Canon USA Warns Against Lithium Battery Use With Speedlites

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Details
AA Lithium batteries cannot be used with any Speedlite or Macrolite products and compact battery packs including those listed below because certain AA lithium batteries, in rare cases, may become extremely hot during usage in such products.
http://www.canonrumors.com/2014/12/cano ... peedlites/
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

This information is for residents of the United States and Puerto Rico only.
:mrgreen: Hebben ze daar soms andere Lithium batterijen dan in de rest van de wereld?? :D
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Everything is bigger and stronger in 'Murica. :)
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Tja... jij spreekt uit ervaring ;)
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Ja, als ik dit eerder geweten had, had het me zeker 10 opgeblazen speedlites gescheeld. Gelukkig werkt alles wel weer normaal nu ik naar Duitsland ben verhuisd. :wink:
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

:mrgreen:
Thuispapa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:12

Ze hebben daar in de VS vooral een manier om met bedrijven aan te klagen ("to sue") die bedrijven genoeg angst aan jaagt om vooraf al op alle mogelijke manieren te proberen te voorkomen dat iemand ze aanklaagt en prompt miljoenen gaat eisen aan "damages" omdat ze zelf iets doms doen dat toevallig niet onder de uitzonderingen in de handleiding of in de waarschuwingen van de fabrikant terug te vinden was.

Denk maar aan de handleidingen van magnetrons waar tegenwoordig in staat dat je daar je huisdier niet in mag "drogen".
Drie keer raden waar dat vandaan komt... Het land waar het ontbreken van gezond verstand juist een reden lijkt te zijn om anderen aan te klagen omdat ze je toevalig de mogelijkheid boden om zelf iets doms te doen.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik denk dat het ook een normale waarschuwing kan zijn: sommige lithium-accus's gaan in de fik als de stroomsterkte te hoog wordt (denk ook aan de problemen aan boord van B-777's).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
joe.p
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2012 10:25

Lithium batterijen mishandelen is in het algemeen geen goed idee.

Ik denk dat deze waarschuwing echter vooral gericht is op de lithium batterijen in de uitvoering van standaard penlites. Die passen perfect in je speedlight (en ieder ander apparaat dat penlites gebruikt), maar geven 2.5 x zo'n hoge spanning en blazen vrijwel zeker ieder apparaat op wat hiervoor niet is ontworpen.

Joep
Gebruikers-avatar
Klaasw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
WoonplaatsCOLON Willemsoord

joe.p schreefCOLONDie passen perfect in je speedlight (en ieder ander apparaat dat penlites gebruikt), maar geven 2.5 x zo'n hoge spanning en blazen vrijwel zeker ieder apparaat op wat hiervoor niet is ontworpen.

Joep
Lijkt me sterk, een AA geeft altijd 1,5 volt. Die gaat echt niet opeens pieken naar 3,75 volt.
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
Thuispapa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:12

Klaasw schreefCOLONLijkt me sterk, een AA geeft altijd 1,5 volt. Die gaat echt niet opeens pieken naar 3,75 volt.
Ze hoeven niet te pieken, dat is de normale spanning van zo'n lithium batterij.

Zoek voor de grap maar eens naar "14500 battery".
Dan zie je Lithium batterijen die pruima in een AA slot passen maar wel 3,6/3,7 volt afgeven i.p.v. de 1,2 tot 1,5 volt van oplaadbare of alkaline AA batterijen.
Gebruikers-avatar
Klaasw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
WoonplaatsCOLON Willemsoord

Dan stopt iemand dus een verkeerde batterij in zijn toestel. Staat los van het materiaal van de batterij. Als je dat doet heb je waarschijnlijk de beschrijving ook niet gelezen.
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
Thuispapa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:12

Klaasw schreefCOLONDan stopt iemand dus een verkeerde batterij in zijn toestel. Staat los van het materiaal van de batterij. Als je dat doet heb je waarschijnlijk de beschrijving ook niet gelezen.
En dan kom je terug bij wat ik enkele berichten hierboven al schreef:"Het land waar het ontbreken van gezond verstand juist een reden lijkt te zijn om anderen aan te klagen omdat ze je toevalig de mogelijkheid boden om zelf iets doms te doen."
Gebruikers-avatar
Klaasw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
WoonplaatsCOLON Willemsoord

Zoveel stupiditeit had ik zelfs bij een Amerikaan niet verwacht, maar je punt is duidelijk!
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar