Welke fotografie-accessoires zijn interessant voor clubavond

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Op onze fotoclub willen we een avondje besteden aan het bespreken van allerlei beschikbare accessoires voor fotografie, om zo een beeld te krijgen wat er allemaal is en waarvoor je dat gebruikt. Ik heb me bij veel dingen afgevraagd waarvoor iets dient en hoe je het gebruikt, en sommige dingen vind ik zelf heel handig om te delen met anderen. Niet om mensen aan te sporen om geld uit te geven, maar vooral om kennis te delen en te vergroten.

Welke accessoires zijn er allemaal interessant voor zo'n avond? Ik heb zelf een begin gemaakt met een lijstje, en vraag me af wat ik daarop nog mis:

- verschillende soorten bouncers op een flitser en hun werking
- hoekzoeker
- reflectiescherm en de verschillende kleuren/effecten
- lichttent
- plamp
- ledlichtjes of andere soorten bijverlichting....
- afstandsbedieningen in verschillende soorten
- verschillende soorten flitsers (reportagefiltsers, ringflitser, macroflitser etc)
- kleurfilters voor flitsers
- filters in verschillende vormen en maten (de ronde schroeffilters versus de vierkante bijv), maar ook de uv filter, polarisatie-filter en kleurfilter
- converter
- tussenringen
- macro-voorzetlens
- lensbaby
- beanbag
- waterpas voor op de camera
- verschillende soorten fototassen
- een extra scherm voor je camera (zie Huub)
- verschillende soorten foto-tassen
- benodigdheden in een studio (???)
- En wat is er nodig om te kunnen tetheren?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Is dat niet een heel persoonlijke zaak, die bovendien erg afhangt van WAT je fotografeert en onder welke omstandigheden... Anders eindig je met een volle lijst en kun je in feite het beste het assortiment van een webshop in het lijstje zetten ;-) kortom wat zoek je precies van ons...
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Wat ik zoek van jullie: wat zijn leuke, niet alledaagse accessoires die je kunt gebruiken bij het fotograferen en staat nog niet op het lijstje.
Natuurlijk is het gebruik van accessoires afhankelijk van je onderwerp en je manier van fotograferen, maar als je het omdraait krijg je een ander perspectief: wat is er allemaal en waarvoor gebruik je het?
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

Duck tape. Klemmetjes. Duck tape. Zeem. Duck tape.
O, had ik duck tape al genoemd?

Film rolletjes natuurlijk :P (en duck tape)
The Artist Formerly Known As Jeveos
Marja
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2007 11:41
WoonplaatsCOLON warmond
CONTACTCOLON

Ik heb standaard een vuilniszak (om op te zitten, of te knielen) en een regenhoes in mijn tas zitten. Maar misschien is dit niet wat je zoekt. :wink:
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ik heb naast de genoemde vuilniszak altijd een wc rol en een zaklampje bij me...
En idd dit is eens een ander perspectief ;-)
<update> schiet me nu te binnen als ik flits vermoed dan neem ik de remote trigger mee ..
Laatst gewijzigd door 1 op wibo53, in totaal 16 keer gewijzigd.
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

* ziet ineens die zakjes-houders voor hondenbezitter voor zich *

:lol:
The Artist Formerly Known As Jeveos
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Waarom niet de bijeenkomsten verdelen in Thema's en zo te kijken welk accessoires zijn hier handig om te gebruiken.

Zo had ik van weekend twee workshops en de cursist had de wens om diep in te gaan op landschap fotografie. En wat heb je hier voor nodig. Dus de eerder genoemde Duck tape kwam natuurlijk even navoren, Maar vooral gekeken naar de verschillende filters. gebruik statief, kabel ontspanners, en overige hulpmiddelen.

Dit kun je doen voor Macro, straat, en allerhande fotografie, maar ook altijd leuk een thema avond ik ga op reis en dan ?
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Dank voor alle reacties, maar ik ben niet op zoek naar alternatieven voor het invullen van ons programma. We hebben het programma voor het hele seizoen gevuld en ik wil niet 6 avonden besteden aan het bespreken van allerlei accessoires..... dus ik wil jullie vragen om vooral te antwoorden op mijn vraag. En als jullie de vraag onzinnig vinden, negeer hem dan gewoon....
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Boodschap van TS is duidelijk, hij is niet geholpen met onzinnige antwoorden. Graag on topic en reageren. Onzin antwoorden zullen verwijderd worden.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

En toch zou het ook in een avond mooi kunnen zijn om te rubriceren. Bij macro-fotografie gebruik ik andere attributen dan bij landschapsfotografie.
Leg het bij elkaar neer in verschillende hoeken om de verschillende soorten fotografie en hun accessoires te bespreken. Kun je eventueel ook met meerdere kleinere groepen functioneren.

Verder is ducttape inderdaad erg handig. Ook een klein schaartje bij macrofotografie bijvoorbeeld. Daar zien we dan ook de hoekzoeker en diverse flitsmaterialen en een beanbag en een laag statief opduiken.

De vuilniszak heb ook ik bij me voor macrofotografie en extreem lage standpunten.

Verder heb ik voor nachtfotografie 2 sterke zaklampen, een hoofdlamp (verstelbaar, instelbare sterkte en spreiding), 2 handenwarmers (1x knijpen voor een half uur), want om de een of andere reden doe ik niet veel aan nachtfotografie in de zomer... en vanwege condens allerlei doekjes. Ook zorg ik er voor dat ik bij nachtfotografie alles goed bereikbaar heb. Oh ja, natuurlijk een afstandsbediening met timer... Flitser gebruik ik bij nachtfotografie gek genoeg niet.

De filters natuurlijk voor natuur en architectuur

Lensbaby composer wanneer ik het leuk vind om effecten te gebruiken :)

Verder heb ik nogal wat props voor minitatuurfotografie (ja ja, nog niet gedaan. Het heeft sinds ik de minitatuurdorpen heb, niet meer gesneeuwd :(

Dan heb je nog accessoires die je kunt behandelen zoals matglaasjes (heb in al mijn camera's een landschapsmatglaasje met horizon en derden)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

Wat ik meestal meneem als ik met een statief ga fotograferen, http://www.cameratools.nl/tassen-koffer ... fmeting-m/
Een Walkstool, zo kan ik rustig bezig zijn en hou ik het droog.
70D
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

Een statief staat ook nog niet op je lijst, terwijl daar nog een heleboel over te vertellen valt. Nou zal je zeggen: "ja maar, een statief, dat heeft iedereen toch al?". Dat is vermoedelijk ook zo, maar het ene statief is het andere niet als het gaat om effectiviteit en flexibiliteit. Denk ook aan verschillende soorten koppen, L-plates, lampstatieven, monopods, touwtjesstatief.

Daarentegen heb je er wel fototassen op staan. Die zijn echter enorm persoonlijk en dragen niet bij aan het fotografisch resultaat. Je zou zelfs je apparatuur in een plastic tasje van de plaatselijke kruidenier mee kunnen nemen zonder dat je dat dat ook maar iets verandert aan je foto's.

Last but not least vraag je wat er nodig is om te kunnen tetheren. Nou ja, een USB-kabel van een paar meter en een PC met software... dan ben je snel uitgepraat. Ik zou dat er eigenlijk uit laten. Software is een enorm uitgebreid topic, dat kan je beter apart een keer aandacht aan besteden (hmm... mijn Nederlands gaat er ook niet op vooruit merk ik).
The Artist Formerly Known As Jeveos
Anoniem 4

Dat wordt een onuitputtelijke lijst. Wat is daarvan zinnig of onzinnig en dan heb ik het over de betekenis daarvan in zin van verstandig c.q. onverstandig.
Dat hangt weer helemaal af van de doelen die je stelt. Het kennelijk als "onzinnig" aangemerkte "duct tape" vind je in vrijwel iedere tas/koffer van fotografen die op locatie fotograferen.
Daar is het een onmisbaar hulpmiddel voor. Zo lijken ook knijpers onzinnig, maar de macro-fotograaf in het veld kan ze soms goed gebruiken.
Op een open vraag krijg je ook open antwoorden en misschien ook antwoorden die niet passen in de achterliggende gedachte.
In dit verband zou ik zeggen dat als sommige antwoorden in die zin niet passend zijn, negeer ze dan en laat ze achterwege op de lijst.
Wat mij opvalt dat noch de TS noch de fotografen die gereageerd hebben zoiets simpels genoemd hebben als een grijskaart of iets luxer, een Colorchecker Passport.
Voor mij onmisbaar is ook een losse lichtmeter.
Ben wel benieuwd naar de uiteindelijke lijst en meer nog naar de ervaringen daarmee op de clubavond.
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

Illuminatus schreefCOLONHet kennelijk als "onzinnig" aangemerkte "duct tape" vind je in vrijwel iedere tas/koffer van fotografen die op locatie fotograferen.
Ik weet niet of de "duct tape" nou echt als onzinnig aangemerkt is, dat laat ik in het midden. Maar als je mijn fotogereedschapskist opent, dan is het net of je naar de uitrusting van MacGyver zit te kijken: knijpers en klemmetjes, buisklemmen (veelal met knijpers er aan vastgezet), tape, touw, tiewraps, zakmes, leatherman multitool, schroevendraaiersetje, van alles en nog wat. Dat ding heeft al heel wat situaties gered, van (bruids-) jurken die op de verkeerde plek kierden tot haar dat steeds in beeld dreigde te vallen. Er zijn flitsers mee op hun plek gezet, spiegels mee overeind gehouden, reflectieschermen mee gericht en kabels mee omhoog gehouden; werkelijk van alles dus. Het enige uit die kist dat nooit gebruikt is, is de branddeken (gelukkig maar). De kist zelf werd overigens vaak gebruikt als stoeltje of als afleg-plek voor van alles en nog wat.

Nu hoef je niet de hele content van zo'n kist uit te gaan leggen op een avond, maar de geste zal duidelijk zijn: MacGyver for the win! Overigens legde ik misschien de nadruk wel op de verkeerde items: in mijn geval koos ik liever voor klemmen dan duct tape (laat minder smerige sporen achter als het werk gedaan is).
The Artist Formerly Known As Jeveos
Anoniem 4

jev schreefCOLON... in mijn geval koos ik liever voor klemmen dan duct tape (laat minder smerige sporen achter als het werk gedaan is).
Daarom had ik ook liever de naam van de fotografie/film/theater-variant willen noemen.
Wel op het gevaar af dat mij racistisch taalgebruik of het doen van onzedelijke voorstellen wordt verweten.
Nu dan toch, maar met verwijzing zodat exact duidelijk is wat ik bedoel: Gaffer-tape.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gaffer_tape
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Hartelijk dank allen voor de nuttige tips! Ik zie heel goede aanvullingen voorbijkomen. Overigens: ik heb de duct tape niet onzinnig genoemd, ik heb alleen gevraagd voor on topic reacties.

Ik denk dat het goed is om inderdaad te rubriceren op de avond zelf, en ik zal het lijstje aanvullen met de dingen die jullie noemen. Nu alleen nog kijken dat ik ze ook kan organiseren om te laten zien. Liefst via onze eigen leden, anders via een verkoopkanaal wellicht.
En ik zal de aanpak en de ervaringen op de avond met jullie delen :)
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Canon 7D
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2013 09:55
WoonplaatsCOLON Provincie Flevoland

Wellicht ook te overwegen;
expodisc,
omkeerring,
lenspen,
Draagriem (BlackRapid/Sun-Sniper)

En voor de gevorderden:
TP-link MR3040 in combinatie met DSLRDashboard op een laptop of Android tablet.
Dit levert een WiFi verbinding voor weinig geld.
Canon 1Dmk4 / Canon EOS M3 / Lytro illum
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Een setje om focus te controleren, ofwel aangekocht (genre datacolor spyderlenscalibration tool) ofwel zelfgemaakt, kunnen alle deelnemers ineens hun lenzen testen op back of front focus.

Uiteraard camera gemonteerd op tripod en met afstandsbediening (met draad of draadloos, enz.)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar