Triggerset VS off-camera shoe cord

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
tajvdz
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2005 11:32

Hoi,

Misschien is deze vraag al eens voorbij gekomen maar het is iets waar ik wat meer over wil weten.
Ik heb een Canon 550 EX Flitser en deze gebruik ik normaal gesproken op de hotshoe van de camera. Ik merk dat het soms practischer is kwa belichting om de flitser op een andere plek te zetten. Ik heb hier een paar jaar geleden een off-camera shoe cord voor gekocht. Nadeel is dat dit een zeer kort en vervelend draadje heeft waar je eigenlijk nog niet veel mee opschiet. Wel werkt dan volgens mij E-TTL. Ik heb ook een simpele triggerset waarmee de flitser over een veel grotere afstand draadloos is aan te sturen. Naar mijn weten ondersteunt deze geen E-TTL. Nu is mijn vraag wat is het wezenlijke verschil en heb je daar last van? Het liefste zou ik natuurlijk draadloos flitsen. Wat scheelt mij dat in verdere mogelijkheden? En zo ja zijn er andere draadloze oplossing? Ik heb overigens een Canon 50d.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Of het een groot verschil is om geen TTL te hebben is aan jou om te beslissen. Vele flitsen altijd manual, maar TTL kan erg handig zijn. De off shoe kabel gebruik ik zelf ook met regelmaat en is prima oplossingen voor off shoe flitsen op een kortere afstand. Er zijn ook langere kabels beschikbaar trouwens.

Zelf gebruik ik een Cactus V6 systeem op mijn Fujifilm X camera's en dat werkt prima en als goed is TTL met veel Canon apparatuur.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
tajvdz
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2005 11:32

ik vind de kabel van de off-camera shoe kabel veel te kort. Vreemd dat Canon zelf geen langere kabels verkoopt. Ik heb er een tijdje naar gezocht maar volgens mij ondersteunen die langere kabels ook gee TTL. Ik heb een triggersetje van Linkstar. Je kan die voor veel toepassingen gebruiken maar volgens mij ook zonder TTL.
Maar mijn vraag is dan eigenlijk, wat is het voordeel van TTL te gebruiken?
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Zoek eens op Youtube en je vind veel interessante filmpjes die de verschillen uitleggen. Pixel heeft wat langere kabels. Heb er volgens mij één van 3.8 meter. Er zijn ook langere kabels van andere merken. Heb ze ooit gehad van 5 a 7 meter.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Zelf vind ik ETTL niet zo heel handig. De belichting kan behoorlijk varieren. En dat is niet zo handig als je een serie foto's wilt maken met nagenoeg dezelfde belichting. Hij gaat bij mij altijd op manual, dan is het licht op het onderwerp altijd hetzelfde (bij dezelfde afstand tot onderwerp uiteraard).

Waar ETTL wel handig is, is als je geen tijd hebt om continu je flitskracht aan te passen (op een Huwelijksfeest bijvoorbeeld).
tajvdz
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2005 11:32

toch merk ik dat met de off-camera shoe cord de belichting meteen de eerste keer veel natuurlijker is. Ik zal dan nog wat moeten oefenen met de instellingen denk ik.
Wat ik nu doe is op ETTL laten staan en dan instellen op -3 / +3. Maar kom daar wel wat bij te kort. Is er op M meer in te stellen? Ik bedoel kwa range?
Ik heb de flitser eigenlijk nooit eerder op M gebruikt.
Wat ik ook heb gedaan is flitser met softbox aan 1 kant en reflectiescherm aan andere kant. Is dat zo neer te zetten dat er aan de kant van het scherm geen schaduw is?
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Geen schaduw kan bijna niet met die opstelling. Dan heb je een tweede lichtbron nodig die even sterk is (om een gelijke belichting te krijgen). Lees jezelf even in op de 'inverse square law'. Dan wordt dat wel duidelijk.
tajvdz
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2005 11:32

ok maar waarom kom ik dan ook veel onderwerpen tegen van 1 lichtbron en 1 reflectiescherm?
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Omdat dit wel invloed heeft op de schaduw. Deze wordt dan vaak een klein beetje ingevuld waardoor deze niet volledig dicht loopt. Het is maar net wat voor effect je bereiken wilt.
tajvdz
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2005 11:32

nou ik vraag me da sterk af waarom ik dan ooit een reflectiescherm heb gekocht. Heb hem eigenlijk nooit nooit ergens concreet voor kunnen gebruiken..
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Een reflectiescherm is ontzettend nuttig! Hier heb je een tweetal linkjes op youtube met allemaal video's over wat je met het reflectiescherm kan doen:

https://www.youtube.com/results?search_ ... hotography

Maar nu moet je toch echt zelf ook even op onderzoek uit ;)

P.S. The Slanted Lens vind ik zelf super om van te leren. Hier een over het gebruik van de reflector: https://www.youtube.com/watch?v=yzq0Oj3szAY
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar