84,5 filterhouder, welke bij groothoek gebruiken?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Herkansing na dit weekend... :wink:

Ik wil een set grijsfilters kopen van het merk 84,5 . Op internet lees ik in sommige reviews dat je bij kleinere brandpuntsafstanden de dunne filterhouder moet gebruiken om de de dikke (die drie filters kan hebben) ander in beeld komt. Ik kan echter geen foto's vinden die dit laten zijn. Hoe "erg" is het? Heeft iemand hier ervaring mee?

Daarnaast twijfel ik tussen de "classic" en de "professional" line. Die laatste zijn langer waardoor je het grijsgebied kunt verschuiven. Ik kan echter niet terugvinden of dit met de classicline wel of niet mogelijk is. Ook hier: heeft iemand hier ervaring mee?
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik heb nu zelf de 100x100. Bij gebruik van de 84.5 filters op een groothoek met de 3 filter adapter heb je bij een 24-70 op ff een zware zwarte vignetting.
Vanaf 28 ongeveer had ik het niet meer. Bij de Z-filters heb je op een 17-40 op 17 mm bij fullframe het zelfde, en is die vanaf 20 mm pas weg.
Groeten,

Jichem
Anoniem 4

Met Lee filters heb ik op dat punt geen problemen. Moet wel zeggen dat ik nooit meer dan twee filters gebruik om de beeldkwaliteit niet teveel geweld aan te doen.
Dus niet alleen vanwege vignettering. Kans op ongewenste kleurzwemen neemt ook toe.
Gebruikers-avatar
NilsP
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2012 12:21
WoonplaatsCOLON Pijnacker

Dan zal ik ook nog een keer opnieuw een antwoord tikken :)

Ik heb de x-stopper (classic) van 84.5 op m'n canon 10-18mm zitten.
Prima filter zo na een eerste indruk en testen. Geen last van kleuzwemen oid.
Deze zit in de enkele houder vanwege de groothoek. Nu blijkt er teveel licht door de zijkant binnen te komen waardoor ik rare vlekken krijg. Na afplakken van de zijkanten nergens meer last van, maar onhandig is het wel.

Hier enkele voorbeelden:
https://www.flickr.com/photos/125536649 ... 095521569/
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Bedankt voor jullie (herhaalde :-) ) antwoorden. Ik ga een setje bestellen en gewoon eens proberen.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik heb de grijsverloop gestacked tijdens vakantie met een lee Bigstopper. Slechts een tikkeltje kleurzweem die prima via lightroom er uit te halen was.
De kwaliteit van de filters is naar mijn mening wel erg goed!
Groeten,

Jichem
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar