2.8IS macro en een EF85/1.8.

Bokeh is wat anders als een kleine scherptediepte. Om met dat laatste te beginnen, eigenlijk is 2.8 helemaal niet zo lichtsterk. Je zult, afhankelijk van parameters als afstand tot onderwerp en achtergrond etc. zien dat je achtergrond nog redelijk goed zichtbaar en daarmee misschien wel afleidend kan zijn.

In onderstaande link staat een plaatje waarop je kunt zien wat ik bedoel, diafragma f=1.8 isoleert beduidend meer dan f=2.8. Alleen al om die reden zou ik persoonlijk niet kiezen voor een 2.8 objectief.

http://www.the-digital-picture.com/Revi ... eview.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Bokeh is de manier waarop het objectief omgaat met de onscherpte gedeeltes in de foto. Dat is (helaas) een subjectief verhaal. De foto`s van MarcoEOS550D laten eigenlijk niets zien van het bokeh van de 100mm macro. De meeste portret objectieven hebben een fraai bokeh. De EF85/1.8 en ook de genoemde Sigma 85/1.4 zullen zeker niet teleurstellen.

Twee voorbeelden, zelfde objectief/body/diafragma. Gaat niet om de foto`s, maar om het verschil tussen scherptediepte en bokeh.

Een drukke achtergrond, ondanks een klein diafragma (= grote opening) goed zichtbaar, derhalve kun je hier het bokeh van het door mij gebruikte objectief goed beoordelen.

Afbeelding

Zelfde objectief/body/diafragma... De achtergrond is dermate rustig en op grote afstand, dat het bokeh van het objectief geen issue is.

Afbeelding

Verder zou je nog kunnen kijken naar de EF100/2.0. Qua bouw en prestaties praktisch gelijk aan de EF85/1.8. Misschien is de extra 15mm echter wel wat teveel van het goede op een camera met APS-C formaat sensor.

Kinderen fotograferen is fantastisch, jammer alleen dat ze vanaf een bepaalde leeftijd niet meer willen ;)

Afbeelding

De EF17-55 en EF85/1.8 heb ik beide gehad. Echt hele mooie objectieven. Mijn voorkeur zou dan gaan naar de EF85/1.8. Kleinere scherptediepte = beter isoleren. Fraai bokeh en (voor het fotograferen van kinderen wel zo prettig) een zeer snelle AF.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar