Feedback macro fotografie gevraagd

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
markvog
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 03 Apr 2014 13:27

Hallo,

Ik heb laatst wat macro foto's gemaakt, en vroeg me af wat jullie vinden en of jullie feedback hebben:)

1. AfbeeldingMacro Photography by markvogelaar, on Flickr

2. AfbeeldingMacro Water Photography by markvogelaar, on Flickr

3. AfbeeldingMacro Water Photography by markvogelaar, on Flickr

Mark
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

De druppels (waar het om gaat) zijn lekker scherp. Ze staan helaas allemaal "precies" in het centrum van de foto; dat is wat saai. Vooral foto 2 en 3 vind ik best geslaagd, maar verdienen een betere compositie. Kijk es wat je daar nog aan kan doen :D
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Jaap heeft het goed verwoord.
De foto's zijn veelbelovend.......... :D :D :D
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
markvog
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 03 Apr 2014 13:27

Jaap Koole schreefCOLONDe druppels (waar het om gaat) zijn lekker scherp. Ze staan helaas allemaal "precies" in het centrum van de foto; dat is wat saai. Vooral foto 2 en 3 vind ik best geslaagd, maar verdienen een betere compositie. Kijk es wat je daar nog aan kan doen :D
Bedankt voor je reactie? Hoe zou jij de foto genomen/veranderd hebben? Tips over de compositie?
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Bijv foto 3. Dit is qua belichting en DOF een hele fraaie!!!
Het linkerdeel van de plaat is het minst aantrekkelijk. De grote druppel staat zowat helemaal centraal.
Ga met deze twee gegevens aan de slag: Crop de foto zodanig dat het saaier linkerdeel wegvalt en de grote druppel meer naar de linkerkant verschuift.......

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
markvog
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 03 Apr 2014 13:27

j.jennekens schreefCOLONBijv foto 3. Dit is qua belichting en DOF een hele fraaie!!!
Het linkerdeel van de plaat is het minst aantrekkelijk. De grote druppel staat zowat helemaal centraal.
Ga met deze twee gegevens aan de slag: Crop de foto zodanig dat het saaier linkerdeel wegvalt en de grote druppel meer naar de linkerkant verschuift.......

Jo :wink:
AfbeeldingWater Macro Photography #2 by markvogelaar, on Flickr

Een iets meer gecropte versie. Sluit nu beter aan op de regel der derden en die niet-interessante voorgrond is weg, maar vind het zelf even mooi als de vorige. Wat vinden jullie?
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Ik vind de update lekkerder kijken. De regel van derden is slechts een richtlijn. Scherpte is overal ok. En het onderwerp centraal is niet verkeerd, maar als alle foto's dat hebben wordt het saai en voorspelbaar. Daarom is het goed om afwisseling te hebben.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Anoniem 3

Persoonlijk word ik niet goed van regels of regeltjes. Of die nou van derden of anderen komen... :wink:
Wel vind ik je update mooier kijken dan de eerste versie. Lekker scherp in de goede zone.
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Prima update!!!! :D :D :D
Voor mij zit er nu een prima ritme in je plaat!!!
Ben ook niet zo van de regeltjes maar werk meer op het gevoel!!!! :oops:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

update kijkt qua compositie beter.... mooi plaatje..


Rob,
markvog
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 03 Apr 2014 13:27

Bedankt voor de reacties, nu ik er nog is naar kijk vind ik de nieuwe versie inderdaad ook wel mooier.

Is er trouwens een manier om het scherpte veld, dat nu maar 1 of een halve cm is, groter te maken, zodat meerdere druppels scherp worden? Het een kleiner diafragma geprobeert (F11 o.i.d.), maar dat werkte ook niet. Of is zoiets gewoon niet moeilijk met macrolens / tussenringen ?
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

markvog schreefCOLONBedankt voor de reacties, nu ik er nog is naar kijk vind ik de nieuwe versie inderdaad ook wel mooier.

Is er trouwens een manier om het scherpte veld, dat nu maar 1 of een halve cm is, groter te maken, zodat meerdere druppels scherp worden? Het een kleiner diafragma geprobeert (F11 o.i.d.), maar dat werkte ook niet. Of is zoiets gewoon niet moeilijk met macrolens / tussenringen ?
Dat zal niet gaan met kleiner diafragma vrees ik. De oplossing is stacking. Meerdere foto's nemen en het scherpstelpunt steeds iets verleggen en dan in de software de scherpe delen samenvoegen.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
markvog
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 03 Apr 2014 13:27

kiran schreefCOLON
markvog schreefCOLONBedankt voor de reacties, nu ik er nog is naar kijk vind ik de nieuwe versie inderdaad ook wel mooier.

Is er trouwens een manier om het scherpte veld, dat nu maar 1 of een halve cm is, groter te maken, zodat meerdere druppels scherp worden? Het een kleiner diafragma geprobeert (F11 o.i.d.), maar dat werkte ook niet. Of is zoiets gewoon niet moeilijk met macrolens / tussenringen ?
Dat zal niet gaan met kleiner diafragma vrees ik. De oplossing is stacking. Meerdere foto's nemen en het scherpstelpunt steeds iets verleggen en dan in de software de scherpe delen samenvoegen.
Oja, leuk idee, ga ik een keer proberen:) Bedankt.
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

j.jennekens schreefCOLON.....Ben ook niet zo van de regeltjes maar werk meer op het gevoel.....
Die regeltjes zijn:
- niet in beton gegoten
- gebaseerd op gevoel
- soms heel praktisch te gebruiken

Kortom, toepassen als ze iets toevoegen, en negeren als dat beter voelt :D
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
Erwin S
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1486
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2006 21:22
WoonplaatsCOLON Waalwijk

Helemaal eens met Jo en Jaap.

De update ziet er prima uit, en gewoon veel proberen met de compo's en wat je zelf lekker vind kijken .
Met de update heb je meer gevoel dat die druppel een richting op kan rollen , terwijl wanneer deze in het midden ligt ben je dat kwijt.

gr
Erwin.
Zien zegt meer dan 1000 woorden.

Website : http://www.erwin-stevens.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Twitter : https://twitter.com/#!/Erwin_Stevens" onclick="window.open(this.href);return false;
Facebook : https://www.facebook.com/erwinstevens3" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar