Monopod adviezen

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
mikek1357
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2006 13:09
WoonplaatsCOLON Leek
CONTACTCOLON

Beste allen,

Ik heb sinds kort de motorsport fotografie ontdekt, heb daar nog genoeg te leren. Ik schiet met een 400mm vast en heb niet de meest stille hand, normaal, voor luchtvaartfotografie, is dit meestal geen probleem, maar voor motorsportfotografie zou ik toch graag wat langere sluitertijden zien.

Gaat een monopod echt helpen met het stiller houden van de camera, ook bij pannen, en is eventueel een monopod pouch aan je riem nog een optie?

Welke kop is het handigst, een balhoofd of een tilt/pan kop. Ik heb geen perstoegang tot dit soort evenementen en schiet dus meestal van een verhoging naar beneden.

Tips zijn welkom.
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Ja, dat gaat echt helpen!

Een balhoofd is niet nodig, omdat een monopod in horizontale zin alle vrijheid al geeft. De tilt/pan kop is wel handig => dan kun je de monopod netjes recht laten staan, en kun je camera + objectief omhoog/omlaag richten.
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Alweer: eens met Jaap. Ik gebruik een monopod in combinatie met een tilt-pan-kop, en dat is prima. Vaak gebruik ik m ook niet, overigens, omdat je toch wel een beetje belemmerd wordt.

Let overigens bij aanschaf op voldoende lengte, vooral als je bijvoorbeeld op een tribune of schuine helling staat en je monopod wellicht dieper staat dan jij is dat een issue.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Ben het eens met Jaap, maar ook zeker met Marco op het punt dat een monopod je toch ook wat belemmerd.

Ik had ook een monopod eventjes gebruikt autosport, maar merkte dat ik meer geneigd was om toch het geheel in de hand vast te houden voor bepaalde composities.

-Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

mikek1357 schreefCOLONen is eventueel een monopod pouch aan je riem nog een optie?
Dat zou ik zo snel niet doen. Weet niet wat voor 400 het is (een 100-400 of 400 f/5.6 is toch niet zo zwaar of groot, de nieuwe 400 f/2.8 is ook niet zwaar maar wel groot, maar de oude 400 f/2.8 is wel zwaar en ook groot)

Je gebruikt bij een monopod natuurlijk de statiefgondel onder het objectief als dat kan, en niet onder de camera. De camera is bij de grote objectieven vaak lichter dan het objectief, dus je wil het gewicht van het objectief niet 100% op de camera hebben.
Maar wanneer je monopod in een riempuch zit, dan is de hoek van statiefgondel naar riem wel erg scherp en drukt het gewicht met een vrij oncomfortabele piekbelasting op je kruis (om het maar netjes te zeggen)

Ik zou voor een monopod voor een zwaar statief gaan voor iets degelijks. Ik heb twee monopods. Eentje van carbon die lekker klein op te vouwen is. Kan het gewicht van een oude 400 f/2.8 makkelijk dragen. Maar als ik het ding compleet uitschuif, om staand te fotograferen, dan is het onderste pootje wel wat wankel. Het bezwijkt niet, maar wiebelt wel een beetje.
Mijn stalen variant kan dat veel makkelijker dragen, maar die past opgevouwen niet in de koffer. En die stalen variant is veel zwaarder om te dragen. Maar ja, of ik me nu een breuk sjouw, of een breuk+monopod.....
Dat maakt dan ook niet meer uit toch?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
mikek1357
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2006 13:09
WoonplaatsCOLON Leek
CONTACTCOLON

Dank voor de adviezen tot nu toe.

Weet iemand dan ook een leuke monopod van 170cm ongeveer met een pan/tilt kop? Betaalbaar en toch soepel bewegend.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Moet je monopod zélf al op 170cm komen, of is dat je maximale kijkhoogte?

Ik werk met de Manfrotto 680B (154 cm), met daarop de Manfrotto 234RC tilthead (6cm) en daarop mijn 70D (+/- 10cm zoekerhoogte). Tesamen is dat exact 170cm, en ik ben daarmee (met een eigen langte van 185cm) eigenlijk nooit tekort gekomen. Voor een eurootje of 90 ben je dan klaar.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
mikek1357
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2006 13:09
WoonplaatsCOLON Leek
CONTACTCOLON

MarcoEOS550D schreefCOLONMoet je monopod zélf al op 170cm komen, of is dat je maximale kijkhoogte?

Ik werk met de Manfrotto 680B (154 cm), met daarop de Manfrotto 234RC tilthead (6cm) en daarop mijn 70D (+/- 10cm zoekerhoogte). Tesamen is dat exact 170cm, en ik ben daarmee (met een eigen langte van 185cm) eigenlijk nooit tekort gekomen. Voor een eurootje of 90 ben je dan klaar.
En hoe zit het eigenlijk met de draagkracht van de kop, monopod zelf 10kg, draagkracht kop, 2,5 kg mijn kit gaat net aan richting de 2,5
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Met mijn 70D en 100-400 ga ik ook die kant op. Maar dat gewicht is niet zo spannend hoor, vooral omdat de kop (bij mij althans) los staat. Daarmee heb ik voldoende vrijheid om te "richten en schieten", maar heb ik wel de steun van de monopod.

Het maximale toegestane gewicht gaat een rol spelen als je je combinatie nauwkeurig wilt fixeren, en daar gebruik ik nooit een monopod, maar mijn tripod voor.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Zo'n tilthead klinkt ideaal, maar ach, wat heb je eraan.

In het begin heb ik er ook eentje op gehad. Totdat ik hem er weer afhaalde om het eens zonder te proberen omdat ik erachter kwam dat ik maar weinig aan die schroef draaide. Hij is er niet meer terug op gegaan.

Met lange brandpunten en een klein beetje voorover of achterover buigen heb je al een heel ander beeld. De kijkhoek van het objectief is vaak al zo klein dat je echt niet in een hoek van 30 graden omhoog of omlaag gaat schieten; dan is zo'n head eventueel makkelijk.
Voor gemotoriseerde sport bij 400mm zou ik het achterwege laten
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ja, da's exact waarom ik eerder al schreef dat ik 'm eigenlijk zelden gebruik. Maar áls ik m gebruik, is het volledig los.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar