Audioprobleem met Canon 600D en microfoon

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Hallo iedereen,

Ik heb zaterdag een microfoon binnengekregen (klik) om mensen mee te interviewen. Nu blijkt dat de camera de 3,5mm jack plug niet accepteert waardoor enkel het linkergeluidskanaal wordt opgenomen tijdens het filmen. Dit probleem heb ik niet met mijn RODE VideoMic. Ik heb contact opgenomen met Bax-Shop en zij vertelden mij dat ik in de camera moet instellen dat de audio input veranderd moet worden van stereo naar mono, omdat de meegeleverde kabel bij de microfoon XLR -> mono jack is.

Ik heb in het gewone menu en in het Magic Lantern menu gekeken, en daar zie ik geen mogelijkheid om de audio input te veranderen. Ook heb ik al geprobeerd om een jack stereo splitter en een verlengkabel te gebruiken: beiden helpen niet. Wie weet hoe ik dit op kan lossen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Sem van der Wal
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Videomics hebben altijd een stereo-aansluiting dus vandaar dat je dat probleem met je Rode niet hebt. Bij je nieuwe mic heb je een mono kabel gekregen. Oplossing: andere kabel kopen XLR --> stereo jack en het is opgelost. (Bax heeft die kabels ook.. even zoeken bij bekabeling)
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Geen probleem van maken, in je video editor het geluid copieeren, bijvoorbeeld van linker naar rechter kanaal en je merkt er niks meer van.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

PanzerFaustNL schreefCOLONGeen probleem van maken, in je video editor het geluid copieeren, bijvoorbeeld van linker naar rechter kanaal en je merkt er niks meer van.
Dit kost teveel werk. Zodra ik een beetje een fatsoenlijke internet verbinding heb stuur ik de video onbewerkt en in losse opnames via een persbureau naar de media. Ik heb dan geen tijd om met audiosporen e.d. te klooien.

---

Dit kabeltje zou dus samen met een 6,3mm jack stereo --> 3,5mm jack stereo werken? http://www.bax-shop.nl/xlr-jack/procab- ... tails.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

sprokeq schreefCOLON
PanzerFaustNL schreefCOLONGeen probleem van maken, in je video editor het geluid copieeren, bijvoorbeeld van linker naar rechter kanaal en je merkt er niks meer van.
Dit kost teveel werk. Zodra ik een beetje een fatsoenlijke internet verbinding heb stuur ik de video onbewerkt en in losse opnames via een persbureau naar de media. Ik heb dan geen tijd om met audiosporen e.d. te klooien.

---

Dit kabeltje zou dus samen met een 6,3mm jack stereo --> 3,5mm jack stereo werken? http://www.bax-shop.nl/xlr-jack/procab- ... tails.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan maakt het helemaal niet uit, zij halen het audio spoor er onder vandaan en bewerken dat zelf.

Moet het echt:

Afbeelding

http://www.thomann.de/nl/sennheiser_ka_ ... 3god7nAALw" onclick="window.open(this.href);return false;
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

sprokeq schreefCOLON Dit kabeltje zou dus samen met een 6,3mm jack stereo --> 3,5mm jack stereo werken? http://www.bax-shop.nl/xlr-jack/procab- ... tails.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Yes, kabel is goed. Maar is 1.5 niet wat kort voor interviewen zo dicht bij de camera? Naja.. dat is jouw keuze.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Wil je de microfoon los van de camera gebruiken?
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Bedankt beiden! Interview is vlak voor de camera, dus 1,5 meter is denk ik wel genoeg. Anders heb ik nog een 0,5 meter XLR verlengkabel.
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

sprokeq schreefCOLONBedankt beiden! Interview is vlak voor de camera, dus 1,5 meter is denk ik wel genoeg. Anders heb ik nog een 0,5 meter XLR verlengkabel.
Dan zou ik gewoon de microfoon op de camera houden, met een goede richtmicrofoon red je dat echt wel. Geluid kunnen ze eventueel ophalen, bewogen beelden wordt wat lastiger. Bovendien kun je dan eventueel manual focussen.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
sprokeq
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2011 09:56
WoonplaatsCOLON Haaksbergen
CONTACTCOLON

Camera staat uiteraard op een statief, met MF. De VideoMic pikt nog aardig wat omgevingsgeluid mee en daarom hou ik de interviewmicrofoon in de hand omdat mijn vragen ook hoorbaar moeten zijn (dat is handig voor de media)
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Mijn ervaring is, dat je die hoort. Het is in ieder geval de methode zoals videograven (solisten) in oorlogsgebied werken.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
Ardeo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2014 09:27

Ik heb een EOS 600D. Ook diezelfde microfoon en dus ook monogeluid. Nu wil ik deze kabel bestellen. Die is toch goed hoop ik??

http://www.bax-shop.nl/xlr-jack/klotz-a ... tails.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Juniorreporter; EOS 7D Mark II, EOS 600D, EF-S 18-55 IS II, EF-S 55-250 mm F/4 - 5.6 is STM, Speedlite 320 ex, Manfrotto Compact Action, filter kits en zonnekap, Rode Video Mic, Ledgo Led lamp, Crumpler fullphoto Jackpack, Sevenoak schouderstatief.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Zo te zien is dat denk ik wel de goede
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Ardeo
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2014 09:27

Dank je wel fotojeroen!
Juniorreporter; EOS 7D Mark II, EOS 600D, EF-S 18-55 IS II, EF-S 55-250 mm F/4 - 5.6 is STM, Speedlite 320 ex, Manfrotto Compact Action, filter kits en zonnekap, Rode Video Mic, Ledgo Led lamp, Crumpler fullphoto Jackpack, Sevenoak schouderstatief.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar