lens voor stadsfotografie en portret

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
The Old Whan 54
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2014 09:38

Hoi,
Heb in jan.de 70D aangekocht met de 18-135 STM en de Sigma 70-200.
IK wil nu wat uitbreiden met een lens voor stadsfotografie (gebouwen) en portret.
Welk lenzen komen er voor in aanmerking.

Bedankt en groetjes,
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

50 mm 1.8 lijkt mij het meest voor de hand liggend.

Groet,
Dward
Anoniem 3

15-85. Onovertroffen.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Mis je iets aan je huidige lenzen want qua bereik ben je redelijk gedekt van groothoek naar zoom.

Ik denk dan ook aan de 50 mm prime lens. Geschikt als portretlens maar ook voor stadsfotografie. Het leuke van werken met een prime lens is dat je heel bewust met je compositie bezig bent. Wil je echt straatfotografie met mensen gaan doen dan is dat wel weer wat meer een uitdaging en zou ik sneller naar mijn zoomlens grijpen. Om "het"moment dan vast te leggen is het snel kunnen maken van een compositie dan belangrijk.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
poezemienie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2014 07:15
WoonplaatsCOLON Stekene
CONTACTCOLON

Een 50mm prime-lens.....omdat deze toch wel het menselijke oog evenaart
the important thing is not the camera but the eye
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

50mm op crop evenaart het menselijk ook niet ;)

Kijk ook eens naar de Canon EF-S 24mm f/2.8 STM (zie hier). Die komt op crop op het welbekende 35mm-equivalent. Als dat t ekort is, kijk dan ook eens naar zijn 40mm broertje.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Ja.... maar houdt je ook met de beeldhoek rekening die dit objectief heeft op de crop camera. Dan kom je eerder uit op een objectief als een 35mm.

Zelf gebruik ik op de Fuji voor portreten graag de 56mm f.12, allee is deze voor in de stad en straatfotografie niet altijd even geschikt. Dan gebruik ik liever de camera met fixed 23mm objectief (X100T) of de (X-T1 of X-Pro1) met de 35mm f/1.4. Maar vaak heb ik ook de 18-55 (f/2.8-4 erop zitten, omdat de primes niet altijd de beste keuze zijn om te gebruiken. Bepaal dus voor ik op pad ga wat er in de tas mee mag. Welke objectieven zou je dan kunnen kijken bij Canon? De 50mm f/18 24mm en 35mm, maar je huidige objectief 18-135 is ook prima op de straat, maar kan ook gebruikt worden voor portreten.

Maar zoals al aangegeven hierboven wat mis je aan je huidige set, wat is voor jou het keerpunt dat je overweegt om te kijken naar een extra objectief. Was mis je nu en wat verwacht je van het nieuwe objectief ??
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Een 50 mm prime, lijkt mij alleen zinvol als je de de beperkte DOF op F1.8 t.o.v. de 50 mm stand op de 18-135 wilt gebruiken. Voor portret lijkt me dat wel een toevoeging, want de DOF op de zoom is toch anders. Voor gebouwen zou ik het toch zoeken in een wat sterkere groothoek dan 18 mm. Misschien zou je een moeten kijken naar de 10-18m f/4.5-5.6 IS STM van Canon. Dan krijg een mooie range tussen 10 en 200 mm.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
The Old Whan 54
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2014 09:38

Hoi,

Bedankt voor alle info.
Maar na wat opzoekwerk twijfel ik nog tussen volgende objecten:
1. Canon EF-s 10-18 f/3.5-5.6 IS STM.
2. Tokina Wider Angel 11-16 f/2.8.
3. Sigma 10-20 f/3.5 EX DC HSM
Wie heeft ervaring met één van deze lenzen met eventueel voorbeeld foto's.

Groetjes,
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Ik zou geen van de drie die jij noemt willen gebruiken voor portretfotografie...
Teveel groothoek en te klein diafragma voor portret wat mij betreft.

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ben ik het wel mee eens. Beide onderwerpen vragen uiteenlopende eigenschappen van een objectief.
Portret vraagt doorgaans een bereik vanaf 50mm, stadsfotografie kun je prima doen met 50mm, maar realiseer je dat je dan, zeker op een cropcam, al flink op details zit.

Alles kan, natuurlijk, maar deze combi vraagt wel een beetje om een zoombereik dat groothoek en een beetje tele omvat.

Kijkend naar wat je al hebt zou ik idd voor groothoek gaan, en portretten schieten met je andere lenzen.
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi topic starter,

Stadsfotografie, schaar ik voor 't gemak maar even onder straatfotografie. :wink:

Ik maak in opdracht weleens straatfoto's, altijd met mensen in beeld, want ik ben een mensen fotograaf en de opdrachtgever verwacht dat ook van mij. Maar dan nu over de objectieven...

Bij straatfotografie gebruik ik van alles: van 14mm groothoek t/m 200mm tele-objectief, en alles daar tussenin. Meestal gebruik ik twee camera's. Op de een bijvoorbeeld een groothoek en op de ander een tele bijvoorbeeld.

Ik kan echt niet zeggen welke objectieven je moet gaan gebruiken, want dat ligt eraan wat voor soort je moet maken of wilt maken. Wil ik een overzichtsfoto met veel scherpte/diepte, dan pak ik al gauw naar een groothoek-objectief. Maar wil ik details of mensen uit beeld laten (isoleren) springen, dan pak ik al gauw richting tele. Dus eigenlijk geen zinnig woord over te zeggen...

Portretten bijvoorbeeld, maak ik ook weleens met groothoek. Velen roepen dan: "De vertekening dan?" Ja, dat zul je altijd wel iets in de hoeken blijven houden, maar wanneer je een groothoek hiervoor op de juiste manier gebruikt, dan valt het nog wel mee. Ik gebruik vaak groothoek bij documentaireportretten, waarbij de omgeving vaak ook een belangrijke rol speelt. Ga dan niet met de groothoek pal op iemands neus staan, want dat is in de meeste gevallen niet om aan te zien... :)

Wanneer ik van fullframe uitga en je zou close-up portretten willen maken, bijvoorbeeld alleen van het gezicht, dan zou ik zeker minimaal 50mm brandpunt aanraden, want close-up portretten nemen met groothoek is niet om aan te zien, nogmaals. Bij close-up portretten, zit ik meestal zo tussen de 50mm en 100mm brandpunt; 85mm is een mooi gemiddelde...

Dus ik ga geen objectief aanbevelen.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Koop gewoon de 10-18 STM, dat is de uitbreiding voor je huidige setje. Ben je ooit zinnens om mooie sterrenhemels te fotograferen, neem dan een meer lichtsterke groothoek.

Groothoek, straatfotografie 18-135 voor straten, gebouwen en mensen, en je 70-200 voor meer compressie en mooier bokeh bij portretten en het zoombereik (stedelijke dierentuinen, parken, vogels genre duiven e.d., wat sportfotografie, enz.

Met je 18-135 stm zit je toch prima voor gewone stadsfoto's en portretten tijdens stadswandelingen bij goed licht (overdag) ? En nog eens de ideale lens voor video ook.
Gebruikers-avatar
Faiz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2013 22:01
WoonplaatsCOLON Amersfoort
CONTACTCOLON

Jouw 70-200 is toch een prima portretlens? (Er vanuitgaande dat het een f/2.8 lens is)
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Faiz schreefCOLONJouw 70-200 is toch een prima portretlens? (Er vanuitgaande dat het een f/2.8 lens is)
Faiz,

Het is maar net wat voor beeld/foto je wilt maken. Met een 70-200mm, kun je nooit een groothoek foto als overzichtsfoto maken. Met een groothoek kruip je bovenop je onderwerp, waarbij toch veel omgeving meegenomen wordt...

Maar bij straatfotografie, kun je diverse objectieven gebruiken dus nogmaals nooit geen concreet antwoord op te geven. Het is maar net wat voor beeld je moet óf wilt maken...

Ik vind het persoonlijk dan ook onzin, om objectieven te gaan aanraden. Er bestaan geen allround objectieven in mijn ogen.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Faiz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2013 22:01
WoonplaatsCOLON Amersfoort
CONTACTCOLON

Benny,

Daarom had ik het over een 70-200 als portretlens, en niet over een 70-200 als stad/straatlens.
Voor de straat zou de 18-135 ook prima werken als je hem tussen de 18 en 35 mm gebruikt. Anders een 35mm f/1.8 onder de kerstboom laten leggen.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Daarom had ik het over een 70-200 als portretlens, en niet over een 70-200 als stad/straatlens.


Faiz,

Ik maak ook met groothoek portretten...bovendien "een portretlens" bestaat niet... :wink:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar