Lightroom RAW to JPEG export veel anders dan originele JPEG

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
hobbyeos
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2012 07:55

Hallo!

Hopelijk kan iemand mij helpen hier...
Ik ben al enige tijd bezig om uit te zoeken wat er niet goed gaat met Lightroom.

Ik heb wat RAW-foto's die ik wil bewerken in Lightroom en daarna als JPEG op mijn PC wil hebben. Nu viel mij op dat de foto's wat anders van kleur zijn; een stuk fletser.
Dit gaat ook over foto's die ik helemaal niet bewerk heb. Die zijn alleen geïmporteerd en vervolgens weer geëxporteerd.

Als ik de export JPEG vergelijk met de originele JPEG'S (ik schiet RAW+JPEG) dan zit daar een flink verschil tussen.
Ook als je ze gewoon beide bekijkt in de Windows viewer. Je ziet het vooral aan de huid.

Als voorbeeld heb ik wat foto's toegevoegd. Waar zou dit aan liggen?

(de foto met zwarte censuur is de ''fletse-jpeg export'' en de witte is de originele jpeg)


Afbeelding

http://i1311.photobucket.com/albums/s67 ... 7f7929.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

http://i1311.photobucket.com/albums/s67 ... 3820ae.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Canon EOS 650D-----EF-S18-55 1:3.5-5.6 ISII-----EF50mm f/1.8II
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

hobbyeos schreefCOLONHallo!

Hopelijk kan iemand mij helpen hier...
Ik ben al enige tijd bezig om uit te zoeken wat er niet goed gaat met Lightroom.

Ik heb wat RAW-foto's die ik wil bewerken in Lightroom en daarna als JPEG op mijn PC wil hebben. Nu viel mij op dat de foto's wat anders van kleur zijn; een stuk fletser.
Dit gaat ook over foto's die ik helemaal niet bewerk heb. Die zijn alleen geïmporteerd en vervolgens weer geëxporteerd.

Als ik de export JPEG vergelijk met de originele JPEG'S (ik schiet RAW+JPEG) dan zit daar een flink verschil tussen.
Ook als je ze gewoon beide bekijkt in de Windows viewer.

Als voorbeeld heb ik wat foto's toegevoegd. Waar zou dit aan liggen?

(de foto met zwarte censuur is de ''fletse-jpeg export'' en de witte is de originele jpeg)
Wat je beschrijft is hartstikke logisch. Als je de camera JPEG laat produceren, dan wordt het RAW-bestand op basis van instellingen in de camera ontwikkeld en omgezet tot JPEG.

Als je RAW op de PC importeert en daarna alleen exporteert in JPEG-format, dan ontbreekt er een majeure stap: het ontwikkelen! In Lightroom moet je echt wat met het RAW-bestand doen. Ik noem een paar elementen (zonden compleet te zijn!): WB controleren (en bijstellen), contrast verhogen, kleuren aanpassen, verscherpen, ruisonderdrukken, rechtzetten, histogram "opvullen", noem maar op. Let op: dit hoeft niet allemaal, maar als je niets doet, krijg je inderdaad hele fletse JPEG's.

Heb ik je hiermee een beetje geholpen?
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Jups... Stel in je camera de Jpg instellingen anders in en je krijgt de meest gekke JPG's.... Verscherp minder, gooi er minder contrast in etc.

Het mooie is, dat als je een goede instelling voor je jpg uitvoer hebt in de camera dat je 90% van je foto's in 1x kunt doorzetten. De rest zul je toch moeten ontwikkelen.
Raw is gewoon een negatief dat verder alleen die registratie geeft als je geen nabewerking doet zoals doordrukken etc.

Eigenlijk dus +1.

En alles gaat dus gewoon goed in lightroom of wat voor programma ook, als je de RAW onbewerkt overzet.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
hobbyeos
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2012 07:55

Dat wist ik niet, bedankt voor de snelle antwoorden.

Sommige foto's maak ik wat levendiger in LR of haal ruis weg, een groot gedeelte knip ik bij of maak ik recht.

Wellicht is het verstandiger als ik maar 10% van de serie bewerk, dat ik de JPGES importeer in Lightroom ipv De RAW's.
Canon EOS 650D-----EF-S18-55 1:3.5-5.6 ISII-----EF50mm f/1.8II
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Jaap Koole schreefCOLONAls je RAW op de PC importeert en daarna alleen exporteert in JPEG-format, dan ontbreekt er een majeure stap: het ontwikkelen!
Hoewel dit het wel goed uitlegt, klopt het niet. Want ook als je het zo doet ontwikkelt Lightroom de foto, maar de standaard instellingen zijn zo dat er een vlakke foto uitkomt die makkelijker te nabewerken is. Door het meteen door te zetten naar JPEG kun je net zo goed de JPEG's uit de camera gebruiken. De kracht van Lightroom (en elke andere RAW converter) is dat je gebruik kunt maken van de extra bewerkingsruimte van RAW.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Je kan ook eens de tijd nemen om te presets wat te tunen binnen LR. Deze pas je dan vervolgens altijd toe, zodat elke foto in elk geval al even wat persoonlijke touch krijgt.
Tijdens import wordt bij mij standaard het contrast al wat verhoogd (+10 volgens mij), Saturation iets omhoog, etc.. Dan nog ga ik vaak wel foto bij foto langs, maar voor het gros van de foto's verander ik niet veel meer.
Dan doe ik dus feitelijk hetzelfde wat de camera als doet met de jpeg, maar dan onder eigen controle.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar