Waarom in RAW schieten?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

MvdE schreefCOLON
steven l schreefCOLONDit geeft precies weer wat ik bedoel. RAW of JPG is een weloverwogen keuze. In sommige gevallen is RAW een goede keuze en in sommige gevallen is JPG een goede keuze.
Volgens mij lees je selectief.
eh, het staat er toch echt. Eigenlijk in het hele verhaal, maar ook bij de slotsom: While the RAW format is a super format, that doesn’t mean it is the best format for all situations.
Bij de opsomming "When Do I Use RAW vs JPEG?" gaat het gelijk op. Als je het artikel gelezen hebt, zie je wat beide te bieden heeft, met RAW als uitgangspunt. SRAW versus medium JPEG (ik zou liever hoog JPEG gezien hebben).
Ik denk, wanneer je aan de schrijver zou vragen:"Dus je moet altijd in RAW fotograferen?", je een "nee" als antwoord krijgt. Als ik de reacties hier lees, wordt dat ook gezegd. Het ligt aan de situatie. Ik zie nu wel de situaties waarop ik in RAW zou gaan fotograferen. Bedankt voor de link.

Gisteren in Duisburg Landschaftspark in RAW gefotografeerd. Ik heb nog geen foto's op de pc gezet, dat doe ik straks. Ik ben benieuwd!
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Je schiet ALTIJD in RAW :wink:

De JPG uit de camera is een product van de in-camera conversie van RAW naar JPG.
De instellingen van PictureStyle bepalen mede dat resultaat.

Na de in-camera conversie wordt de ruwe data of weggegooid of opgeslagen in een CR2.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Ik schiet alles in raw omdat ik 90% van de tijd foto's maak in heel weinig licht op feesten in clubs/discotheken dan is het wel prettig dat je meer de mogelijkheid heb om foto's beter te kunnen oplichten in de nabewerking.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik begin de voordelen van RAW in te zien. De foto's bevatten meer informatie en kunnen, indien nodig, verder aangepast worden dan JPG. De foto's van Landschaftspark Duisburg waren hier een goed voorbeeld van. Veel contrasten, veel donkere en lichte plekken.
Voor de foto's, zie hier:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 4&t=108489" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ga mijn camera instellen op RAW en JPG om daarna de keuze kunnen maken tussen beide. Gewone kiekjes kunnen in JPG. Overige kunnen in RAW. Gewone kiekjes die meer verdienen, kan ik dan alsnog eventueel in RAW bewerken.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Even een oude discussie oprakelen ;) Maar omdat het een steeds terugkerend onderwerp is, mag dat vast wel :D

Ik kwam dit artikel tegen, met dit bijbehorende filmpje. Omdat beelden meer zeggen dat alleen woorden, heb ik ;m hier ook maar ff gepost.

https://www.youtube.com/watch?v=N0j8QMmglvw#t=364" onclick="window.open(this.href);return false;

(krijg geen preview werkend op de een of andere manier) :twisted:
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Even wat overbodige tekens weg gehaald :wink: :

https:/youtube.com/watch?v=N0j8QMmglvw
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Dank! Ik zag later dat ik gewoon de youtube-knop niet had gebruikt... :oops:
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar