morgen

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Jacques Plafond
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 500
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2009 15:02
WoonplaatsCOLON Baarn

ook weer eens eentje van mijn hand :o

groetjes,

ps ; iemand DE gouden tip tegen teken ....

45393

Anoniem 4

Jacques Plafond schreefCOLON... ps ; iemand DE gouden tip tegen teken ....
Achter een kudde schapen aan lopen.
http://www.nu.nl/binnenland/3782505/sch ... oeien.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel een fraaie foto trouwens.
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Mooie sfeer, goed vastgelegd.
Mocht je de gouden tip tegenkomen, hoor ik het graag.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Een fraaie lichtval door de bomen.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

mooie lichtval en lekkere sfeerplaat.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Mooi de zonnestralen vastgelegd! Mooie foto.
Gr,
Remco.

Flickr
Jacques Plafond
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 500
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2009 15:02
WoonplaatsCOLON Baarn

dank voor de reacties !

@ Illuminatus ; ik zal eens kijken wat dat kost zo'n kudde, tweedehands

:D

groetjes,
Gebruikers-avatar
FotoIwan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 201
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2014 23:20
WoonplaatsCOLON Noord Holland.
CONTACTCOLON

Breng een klodder vloeibare zeep aan op een prop watten.
Bedek de teek met de zeep -doordrenkte prop watten en dep het een paar seconden (15-20),
De teek zal zich spontaan losmaken en zichzelf vasthouden aan de watten wanneer je de prop weg neemt.

Mooie bosplaat zo met de lichtstralen door de bomen heen.
“A photograph is a moral decision taken in one eighth of a second. ”

Mijn website
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

FotoIwan schreefCOLONBreng een klodder vloeibare zeep aan op een prop watten.
Bedek de teek met de zeep -doordrenkte prop watten en dep het een paar seconden (15-20),
De teek zal zich spontaan losmaken en zichzelf vasthouden aan de watten wanneer je de prop weg neemt.
Dat moet je juist NIET doen! Ik weet dat er van die berichten rondgaan, maar door artsen en de lymestichting wordt het juist afgeraden, net als het gebruiken van alcohol of andere irriterende stoffen om de teek te laten loslaten. Die stoffen kunnen wel zorgen dat de teek zich loslaat, maar als het beest geirriteerd wordt door stoffen als zeep of alcohol, zal het zijn maaginhoud ledigen. Die komt vervolgens dus IN de huid/bloed van de gebeten persoon terecht. En juist in die maaginhoud zit de Borrelia bacterie, die de ziekte van Lyme veroorzaakt. Door op deze manier een teek te verwijderen vergroot je dus juist de kans dat je besmet raakt!
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Anoniem 3

TIP: IMKERPAK?

On topic:
Prachtige plaat, nergens een teek te bekennen.... :wink:
Gebruikers-avatar
FotoIwan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 201
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2014 23:20
WoonplaatsCOLON Noord Holland.
CONTACTCOLON

staartjager schreefCOLON
FotoIwan schreefCOLONBreng een klodder vloeibare zeep aan op een prop watten.
Bedek de teek met de zeep -doordrenkte prop watten en dep het een paar seconden (15-20),
De teek zal zich spontaan losmaken en zichzelf vasthouden aan de watten wanneer je de prop weg neemt.
Dat moet je juist NIET doen! Ik weet dat er van die berichten rondgaan, maar door artsen en de lymestichting wordt het juist afgeraden, net als het gebruiken van alcohol of andere irriterende stoffen om de teek te laten loslaten. Die stoffen kunnen wel zorgen dat de teek zich loslaat, maar als het beest geirriteerd wordt door stoffen als zeep of alcohol, zal het zijn maaginhoud ledigen. Die komt vervolgens dus IN de huid/bloed van de gebeten persoon terecht. En juist in die maaginhoud zit de Borrelia bacterie, die de ziekte van Lyme veroorzaakt. Door op deze manier een teek te verwijderen vergroot je dus juist de kans dat je besmet raakt!
Misschien leuk om dan ook even te vertellen hoe het wel moet volgens jou ?
Teek verwijderen met zeep?

Er circuleert sinds 2012 een tekst in het Nederlands, o.a. op Facebook en via e-mail, waarin staat dat een teek gemakkelijk verwijderd kan worden met vloeibare zeep op een prop watten. De tekst zou geschreven zijn door een schoolverpleegster die de informatie weer zou hebben van een kinderarts. Belangrijke vragen die dit advies oproept:

kan je met deze methode werkelijk makkelijk teken verwijderen?
is het een veilige methode of verhoogt het juist het risico op overdracht van ziekteverwekkers?

Er wordt namelijk al jaren geadviseerd om een teek tijdens het verwijderen zo min mogelijk te irriteren, omdat dat de kans op overdracht van ziekteverwekkers zou vergroten. De vloeibare zeep maakt verwijderen misschien wel makkelijker, maar waarschijnlijk wordt de teek er ook behoorlijk door geïrriteerd. Als de kans op besmetting er inderdaad door toeneemt, moet een teek daarom niet met zeep worden verwijderd.

Verder roept het de vraag op wat de oorsprong van het advies is en of het een serieus en goedbedoeld advies is of dat het een hoax c.q. urban legend betreft (broodje aap verhaal). Het blijkt namelijk dat de tekst ook al langer in het Engels de ronde doet. Het bericht doet denken aan een kettingbrief, waarbij wordt gevraagd het bericht zoveel mogelijk door te sturen.

Aangezien het onduidelijk is of het verwijderen van een teek met zeep wel veilig is, wordt het daarom afgeraden, ook door het RIVM. Verwijder met een puntig pincet of goede tekentang.
Ik heb het dus even opgezocht, een hoax ? (ze weten het dus niet zeker,twijfel)
Het lijkt mij dat als dit al sinds 2012 rond gaat dat er een significant aantal meer besmettingen door teken zouden zijn, een stijging in de ziekte van lyme.
Of verkopen daardoor de reguliere middelen zoals een tekentang en weet ik veel meer van de teek verwijder poducten niet zo goed meer ?
In de volgende link staat alles uitvoerig beschreven: http://www.lymenet.nl/info/teek-verwijderen

Ik zelf en een aantal andere mensen van wie ik weet die het met de watten en zeep manier hebben gedaan mankeren niets en hebben er niets aan over gehouden.
Geluk ? of zou het gewoon goed werken, tegen de zin in van de farma industrie...
Bij schapen werden en worden ze ook wel verwijderd door een gloeiende peuk of sigaar tegen de teek te houden en em er bij de kop uit te trekken (heel erg ouderwets)
Alleen weet ik niet of schapen immuun zijn voor lyme.
“A photograph is a moral decision taken in one eighth of a second. ”

Mijn website
Anoniem 3

De vraag was:
ps ; iemand DE gouden tip tegen teken ....
:idea: Dan blijven alleen de oplossingen van Illuminatus en mijzelf over.... :lol: :lol:
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

FotoIwan schreefCOLON[Misschien leuk om dan ook even te vertellen hoe het wel moet volgens jou ?
Dat staat uitgebreid en duidelijk beschreven op de site die je ook al aanhaalt, lymenet, en ook elders, dus ik denk dat dat prima op te zoeken is?
Maar goed, voor de volledigheid (van lymenet dus):
Gebruik een puntig pincet of een goede tekentang.
Probeer de teek zo dicht mogelijk op de huid bij de kop beet te pakken en niet in het lichaam van de teek te knijpen. (zie afbeeldingen verderop de pagina)
Trek m.b.v. de pincet of tekentang de teek voorzichtig recht uit de huid.
Irriteer de teek niet met olie, alcohol of vuur e.d., dit verhoogt mogelijk de kans op besmetting!
Desinfecteer het bijtwondje na verwijdering van de teek met alcohol 70% of met jodium.
De tekentang/tekenpincet kan na gebruik in kokend water worden gedesinfecteerd of op een door de fabrikant aangegeven manier.
Hoe sneller en zorgvuldiger verwijderd, hoe kleiner de kans op besmetting.
Tip! noteer datum en plaats van een tekenbeet; dit is nuttig als later blijkt dat men besmet is geraakt. De tekenbeet kan men al weer vergeten zijn.
Met de pharmaindustrie heeft dit niets te maken, sowieso is Lymenet geen pharma en RIVM ook niet, en bovendien wordt al duidelijk aangegeven dat er helemaal geen speicale tekentang nodig is, een gewoon pincet werkt net zo goed, en dat heeft iedereen wel in huis. Ook duidelijk is dat je de teek niet moet irriteren.
FotoIwan schreefCOLON Ik heb het dus even opgezocht, een hoax ? (ze weten het dus niet zeker,twijfel)
Wel twijfel over of het een hoax is of een goedbedoeld (maar niet kloppend) advies, maar de conclusie luidt toch wel dat het wordt afgeraden, ook door RIVM. Persoonlijk schat ik het RIVM toch betrouwbaarder in dan een kettingmail via (o.a.) facebook... ;)
FotoIwan schreefCOLON Het lijkt mij dat als dit al sinds 2012 rond gaat dat er een significant aantal meer besmettingen door teken zouden zijn, een stijging in de ziekte van lyme.
Ik zelf en een aantal andere mensen van wie ik weet die het met de watten en zeep manier hebben gedaan mankeren niets en hebben er niets aan over gehouden.
Geluk ? of zou het gewoon goed werken, tegen de zin in van de farma industrie...
Ook hier toch even een paar kanttekeningen: dit bericht gaat al sinds 2012 rond, maar dat geldt OOK voor de bijbehorende waarschuwing dit bericht niet serieus te nemen/niet te volgen, omdat het mogelijk de kans op besmetting vergroot. Verreweg de meeste keren dat ik dit bericht voorbij heb zien komen, volgde er al heel snel van iemand een waarschuwing met een link naar RIVM/Lymenet/etc. Vermoedelijk zal lang niet iedereen het bericht volgen dus, en zal dat zeker niet zodanig effect hebben dat er opeens veel meer besmettingen zijn. (Overigens is regelmatig in het nieuws dat het aantal besmettingen de laatste jaren toeneemt.)
Daarnaast: lang niet alle teken zijn besmet met Borrelia (zo'n 20%, volgens de laatste schattingen). De kans op besmetting neemt natuurlijk alleen maar toe, als je daadwerkelijk een besmette teek te pakken hebt. Zo niet, dan is deze manier vast effectief. Alleen ik zou het risico liever niet lopen, om een methode te gebruiken die de kans op besmetting kan doen toenemen, van buiten zie je tenslotte niet of een teek besmet is.

Anyway, iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij wel of niet vertrouwt en wat hij wel of niet doet als hij een teek heeft, ik wilde alleen even deze waarschuwing geven.
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
FotoIwan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 201
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2014 23:20
WoonplaatsCOLON Noord Holland.
CONTACTCOLON

Allemaal goed en wel, dan zal ik en de anderen waarvan ik weet dat zij het ook met de watten en zeep methode hebben gedaan wel geluk gehad hebben.
Laten we het daar dan maar op houden.
Alsof je met een pincet de teek niet irriteert door em te knijpen/beet te pakken...

Als de watten en zeep methode echt zo gevaarlijk was geweest was er wel een veel duidelijkere en echte waarschuwing verschenen met "absoluut niet doen, is emorm gevaarlijk !" of iets van die strekking.

En nu hou ik er over op.
“A photograph is a moral decision taken in one eighth of a second. ”

Mijn website
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Nog nooit gemerkt dat ik een teek had. En ja, ik controleer als ik in het veld ben geweest. Dus wat ik nu als gouden tip bij mij heb... geen idee!

Maar het gaat over foto's.... dit is er één zoals ik die ook nog wil maken!
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Jacques Plafond
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 500
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2009 15:02
WoonplaatsCOLON Baarn

dank voor de reacties :)

ook natuurlijk voor de teken-tips !
ik ben regelmatig de sjaak met die beesten, verwijderen doe ik met een pincet
of dit nu wel of niet de beste methode is... ik weet het niet
maar ik wil graag deze fase voor zijn
dus voorlopig zoek ik nog een kudde schapen en een imkerpak ...

groetjes,
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar