Welk statief?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
MDJH
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 19 Dec 2013 17:23
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Hoi allemaal,

Ik ben van plan om binnenkort een statief te kopen en nu ben ik me wat aan het oriënteren over alle soorten en maten die er te krijgen zijn. Ik wil hem voornamelijk gebruiken voor landschapsfoto's, foto's in het donker en ook voor portret.
Hebben jullie misschien tips over de hoogte van het statief? Ik ben zelf 1,60m en heb gelezen op internet dat het handig is om een statief te nemen van jouw lengte, zodat je niet lang voorovergebogen hoeft te staan als je lang moet wachten op een mooi moment. Maar hoe zit dat met portretfotografie? Is het dan handig om een statief te hebben dat op ooghoogte kan komen van degene die je op de foto zet? Of is een andere hoogte veel beter voor portret? Hebben jullie adviezen?

Bedankt alvast!

Groetjes,
Marleen
Neem ook eens een kijkje op mijn website: http://www.marleendejongfotografie.jimdo.com
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Wanneer je hier op het Forum in de zoek functie Statieven zet, krijg je de nodige informatie.

Algemeen gesproken bezuinig niet op een Statief. Goedkoop is duurkoop. Zelf ben ik naar een gerenommeerde foto zaak gegaan en heb me laten adviseren. Ik ben toen gegaan voor een aluminium statief met draai vergrendeling van de 4 delen van de 3 poten. Het statief werd geleverd met een mooie tas en gratis spikes en Arca Swiss plaat voor snelle montage van de camera op het Statief erbij. Merk Benro een Chinese afgeleide van Gitzo maar met een ander prijskaartje. Benro is een absolute markt leider in Azië. En de importeur hier in Nederland geeft 5 jaar garantie! Maar er zijn uiteraard nog meer goede statieven van andere merken te koop. Met een prijs indicatie van € 200-300 koop je een goed statief. Ben nog steeds heel te vreden met het gekregen advies. Maar ga zelf naar de winkel want ik ben echt niet meer objectief! :wink:

Vr.gr.

Roel J.
keesenzo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2011 11:26

Ik sluit me aan bij Roel,

Ik ben zelf ook voor Benro (carbon) gegaan aangezien ik de aanschaf van een vergelijkbare gitzo thuis niet kon verantwoorden. Ben er zeer over te spreken. hij is licht ( dankzij de carbon) en zeer stabiel, trilling worden znel gedempt (Hierin is carbon beter dan aluminium).

Iets wat ik me pas realiseerde na aanschaf: Voor landschappen kan het zeer prettig zijn als het statief wat langer is dan je zelf bent, met name wanneer je op een helling of water kant staat, heb je al snel een poot die een eind dieper staat.

groeten,
Kees
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar