Canon Powershot S120 - of wat anders?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Binnenkort ga ik op vakantie, kamperen. Ik voel me niet zo happy met een volle cameratas in de tent, dus ik ben aan t kijken naar een mooie compactcamera, waarbij ik niet al teveel inlever ten opzichte van mijn DSLR.

Mijn oog is gevallen op de Canon Powershot S120. Ik ben benieuwd of er forumleden zijn die ervaring met deze camera hebben, of in een vergelijkbare afweging voor een ander toestel hebben gekozen.

Roept u maar, en dank voor t meedenken vast!

Groet, marco
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Heb geen ervaring met de s120 maar de reviews zijn erg positief en wat ik er zo van zie is het een pracht camera voor jouw doel... Ik zeg doen! :-)
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Labradoodle
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 77
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2012 20:24
WoonplaatsCOLON Noord Nederland

Of camera mee met maar 1 lens?
Heb je niet het gevoel van "had ik maar" :wink:
Groet Rob

1DIII met wat gLas

Flickr
FaceBook
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Hoi Marco,

Ik heb geen ervaring met de S120, maar inderdaad de reviews zijn over het algemeen goed.

Enige tijd geleden stond ik voor een vergelijkbaar dilemma en heb toen de G1X gekocht.
Niet de allersnelste camera, maar wel een geweldige beeldkwaliteit.
Bijkomend voordeel: nu de G1X II op de markt is is de eerste versie een stuk goedkoper geworden. (452 euro bij redcoon)

Succes met je keuze en alvast een fijne vakantie toegewenst.

Groet,
Jan
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
Ceve
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2009 23:33
WoonplaatsCOLON Brielle

Hallo Marco,

Ik heb niet de S120 maar zijn voorganger de S110.
Ook ik had dit jaar, om eigen redenen, geen behoefte de hele cameratas mee te slepen op vakantie en "heb het gedaan" met alleen de S110.
Geen spijt van gekregen nu ik, net weer terug, de RAW versies heb ingeladen in Lightroom.
Prima werkbare resultaten!

Groet,
Chris
Telkens wanneer ik tevreden ben met het resultaat denk ik bij mezelf hoe zou het nog beter kunnen....
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Dank voor jullie reacties tot dusver!

Heb ook naar de G1X gekeken, maar die is toch alweer een fors stuk groter dan de S120. Die past echt nog in je broekzak, en dat vind ik (als ik dan toch mijn 70D thuis laat) wel heel relax.

Heb me nooit zo bezig gehouden met de compact-markt, heb dus ook geen idee wat de concurrenten op de markt hebben in het high-end-compactsegment. Leuk om daar weer even in te verdiepen ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Je kan toch gewoon je 70D meenemen?
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Dat kan wel, maar wil ik nou juist niet ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 3

Welke je ook kiest, ik kan het je alleen maar aanraden.
Ik heb (in de caravan, plaats zat) mijn 60D+aanverwante artikelen liggen, nauwelijks gebruikt. Voor vakantiefoto's gebruik ik mijn compact. In mijn geval de Lumix DMC-TX20, met Leica-objectief. Voldoet prima.
Fijne vakantie!
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Gebruik voor mijn werk ook regelmatig een powershot (weet even niet welke). Ik vind hier altijd hele acceptabele foto's uit komen. Je ziet per merk de voorkeur terug qua bewerking, canon staat bekend om zijn fele kleuren wat vooral voor vakantie/familie foto's het vaak goed doet.

Heb je ook gekeken naar de ixus serie, die vind ik ook altijd erg prettig en heb hier in het verleden (ixus40) veel plezier aan beleeft.

Je 60D thuislaten is natuurlijk een persoonlijke keus maar juist op vakantie vind ik het heerlijk om de DSLR mee te hebben. Kampeer al jaren met de tent en heb mij nog nooit onveilig gevoeld met mijn spullen. Ik heb wel een mooie pelicase die ik indien nodig aan mijn auto kan vastleggen met een staalkabel :D

Fijne vakantie in ieder geval Marco.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

Fuji X-T1 met een Fujinon XF18-55. Heerlijk toestel, goede kwaliteit maar wel klein en licht. Ik overweeg mijn Canon spul (deels) in te wisselen voor zo'n ding...
The Artist Formerly Known As Jeveos
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

jev schreefCOLONFuji X-T1 met een Fujinon XF18-55. Heerlijk toestel, goede kwaliteit maar wel klein en licht. Ik overweeg mijn Canon spul (deels) in te wisselen voor zo'n ding...
Ik shop in de klasse van € 350,00, en jij komt met een suggestie van € 1.600,00? :shock: Mijn vrouw ziet me aankomen! :mrgreen:
Rijk schreefCOLONJe ziet per merk de voorkeur terug qua bewerking, canon staat bekend om zijn fele kleuren wat vooral voor vakantie/familie foto's het vaak goed doet.
Klopt, en dat vind ik voor "een compactje" inderdaad wel prima.
Rijk schreefCOLONHeb je ook gekeken naar de ixus serie, die vind ik ook altijd erg prettig en heb hier in het verleden (ixus40) veel plezier aan beleeft.
Ja, maar de Powershot geeft meer creatieve mogelijkheden (á la de DSLR) ten opzichte van de Ixus. Vind ik wel belangrijk.
Rijk schreefCOLONJe 60D thuislaten is natuurlijk een persoonlijke keus maar juist op vakantie vind ik het heerlijk om de DSLR mee te hebben. Kampeer al jaren met de tent en heb mij nog nooit onveilig gevoeld met mijn spullen. Ik heb wel een mooie pelicase die ik indien nodig aan mijn auto kan vastleggen met een staalkabel :D
Dat is ook exact mijn twijfel... maar ik wil (mede met het oog op de gemoedsrust van mijn vrouw :wink: ) de gok niet nemen. Vandaar de keuze voor een compact-die-nog-zoveel-mogelijk-op-een-dslr-lijkt... ;)
Rijk schreefCOLONFijne vakantie in ieder geval Marco.

Groet, Richard
Dank, komt vast goed!!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Een compact die zoveel mogelijk lijkt op een DSLR? Olympus Stylus 1!!

28-300mm, f/2.8 over het gehele bereik.

Afbeelding
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

MarcoEOS550D schreefCOLON
jev schreefCOLONFuji X-T1 met een Fujinon XF18-55. Heerlijk toestel, goede kwaliteit maar wel klein en licht. Ik overweeg mijn Canon spul (deels) in te wisselen voor zo'n ding...
Ik shop in de klasse van € 350,00, en jij komt met een suggestie van € 1.600,00? :shock: Mijn vrouw ziet me aankomen! :mrgreen:
Tsja, euh... je had er niet bij gezegd dat het niks mocht kosten :twisted: :mrgreen: .

Anyway, zelf heb ik al veel geprobeerd op vakantie. O.a. een 10D met Tamron 28-200 (kost geen drol), een jaar later een 5D met het zelfde objectief (omdat de 5D inmiddels was vervangen door een 5DII), later nog een ixus 300HS (veel te kort objectief), een Casio EX-FH20 en een Fuji Finepix S9200 zo uit 't blote hoofd.

Waar de meeste bridges het laten liggen is voornamelijk low-light performance en een vreselijk trage EVF. Daarnaast "smeren" ze behoorlijk als er ruisonderdrukking gebruikt wordt (en dat is al heel snel!). De ixus doet het onder die omstandigheden nog erg goed, maar wel een kort objectief dus. Als je daar mee kan leven is een ixus 300 of een opvolger daarvan best een aardige keuze. Je mag ook voor weinig mijn 10D (of voor iets meer de 5D) wel overnemen :D.
The Artist Formerly Known As Jeveos
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

jev schreefCOLONTsja, euh... je had er niet bij gezegd dat het niks mocht kosten :twisted: :mrgreen: .
Haha ja, want jouw voorstel voldeed wél aan mijn overige kwalificaties... :D
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

MarcoEOS550D schreefCOLON
jev schreefCOLONTsja, euh... je had er niet bij gezegd dat het niks mocht kosten :twisted: :mrgreen: .
Haha ja, want jouw voorstel voldeed wél aan mijn overige kwalificaties... :D
Hey, compact is'ie, verder dicht bij het "DSLR gevoel", en je wordt er heel happy van als je 'm mee hebt op vakantie :D .

Alle gekheid op een stokkie, het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk wat je er nu mee wil gaan fotograferen. Ga je veel tele nodig hebben, of juist veel groothoek? Is een flitser belangrijk voor je? Hoe erg ga je het vinden om er thuis achter te komen dat de boel het echt bij lange na niet haalt bij je DSLR (dan heb je wel de "facebook plaatjes" maar niet de foto's, zeg maar).
The Artist Formerly Known As Jeveos
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Haha ik zie nu dat mijn laatste opmerking sarcastisch over kan komen, maar die was serieus bedoeld. Los van de prijs is jouw suggestie prima!

Ik heb geen heel specifiek doel, ik fotografeer tijdens vakantie voornamelijk landschappen, óf juist details, en daarnaast natuurlijk de gebruikelijke kiekjes. De S120 beidt mooie lichtsterkte, goede groothoek en een prima macro-stand, en is ook nog eens écht compact. Samen met de uitgebreide instelmogelijkheden (á la dslr) maakte het dat voor mij een prima camera.

Heb er al eens een paar keer mee zitten spelen (mijn zwager heeft 'm) en dat beviel me ook prima. Vandaar dat ik m vanmiddag opgehaald heb bij Klein ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

No worries, no harm done.

Anyway, heel veel plezier met de S120, ik ben erg benieuwd naar hoe het je gaat bevallen om met zo'n (toch wel wat beperkend) toestel op vakantie. Laat je dat nog even weten als je terug bent?

Prettige vakantie!
The Artist Formerly Known As Jeveos
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik ben ook benieuwd, eerlijk gezegd. Ik weet nu al dat er momenten zullen zijn dat ik denk "[censored], had ik maar...", maar daar staat tegenover dat het gebruiksgemak en de gemoedsrust wel vele malen positiever zullen uitvallen. En ik zal nu mijn camera(tje) bij me hebben op momenten dat ik anders géén camera bij me zou hebben gehad.

De vraag is dus hoe na 2,5 week Frankrijk de balans doorslaat. Zal ik zeker laten weten!

Thanks voor het meedenken, allen!

Groet, Marco
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Wat? Je gaat naar Frankrijk? Je bedoelt dat land, zo'n 300-600 km bij ons vandaan, dat land waar je een 70D ook gewoon in de winkel kan kopen.

Dan zeker naar de Parijse achterbuurten natuurlijk. Ik dacht, eigenlijk, omdat je het over veiligheid en gemoedsrust had, dat je naar midden Irak ging om IS te fotograferen. Dat je daarom een kleiner toestel nodig had.

Frankrijk, ha, ik loop hier rond met een Canon EOS 5D, een Nikon D7100, een Canon EOS D30, een Olympus E-PL3, een Nikon F80 met daarbij het nodige glas.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar