Mecablitz 48 AF-1 als slave bij EOS 600D

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Marc Leenders
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2014 11:02
WoonplaatsCOLON Monster ZH

Even voorstellen: ik heb al diverse EOS camera's gehad en stap nu over op een 600D (geen commentaar a.u.b. :lol: ). Ik kan mijn objectief en mijn flitser lekker blijven gebruiken. Als flitser heb ik een Metz Mecablitz 48 AF-1. Ik heb de nieuwste firmware al gedownload om de flitser te kunnen gebruiken met de EOS 600D. Mijn vraag is of iemand ervaring met deze combinatie heeft, en met name of deze Mecablitz draadloos als slave te gebruiken is. Als dat laatste het geval is word ik nog blijer dan ik al ben :)

Alvast dank voor eventuele antwoorden
Canon EOS 800D
Canon EF-S 10-18 mm IS STM + 18-135 mm IS nano-USM
Canon 50 mm f/1.8
Tamron 100-400mm Di VC USD
Triopo TR-982 II speelste
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Ja het is mogelijk om je flitser als slave te gebruiken. Ik heb deze flitser zelf ook en ben een jaar geleden ofzo ook hiermee aan het stoeien geweest.

Je kunt de flitser zo instellen dat ie af gaat als hij de flits van jou camera ziet. Ik had mijn flitscompensatie van de camera op zijn laagste stand gezet om deze flits zo min mogelijk invloed te laten hebben.
Hoe je dit moet instellen heb ik gevonden in de beschrijving. Ik weet dit nu zo niet even uit mijn hoofd. Boekjes van beschrijvingen zijn vast ook te downloaden op hun eigen site.
Hopelijk kun je hier iets mee.

Mvg Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Marc Leenders
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2014 11:02
WoonplaatsCOLON Monster ZH

fotopapa schreefCOLONJa het is mogelijk om je flitser als slave te gebruiken. Ik heb deze flitser zelf ook en ben een jaar geleden ofzo ook hiermee aan het stoeien geweest.

Je kunt de flitser zo instellen dat ie af gaat als hij de flits van jou camera ziet. Ik had mijn flitscompensatie van de camera op zijn laagste stand gezet om deze flits zo min mogelijk invloed te laten hebben.
Hoe je dit moet instellen heb ik gevonden in de beschrijving. Ik weet dit nu zo niet even uit mijn hoofd. Boekjes van beschrijvingen zijn vast ook te downloaden op hun eigen site.
Hopelijk kun je hier iets mee.

Mvg Leon

Dank je Leon! Ben blij dat het dus mogelijk is. Helaas heb ik zelf het mini-boekje bij mijn flitser niet meer. En Metz heeft er ook niets meer van op de website staan. Alleen firmware is daar te downloaden, verder niets meer :-( Maar ik zal er eens mee gaan stoeien zodra ik alle benodigde spullen heb (ik verwacht de camera vandaag, maar wacht ook nog op goeie batterijen voor de flitser).
Canon EOS 800D
Canon EF-S 10-18 mm IS STM + 18-135 mm IS nano-USM
Canon 50 mm f/1.8
Tamron 100-400mm Di VC USD
Triopo TR-982 II speelste
Marc Leenders
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2014 11:02
WoonplaatsCOLON Monster ZH

fotopapa schreefCOLONJa het is mogelijk om je flitser als slave te gebruiken. Ik heb deze flitser zelf ook en ben een jaar geleden ofzo ook hiermee aan het stoeien geweest.

Je kunt de flitser zo instellen dat ie af gaat als hij de flits van jou camera ziet. Ik had mijn flitscompensatie van de camera op zijn laagste stand gezet om deze flits zo min mogelijk invloed te laten hebben.
Hoe je dit moet instellen heb ik gevonden in de beschrijving. Ik weet dit nu zo niet even uit mijn hoofd. Boekjes van beschrijvingen zijn vast ook te downloaden op hun eigen site.
Hopelijk kun je hier iets mee.

Mvg Leon
Hoi Leon,

Ik heb inmiddels de camera en de flitser zo goed mogelijk op elkaar ingesteld. Gelukkig heb ik op internet nog een gebruiksaanwijzing van de Metz-flitser gevonden.

Wel blijf ik op de display van de flitser "Er" (error) zien in plaats van de exacte zoomstand. Ik vrees dat mijn camera de waarden van de zoomstand van het objectief niet goed doorkrijgt of niet goed aan de flitser doorgeeft, omdat het een Sigma-objectief is of omdat het een Metz-flitser is (of beide :( ). Canon wil natuurlijk de verkoop van eigen accessoires stimuleren.

Erger vind ik dat ik de flitser niet in "SL" modus krijg om hem als slave te gebruiken. Ik krijg op de display van de flitser alleen de modi "M" en "E-TTL" te zien. Kun jij de SL-modus wél kiezen? Zo ja, dan is er misschien iets met mijn flitser aan de hand.

Alvast bedankt voor je antwoord.

Groet, Marc
Canon EOS 800D
Canon EF-S 10-18 mm IS STM + 18-135 mm IS nano-USM
Canon 50 mm f/1.8
Tamron 100-400mm Di VC USD
Triopo TR-982 II speelste
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar