Welk ND filte voor 50mm f1.4

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
alexander132
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2015 01:40

Hallo,

Met mijn eos 60D wil ik gaan filmen.
Voor de 50 mm 1.4 is een ND filter nodig.
Welke zou ik het beste kunnen gebruiken wanneer ik 1.4 wil gebruiken met 50 of 60 sluitertijd?
Een vaste factor ND of variabele? De laatste is erg prijzig...Net zo duur als mijn lens.

Heeft iemand ervaring met de filters en deze configuratie als hierboven?
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Zonnig, bewolkt, binnen, in de schaduw?
Ik neem aan dat je met 1.4 je diagfragma bedoeld en 50 of 60 zou dan 1/50 en 1/60 sluitertijd zijn?
En je iso, vast op 100 of automatisch?
Als ik de vraag goed begrijp dan zou je een variabele moeten nemen of continu wisselen als je meerdere filters heb
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Dat is uiteraard heel sterk afhankelijk van de hoeveelheid licht ter plekke. Wanneer je op een locatie zou willen gaan filmen en je merkt dat je met f/1.4 een sluitertijd van 1/250 zou krijgen, dan moet je dus twee stops licht eruit halen om op 1/60 uit te komen.. In dat geval heb je dus een 2-stops filter nodig. Zou je echter op 1/1000 zitten dan zal je een 4-stops filter nodig hebben.. Kortom, we kunnen hier moeilijk zeggen van je moet zoveel stops hebben :)

Qua merken zou er wel geadviseerd kunnen worden misschien, ik weet niet of je dat bedoelt?
Anoniem 4

Voor video heb je het meeste aan een variabele ND.
Probeer de Syrp Small Variable Neutral Density Filter Kit (circa $ 140,00) op de kop te tikken.
Je hebt wel kwaliteit nodig anders lever je scherpte in en krijg je kleurzweem.
https://syrp.co.nz/products/filter" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb deze in Nederland nog niet aangetroffen. Je kunt het proberen bij cameranu.nl.
Die voeren wel het merk, maar hebben niet dit filter. Misschien kunnen ze het voor je bestellen.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Huh?

Je wilt filmen en hebt het over een sluitertijd.
Je praat over 1.4 terwijl die lens ook 10 kan zijn.
Wat probeer je te doen?

Gewoon filmen met die lens! en mocht je echt teveel licht binnen krijgen en een extreem kleine scherpte diepte willen
dan ga je op pas opzoek naar een ND filter.

Volgens mij hoor ik voor het eerst iemand klagen dat een lens teveel licht doorlaat.
ND filters zijn om extreem trage sluitertijden af te dwingen. Om beweging uit te smeren (water golven, watervallen).
Ik zie niet hoe je dat wil combineren met Film.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

:roll:

Bij filmen overdag met zonnige open lucht kan en zal er vaak TEVEEL licht zijn, zeker op de f/stop waar de lens optimaal presteert (meestal 5.6, 8.0 e.d.).

ISO verlagen zal geen optie zijn want die zal op het laagst staan.

Sluitertijd verhogen is geen goede optie want we willen vloeiend, natuurlijk, filmisch overkomend resultaat. Dat is dus 1/50 of 1/60 (algemene regel : sluitertijd is tweemaal frame-rate). Tijdelijk kan dat wel om een welbepaald effect te verkrijgen.

F/stop verhogen om dan de belichting goed te krijgen is een optie maar meestal niet gewenst, niet altijd willen we alles, voorgrond/onderwerp/achtergrond scherp in focus.

Dus rest er voor video idd. enkel de optie ND filter ... liefst variabel.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

@Amberes
Ik had wel zo'n donker bruin vermoeden dat dat ND verhaal die kant op ging
maar zo'n specialistisch gebruik van de film functie haal ik niet uit de vraagstelling van TS.
Daar lees ik vooral dat TS veronderstelt dat je moet filmen met een sluitertijd met 1/60ste.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
alexander132
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2015 01:40

Dank allen voor deze toelichting. Illuminatus dank voor de tip voor het merk, zal er naar zoeken.
Ben nieuw in de DSLR wereld en heb op Youtube enkele tutorials gevolgd. De regel sluitertijd = 2 x framerate ging ik van uit dat dit algemeen bekend was binnen fotografie, vandaar dat ik dacht dat een toelichting op de sluitertijd overbodig zou zijn.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

@alexander

Laat ik het dan zo vragen.
Ben je ontevreden over het resultaat? DWZ filmen zonder ND filter.
Als je het filmen onder de knie hebt en de puntjes op de I wil zetten dan kun je een ND filter overwegen.
Ik zie geen noodzaak om een ND filter aan te schaffen als je net nieuw bent met DSLR EN filmen.

Binnen de fotografie is er helemaal geen sprake van framerate.
Dat is een eigenschap uit de film wereld. Historisch gezien liggen die waardes vast. (Iets wat totaal overbodig is overigens)

Een vraag aan de anderen: is het verschil in sensor uitleessnelheid zo verschrikkelijk duidelijk waarneembaar dat dat een filter van 100++ vereist??

Veel film plezier!
PS kun je niet een ND of polarisatie filter lenen om het verschil te kunnen zien. Kun jij bepalen of het je geld waard is.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Anoniem 4

Amberes heeft al de juiste reden voor het gebruik van een ND filter bij video aangegeven.
Het is niet aan ons om de kwaliteiten (kennis en ervaring) van een (beginnend) gebruiker te beoordelen voor de vraag of hij/zij bepaalde apparatuur mag/zou moeten aanschaffen.
TS wil in de buitenlucht interviews afnemen en filmen. Als je dan de achtergrond onscherp wil houden, moet je naar een groot diafragma (klein getal). Voor het filmen wil je een sluitertijd van 1/50 of 1/60. Met die combinatie heb je dan overdag en buiten vaak last van teveel licht en dan is het gebruik van een ND-filter heel gebruikelijk. Niks mis mee, gewoon een legitieme vraag.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

TS wil in de buitenlucht interviews afnemen en filmen.
Ik heb niet alle berichten van Amberes gelezen.
Het is niet aan ons om de kwaliteiten (kennis en ervaring) van een (beginnend) gebruiker te beoordelen
Dat is ook niet mijn intentie. Ik stel gewoon een logische vraag op basis van de info die ik krijg.
Ik moet ondersteuning geven aan klanten en service monteurs en moet er vanuit gaan dat zij niet de kennis hebben die ik wel heb.
Dus begin je bij het begin.
.......... en dus niet bij het onnodig op kosten jagen van ..............

Als scherpte diepte belangrijk is ............
dan zou magic lantern een veeeel goedkopere oplossing zijn.
maar een ND filter kan ook
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Binnen de fotografie is er helemaal geen sprake van framerate.
Dat is een eigenschap uit de film wereld. Historisch gezien liggen die waardes vast. (Iets wat totaal overbodig is overigens)
Ja en ? We moeten er wel mee werken want framerates liggen bij de meeste dslr's vast en de keuzes zijn beperkt : 24 fps, 25 fps, 30 fps, 50 fps, 60 fps en elke keuze heeft zo zijn gevolgen. Waarom juist die waardes ? Idd. historisch gegroeid MAAR gebaseerd op hoe mensen beeld en bewegend beeld registreren en verwerken, zo totaal overbodig is het dus niet. Speelt ook een rol bij sommige lichtbronnen en waarom we daar ook mee in sync moeten blijven en zelfs waarop men de video/film wil afspelen.
Een vraag aan de anderen: is het verschil in sensor uitleessnelheid zo verschrikkelijk duidelijk waarneembaar dat dat een filter van 100++ vereist??
Wat heeft het ene met het andere te maken en wat bedoel je juist met uitleessnelheid ?

Het verschil tussen 1/50 of 1/60 sluitertijd met hogere sluitertijden maakt wel degelijk uit. Bij video is bewegingsonscherpte een bewuste keuze om natuurlijk over te komen. Enkel om speciale effekten te verkrijgen moet je daar mee spelen, om te zien wat je in normale omstandigheden niet ziet. Rondvliegende zandkluiten, waterspetters, bloedspetters, de laatste tijd genoeg materiaal om dat te zien (Gladiator genre op tv bijvoorbeeld, maar ook in andere aktiefilms/oorlogsfilms wordt dat BEWUST gekozen).

Hoe zie JIJ een sneldraaiende ventilator ? Zie je de individuele bladen of zie je een ronde schijf ? En als je dat wil filmen hoe bekom je dat dan ?

Voorbeeld : https://www.youtube.com/watch?v=iXg_7Ckv_io" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat we zien is OPTISCH bedrog want er IS geen schijf maar wel 3 aparte bladen ... doch helaas : het IS wat mensen zien en dus verwachten te zien in een video of film.

Maar we wijken af, vraagsteller wil werken OVERDAG, BUITEN en HELDER weer.

TIP voor vraagsteller : zet ISO niet op 100 maar op 160 bij de 60D (minste kans op ruis) https://vimeo.com/23082874" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Framerates zijn zijn eigenschappen van de video overdracht en in het geval van DSLR video, de gebruikte codec/compressie.
Dat heeft z'n oorsprong uit de jaren 60 25 voor europa 24 voor de vs. Of als je nog verder terug wil naar 1900 ofzo
De informatie snelheid was zo bedroevend traag dat men de techniek geweld aan doet om deze standaarden te handhaven.
Zelfs anno 2015 zie je de belabberde effecten van 24 of 25 beelden per seconde. Ga je nog langzamer dan krijgen sommige mensen zelfs epileptische aanvallen. na tig trukendozen (interlacing bv) om ons te laten denken dat we meer dan 25beelden per minuut te verwerken krijgen durft de industrie nog steeds deze waanzin te handhaven.
Gelukkig is onze monitor 60beelden per seconde en niet interlaced. Nu lult men over 8K met 25fps :shock: als ik wil kiezen voor 100fps en 2K dan kan ik op het dak gaan zitten.
sorry moest dit even kwijt!

aangezien de sensor geen gebruik kan maken van een sluiter tijdens het filmen pakt men het anders aan.
Als de codec een nieuw beeld verwacht wordt de sensor uitgelezen. Dit kan de camera met iedere gewenste snelheid doen en zal de snelheid voornamelijk laten afhangen van de hoeveelheid licht een pixel ontvangen heeft. Vandaar jullie aanname dat er sprake is van een sluiter tijd. Er is een analogie maar meer ook niet.
De snelheid waarmee de sensor uitgelezen wordt moet verwerkt worden tot een HD beeld wat weer verwerkt moet worden tot een movie stream. (of in geval van raw video tot afzonderlijke frames). Dit is enorm veel reken werk en een extreme belasting voor het buffer geheugen. Om over die flashkaartjes nog maar te zwijgen.

De sensor kan met iedere snelheid EN frame rate worden uitgelezen. Mits het uitlezen niet langer duurt dan de de tijd tussen de frames.
Maar dat zou betekenen dat er nieuwe codecs geschreven moeten worden en dat je geen films rechtstreeks van de kaart kan lezen en dat bv je HDMI output op zwart gaat.
Dat vertikt canon of nikon dus ook.

Nu even wat meer op jouw specifieke wens richten.
Ja historisch gezien is het vreemd dat je een druppel 1 frame lang super scherp blijft hangen terwijl dat altijd een blur was.
Ja dat zal niet iedere filmer willen.

Je wil dus F1.4 en 1/60ste en dus een ND filter, omdat Canon je geen keuze laat over je diafragma, uitleessnelheid en Iso waardes.
Vanuit foto oogpunt is het niet nodig om een 5 iso stand te maken. (er bestaan immers ND filters) Maar ik zie niet waarom dat niet zou kunnen. IPV de pixels te versterken kun je ze ook verzwakken en kun je zo de uitlees snelheid instellen op 183ms (1/60ste).

Jouw specifieke geval veel licht, geen scherpte diepte EN een bewegings blur is alleen met een ND filter op te lossen.
(Of Canon wil een niche markt aanboren en camera's gaan bouwen met een iso range vanaf 1 ofzo)
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Anoniem 4

Ik weet niet of we de vraagsteller hiermee een plezier doen, maar leef je uit.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar