Focuspunten bekijken in Lightroom

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Anoniem 4

Soms is het prettig om van een foto te zien waar het focuspunt op heeft gelegen.
Tot voor kort moest je daarvoor teruggrijpen op DPP van Canon.
Nu is er een plug-in die de focuspunten en andere daarmee verband houdende info kan laten zien vanuit Lightroom. Dat geldt vooral voor RAW-bestanden, veel metadata wordt verwijderd bij de omzetting naar Jpeg, maar in principe is het ook mogelijk.
Het werkt bij DSLR’s van Nikon en Canon, maar ook met de beelden uit mijn Canon G10.
Ik vind het een nuttige toevoeging aan Lightroom, zeker de moeite van het downloaden en proberen waard.
http://www.lightroomfocuspointsplugin.com/
Als je hem gaat downloaden en gebruiken, laat het dan even weten in dit topic.
Dan komt de plug-in wat meer onder de aandacht op het forum.
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Dank voor de tip. 't Werkt!!

Klopt het dat je per foto via het menu moet aangeven dat je de focuspoint-weergave wilt hebben?

Best een interessant tooltje!
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Leuk tooltje echt een aanvulling voor Lightroom. In de nabewerking wil vaak weten waar het mis ging als een foto niet helemaal scherp is. Dit is een perfect hulpmiddel.

Bedankt voor de tip Gerard :D
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Nettie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 994
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2005 13:06

Handige tip ik ga het bekijken
-------------------------------------------------------
Nee ik heb geen onderschrift waar al mijn fotogear in genoemd is !!!
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Helaas mijn Olympus OM-D EM-5 wordt (nog) niet ondersteund. Ik heb er maar even een mailtje aan gewaagd. Wie weet :)

Dankjewel voor het delen, erg interessant.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

ik ga het ook eens bekijken
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

En nu al een reactie terug:
Hi Karin,
thanks for your feedback and your request, I’ll look into adding additional cameras when the current plugin is totally stable, which might still take a little while, and hopefully then I can say more.
Best regards
Chris Reimold
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Anoniem 4

Mooi. Het is een nette club, was me al opgevallen bij de reacties op andere forums.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Helemaal geen nut voor mij :)

Ik focus (in elk geval met de landschapsfoto's, tenzij ik vanaf statief handmatig scherpstel, altijd op de grond 5 meter voor me. Daarna doe ik pas de compo (die ik natuurlijk al wel in mijn hoofd heb). Ik heb het focuspunt wel aanstaan in de camera, maar dit levert totaal verkeerde info in ruim 50% van mijn foto's.

Houd hier wel rekening mee. Als je scherpstelt en vervolgens de compositie maakt, heeft dit totaal geen toegevoegde waarde :)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Anoniem 4

Jaap Koole schreefCOLONKlopt het dat je per foto via het menu moet aangeven dat je de focuspoint-weergave wilt hebben?
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar als je de plug-in gestart hebt met een foto uit de bibliotheek, kun je via de strip aan de onderkant een volgende foto selecteren om focusinfo te krijgen. Er zit wel wat vertraging in, dus even geduld voor de volgende info verschijnt.
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

VFRood schreefCOLON......Houd hier wel rekening mee. Als je scherpstelt en vervolgens de compositie maakt, heeft dit totaal geen toegevoegde waarde :)
Bij macro ligt dat - voor mij - anders; dan is dit tooltje best handig om te controleren of je wel precies op het gewenste punt hebt gefocust.
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Illuminatus schreefCOLON
Jaap Koole schreefCOLONKlopt het dat je per foto via het menu moet aangeven dat je de focuspoint-weergave wilt hebben?
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar als je de plug-in gestart hebt met een foto uit de bibliotheek, kun je via de strip aan de onderkant een volgende foto selecteren om focusinfo te krijgen. Er zit wel wat vertraging in, dus even geduld voor de volgende info verschijnt.
Dank!! Ik ben een ongeduldig type....
Groeten, Jaap
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Had die plug-in al eens voorbij zien komen op LightroomKillertips.com van Matt Kloskowski.

Voor mij geen toegevoegde waarde. Zie evt toch liever het focuspunt direct na maken van de foto om te kijken of je de plaat moet herhalen, dan achteraf op de computer.

-Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Anoniem 3

Leuk dat ze 'n Sep gebruiken voor de demo....

Idd een plugin met meerwaarde.
Dank voor de link.
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

Bedankt, een goeie tip van jou.
P.
70D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar