Sint Jansberg Mook

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Eergisteren ben ik met Rianne een avondje op pad geweest om foto's te maken.
Deze drieluik heb ik op de Sint Jansberg in Mook gemaakt:
Afbeelding
1

Afbeelding
2

Afbeelding
3

Ik heb ze wat gedramatiseerd. Ik hoop dat ze smaken.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Reageren mag uiteraard...
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

steven l schreefCOLONReageren mag uiteraard...
Na 's avonds 22.32 uur posten vraag je 's morgens al om reacties...... :shock: :? :o
Het is vakantie, heerlijk zomers weer en door sommige moet er ook gewerkt worden.....die reacties komen wel. :wink:

Bij foto 1 en 2 vind ik de overbelichte lucht en de paarse kleurzweem bij de blaadjes wat afleiden.
Foto 3 oogt wat dat betreft beter maar de bewerking (hdr?) heeft niet mijn persoonlijke voorkeur.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik sluit me in alle opzichten bij Bart aan.

Je hebt ze gedramatiseerd, zeg je, dus heb je bewust voor dit effect gekozen. Op mijn komt het heel gekunsteld en weinig natuurgetrouw over. Foto 1 en 2 zeggen me niet veel, foto drie heeft meer potentie denk ik. Ik ben benieuwd wat voor plaatje het opgeleverd had als je de compositie iets meer naar links gedraaid had, zodat de trap meer rechts in beeld komt. Mijn gevoel (zonder de situatie ter plekke te kennen) zegt dat dat een beter beeld geweest zou zijn.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Bedankt voor de reacties. Dit is inderdaad een bewuste keuze geweest om dit effect te gebruiken. Het zijn alle 3 HDR's. Wat ik gedaan heb is eerst in DPP de foto's verscherpt en de kleurtemperatuur aangepast. Foto's in bosrijke omgeving geven meestal een blauw/groene kleur. Daarna de foto's in DPP een HDR bewerking gegeven. Tenslotte in Photoshop met een hele dikke penseel met grote doezelaar op sommige plaatsen de kleuren doorgedrukt en wat met het licht gespeeld. De foto's waren vrij vlak van kleur. Alles liep een beetje in elkaar over. Mijn idee was om met kleur en lichtverschil diepte te creëren.
De paarse gloed is volgens mij in Photoshop gebeurt door het doordrukken.
Een andere compositie gaat er zeker komen, want het bos ligt zo'n kwartiertje van mijn werk.

#EDIT# @Bartje, ja ik ben soms ongeduldig. :lol:
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Afbeelding
Een andere foto. Zelfde bos, maar een stukje verder. Dit is geen HDR, enkele foto die ik met "Dodge and burn" bewerkt heb in Photoshop
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Ow ik vind foto 1 juist erg sfeervol!
Alsof je in een sprookje beland bent!
Foto 3 zou het wel goed doen in z/w denk ik, of iets minder kleur.
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Die laatste foto vind ik echt heel mooi!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Bedankt voor de reacties.
Renate, het lijkt inderdaad een sprookje. Het groen veldje wat je beneden ziet, lijkt op een soort aspergeplant. Hele fijne dunne takjes/blaadjes en kleine bloempjes. Ik zal de volgende keer eens kijken of ik dichterbij kan komen van de andere kant.
Ik heb met foto 3, na jou opmerking, met zwartwit gestoeid, maar daar werd het niet beter van. Maar er is inderdaad iets mee mis.

Marco, deze was eigenlijk heel saai. Het groen was egaler van kleur. Met kleur doordrukken heb ik er wat meer kleurverschil in kunnen krijgen. Het groen rechtsboven heb ik wat lichter gemaakt, zodat het ongeveer dezelfde tint kreeg als de lichte plek in het midden van de foto. De grond rechts van het beekje had dezelfde tint als het pad. Die heb ik wat donkerder gemaakt.

Ik heb gemerkt dat fotograferen in de bossen wel leuk is, maar om de illusie van diepte op het platte vlak te krijgen, nogal lastig is. Met twee ogen zie je in 3d en door je hoofd een beetje te bewegen, zie je wat op de voorgrond en wat op de achtergrond ligt. Bij een platte foto valt de diepte weg. Compositie doet een hoop (bij laatste foto de s-vorm in het stroompje en het in de verte verdwijnend paadje), maar omdat de kleuren en schaduwen nogal vlak zijn in het bos, moet je toch een beetje sturen met nabewerking.

Ik zal van de laatste foto, de onbewerkte en bewerkte eens naast elkaar hier op het forum zetten, dan kan je zien wat ik bedoel.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar