zonne kap

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
J.dRijk Photography
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2014 08:56
WoonplaatsCOLON Dalfsen

hallo,
een vraag over de zonnekap
ik heb een camera van canon type 650D met een lens van Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II
nu zal ik graag weten als ik nu wel de goede zonnekap heb dat is deze
http://www.cameranu.nl/nl/p365/canon-ew-60c-zonnekap" onclick="window.open(this.href);return false;

eerder had ik deze
http://www.cameranu.nl/nl/p348584/jjc-e ... n-zonnekap" onclick="window.open(this.href);return false;
in hoeken van de foto's zag je zwate plekken van de zonnekap
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

De oude die je had zou je verkeerd op je lens kunnen draaien (rode puntje moet goed zitten).
Als je hem er niet goed op zet, dan komen de "uitsteeksels" links en rechts te zitten ipv boven en onder... en dan krijg je zwarte plekken.

De nieuwe die je hebt heeft geen "uitsteeksels", dus dan zit hij altijd goed.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ehm, als een EW63 past, gaat een EW60 niet passen, want de 60 en 63 geven de diameter van de zonnekap aan en die moet passen op de diameter van de lens....

Dave geeft een goede tip, zet je de kap er wel goed op? Want als je 'm er niet goed op zet, krijg je zwarte hoeken. De grote uitsteeksels moeten boven en onder zitten en ls ze schuin zitten, dan zitten ze niet goed ;)
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Anoniem 3

Bij flitsen met de interne flitser geven veel zonnekappen op de groothoekstand zwarte vlekken, dat klopt.
Bij foto's zonder flits gebeurt dat niet.
J.dRijk Photography
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2014 08:56
WoonplaatsCOLON Dalfsen

diameter van lens is 58mm
de lens draait zelf, en ik had bij alle foto
die gemaakt zijn bij 18mm
Ja ik heb heb de goed op gedraaid.
Anoniem 4

De eerdere zonnekap van TS is bedoeld voor een ander objectief, namelijk de Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM
Degene die hij nu op het oog heeft, is de juiste voor het objectief dat hij in bezit heeft : de Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II
De milimeters van die objectieven zijn wel gelijk, maar ze hebben duidelijk een ander karakter en daar houdt Canon ook rekening mee bij het ontwerp voor een zonnekap.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Illuminatus schreefCOLONDe eerdere zonnekap van TS is bedoeld voor een ander objectief, namelijk de Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM
Degene die hij nu op het oog heeft, is de juiste voor het objectief dat hij in bezit heeft : de Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II
De milimeters van die objectieven zijn wel gelijk, maar ze hebben duidelijk een ander karakter en daar houdt Canon ook rekening mee bij het ontwerp voor een zonnekap.
+1
Eigenlijk te gek voor woorden dat Canon, ondanks de vele kritiek hierop, nog steeds geen zonnekap standaard mee levert bij een objectief.
Maar goed dat is een andere discussie.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
J.dRijk Photography
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2014 08:56
WoonplaatsCOLON Dalfsen

hier mag een slotje op, het is opgelost, bedankt voor de info en advies, met verschillende hulp bronnen is het gelukt.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar