lightroom met mapstructuur

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
H143
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2012 18:15

ik gebruikt lightroom om mijn foto's vanaf de camera te importeren op mijn hardeschijf.
hoofdzakelijk schiet ik alles in raw en beheer ik alles in Lightroom
maar omdat mijn wederhelft ook graag de foto's wil zien en geen verstand heeft van lightroom wil i graag alles automatisch exporteren naar jpg zodat zij er ook door kan bladeren.
in lightroom maak ik gebruik van verschillende verzamelingen. is er ook een optie om de foto's te exporteren naar jpg en mappen te laten maken met de zelfde naam als de verzameling?
graag zou ik dus willen als ik in lightroom foto's in het mapje natuur heb staan dat hij ook deze foto's op een andere locatie wegschrijft als jpg in een mapje met de naam natuur.

hebben hier mensen ervaring mee?
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Is ook een beetje afhankelijk van het OS en je camera. Bij MAC OS X kun je gewoon je raw files in een map doen en dan kan zij er door heen bladeren. Kan mij niet voorstellen dat dit ook niet bij Windows kan.

Ze kan Lightroom toch ook gewoon als bibliotheek gebruiken?
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

Misschien is een snelle raw viewer als faststone wel iets voor je.

http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

Werk er al jaren met plezier mee voor snelle controle en kleine bewerkingen.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Faststone is een JPG-viewer, het laat de JPG zien die opgenomen is in de CR2.
Daarom kan het snel.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
H143
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2012 18:15

het probleem is als ze lightroom gebruikt dan kan ze de foto's bewerken en dat wil ik liever niet.
ook als ik een raw viewer gebruik kan ze geen foto's e-mailen of op facebook zetten.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Er zal ergens een omzetting van RAW naar JPG moeten gebeuren. Ik denk dat je dan twee opties hebt.

RAW en JPG schieten en beide importeren. Je kan dan JPG en RAW in aparte mappen zetten als je dat wilt. (wel een extra stap qua selectie maar het kan.)
Vanuit ligtroom na importeren gelijk een export doen naar een ander map en hier de JPG in zetten.

Ik vraag mij alleen af waarom je dit wil. Je schiet in RAW om beter te kunnen nabewerken en zo mooie foto's te krijgen. Ik zou het niet leuk vinden als mijn vrouw de onbewerkte RAW/JPG de wereld in zou slingeren. Ik heb haar juist een beetje wegwijs gemaakt in lightroom. Ze bewerkt niet maar kan wel foto's tagen waarvan zij graag wil dat ik ze bewerk. Ook kan ze zelf foto's selecteren en als JPG exporten naar aparte map. Heb een aparte voorinstelling voor export gemaakt zodat ze altijd in haar eigen map terecht komen.
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONFaststone is een JPG-viewer, het laat de JPG zien die opgenomen is in de CR2.
Daarom kan het snel.
Ik schiet alleen maar Raw en deze laat faststone ook zo zien als CR2.
Staat ook zo in de omschrijving van Faststone.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Dat zeg ik :wink:
De camera heeft een eigen raw-converter:
1. nodig om de opname te laten zien op cameraschermpje
2. nodig om de ruwe gegeven als JPG weg te schrijven
3. nodig om een "thumb nail" en "preview"-JPG te maken die opgenomen is in een CR2
Een CR2-bestand bevat, naast de ruwe gegevens van de sensor, camera- en objectiefinstellingenook een JPG op volledige grootte.

Er is niets mis met Faststone, maar het is geen raw-converter. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Anoniem 4

evelakes schreefCOLON
boels069 schreefCOLONFaststone is een JPG-viewer, het laat de JPG zien die opgenomen is in de CR2.
Daarom kan het snel.
Ik schiet alleen maar Raw en deze laat faststone ook zo zien als CR2.
Staat ook zo in de omschrijving van Faststone.
Wel, wat Boels ook al zei. CR2 bestaat alleen uit data plus een door de processor in de camera gegenereerde Jpeg.
Die Jpeg kun je met een viewer zien. De eigenlijke CR2 data niet. Die data moet eerst door een RAW-converter worden omgezet in (TIFF)beeld.
Je kunt dat eenvoudig testen. Stel je camera in op RAW en zet de picture style op Monochroom.
Als je de met die instellingen gemaakte foto als CR2 opent in Faststone, dan zie je een zwart/wit afbeelding. Ook op het schermpje van de camera zie je een zwart/wit beeld.
Wat wordt vertoont, is de in het CR2 bestand opgenomen volledige Jpeg vanuit en volgens de (Jpeg)instellingen van de camera.
Als je nu dat bestand importeert in Lightroom dan zie je bij de selectie de zwart/wit foto, maar na het converteren van de import zie je het beeld weer volledig in kleur, namelijk de originele sensordata omgezet in beeld.
Gebruikers-avatar
evelakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 668
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2012 14:03
WoonplaatsCOLON wijchen
CONTACTCOLON

thx weer wat geleerd bedankt voor het delen.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Als je met verzamelingen wilt werken dan kan je ook een tool gebruiken als jf collection publisher.

http://regex.info/blog/lightroom-goodie ... -publisher" onclick="window.open(this.href);return false;
H143
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2012 18:15

ik heb jf collection publisher geprobeerd maar deze maakt niet aan de hand van mijn verzamelingen in lightroom mappen aan of doe ik ietsverkeerd?
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Nee, je zal nieuwe verzamelingen moeten aanmaken in die plug-in. Die worden vervolgens door die plug-in gepubliceerd net als de Flickr plug-in dat bijvoorbeeld doet.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar