Scherptediepte en Live View

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
alexander132
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2015 01:40

Hallo.

Ben net begonnen met fotograferen....
Zou iemand me misschien kunnen uitleggen hoe het kan dat op het scherm van mijn Canon 60D - in Live View - ik vooraf aan het nemen van de foto, bij een kleiner diafragma, ik wel gewoon scherptediepte op het scherm zie (dus het ene object scherp, dat er achter ligt onscherp), maar als de foto genomen is, deze pas laat zien dat beide objecten scherp zijn. Is dit een instelling? Het zou natuurlijk handiger zijn om te zien wat je ook werkelijk gaat schieten....Misschien zie ik iets over het hoofd.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De scherptediepte wordt bepaald door ondermeer het diafragmagetal.
De camera laat het beeld in de zoeker of op het LCD-scherm zien bij het kleinste diafragmagetal (de grootste lensopenening), dus kleine scherpte diepte.

Bij de opname wordt de sluiter geopend/gesloten bij het ingestelde of door de camera berekende diafragmagetal.
Laatst gewijzigd door 1 op boels069, in totaal 15 keer gewijzigd.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

En er is altijd de DOF knop die je kan indrukken om het effect werkelijk te zien vooraleer te ' schieten '.
alexander132
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2015 01:40

Dit werkt verhelderend. Mijn dank!

Ik was nl. in de veronderstelling dat wat je ziet in de view finder ook dat werkelijk is hoe de foto er uit komt te zien. Gezien we mensen in de ruimte kunnen laten leven, leek me dat heel logisch en een eenvoudig iets om technisch te bewerkstellingen.

Grappig dat in de fotocursus met geen woord gerept is over de depth of field knop terwijl dit zo'n vitale functie is ! Je wil van te voren toch wel zien wat scherp is en wat niet ? Overigens zit hij daarvoor op de 60D wel op een heel onhandige plek. Moeilijk te vinden en in te drukken. Opmerkelijk...

In ieder geval bedankt voor deze opheldering.
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

In de cursus zal men dat niet doen om de Nikon shooters niet nodeloos te laten zoeken naar die knop ... die is er immers niet (op de meeste Nikons).

Beter is om te oefenen, rekenen, nadenken over de combinatie brandpuntafstand, afstand onderwerp, diafragma om de scherptediepte te kennen.

http://www.dofmaster.com/dofjs.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Als je je linkerhand onder je objectief hebt om een goede stabiele grip te hebben, zit de knop perfect onder je duim.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar