welke lens ? 24-105 ?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
caithlynn01
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 7
GeregistreerdCOLON 23 Mrt 2014 18:09

ik zit in twijfel wat ik moet doen.

ik heb een canon 5D III
en ik heb de lens 24-70 2.8 sigma
die heb ik 2 jaar geleden gekocht via marktplaats.
als ik er foto's mee maak, vind ik de foto's wat dof uit komen...
geen idee of ik wat verkeerds doe met instelling? me canon 5d heb ik nog niet zo lang
hier voor had ik een 450 D en daar had ik het ook al met de foto's dat ze wat dof over komen als ik hem gebruik in me studio.

ik zat te denken den de lens 24-105 is dit de juiste keuze?

ik hoor graag wat tips.

Groetjes stephanie
canon 5D, sigma 24-70, canon 70-200
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Misschien handig om eerst een voorbeeld te geven.
Maak je foto's in Raw of Jpeg. En welk nabewerkingsprogramma gebruik je? Pas je dan altijd het contrast aan?

Kijk de 24-105 is een erg mooie lens. Maar de sigma kan ook mooie foto's maken heb ik gehoord... ;)
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

24-105 is een fijne scherpe lens alleen wat beasar zegt moet je met een sigma ook mooie foto's kunnen maken. Wat bedoel je met dof ? Graag een voorbeeld.

Ik zou snel een keer de 24-105 bij een andere fotograaf uitproberen en kijken of het probleem er dan nog is. Als je zegt waar je woont is er hier vast wel iemand in de buurt van wie je zijn lens even kan proberen.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Welke versie van de Sigma 24-70/2.8 heb je? Ik neem aan dat de resultaten in vergelijking met de 70-200 (welke versie) tegenvallen? Heb je een voorbeeld?

Waarom denk je aan de 24-105, wat is je afweging? Het is een goede lens, dus daar zal het niet aan liggen. De 24-70/4 IS is een net iets betere lens, en aangezien het je (blijkbaar) gaat om studio gebruik, maakt het bereik niet veel uit. En als je het kunt verantwoorden, de 24-70/2.8 mark II is de beste lens die je kunt krijgen, en aangezien het je (blijkbaar) gaat om studio gebruik, is het ontbreken van IS ook geen probleem. Kortom, opties te over.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Canonflits

Je hebt een mooie camera! Daar zou een mooie lens op moeten.
De 24-105 is een mooie lens om er continue op te zetten: groothoek en nog redelijk tele. Bovendien redelijk geprijsd.
Heb hem zelf en ben er heel tevreden over.
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

zoals gezegd, plaats eens wat voorbeelden. Met een Sigma 24-70 moeten er eigenlijk ook mooie plaatjes uitkomen.
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

De Canon 24-105 vind ik juist slecht presteren op de 5D MKII. De vertekening onder de 24 mm is gigantisch. Tevens heeft de Canon 24-105 vaak last van een kapot diafragma. Ik heb er zelf ook eentje maar kan hem alleen maar afraden. Test nog maar verder met je Sigma dat moet beter kunnen.

Herstel op 24 mm erg veel vertekening. Maar als anderen het beter weten ga vooral je gang :roll:
Laatst gewijzigd door 1 op Sunnyboy, in totaal 11 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Ceve
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 119
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2009 23:33
WoonplaatsCOLON Brielle

Sunnyboy schreefCOLONDe Canon 24-105 vind ik juist slecht presteren op de 5D MKII. De vertekening onder de 24 mm is gigantisch. Tevens heeft de Canon 24-105 vaak last van een kapot diafragma. Ik heb er zelf ook eentje maar kan hem alleen maar afraden. Test nog maar verder met je Sigma dat moet beter kunnen.
Kan mijzelf voorstellen dat de vertekening tegenvalt en het diafragma vaak kapot gaat wanneer je de 24-105 tot onder de 24 mm weet te trekken, dat is wat je schrijft.

Heb zelf de 24-105 en ook de genoemde Sigma, ben vele malen meer tevreden over de 24-105 wat betreft scherpte en kleur.
Telkens wanneer ik tevreden ben met het resultaat denk ik bij mezelf hoe zou het nog beter kunnen....
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

:)
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Iedereen geeft zo hoog op over de 24-105 maar zo goed is die niet. Als ik alle nadelen had geweten had ik die lens nooit gekocht.

Als je iets anders wilt kopen denk dan eens aan de Canon 24-70 f4 IS.
Brell

Sunnyboy schreefCOLONIedereen geeft zo hoog op over de 24-105 maar zo goed is die niet. Als ik alle nadelen had geweten had ik die lens nooit gekocht.
Omdat de 24-105 een hele goede lens is!! Misschien heb jij de pech dat er iets aan scheelt, dat is jammer. Zelf heb ik deze lens nu meer dan een jaar, ik ben de 2e eigenaar. De lens stamt uit 2008 en maakt nog steeds geweldige scherpe opnames. Het is de beste koop die ik heb gedaan!
Gebruikers-avatar
A3 A
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 271
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2006 20:34
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

kort door de bocht hoor.

De 24-105 jaren gehad en veel mooie platen mee geschoten.
Nog even en een Canon lens van oorspronkelijk +/- € 1000.- is nu plots een slechte lens???

soms vat ik het even niet.

Ook een Sigma 24-70 2.8 moet mooie platen kunnen maken, misschien opnieuw af laten stellen.
Doe eens een test of je AF punt juist staat.

gr Adrie
Canon 5DMIII en EOS-R | Tamron 24-70 2.8Di VC USD | Tamron 70-200 2.8Di VC USD| Sigma 150-600mm F/5-6.3 DG OS HSM Contemporary |Canon 100mm Macro 2.8 | Canon 50mm 1.4 |

http://www.a3afotografie.nl
Gebruikers-avatar
FotoIwan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 201
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2014 23:20
WoonplaatsCOLON Noord Holland.
CONTACTCOLON

Heb mijn 24-105 destijds ook weg gedaan.
Vanwege een paar nadelen, hij is erg lomp en zwaar en had voor mij geen lekkere balans op mij 60D, geen zoom lock en de lens zakt vrij snel uit, daarnaast komt er vrij snel en gemakkelijk stof/zand tussen de scherpstelring en gaat hij knarsen.
Maar..., het is een hele scherpe lens met een mooie bokeh, mooie kleuren en contrast.
“A photograph is a moral decision taken in one eighth of a second. ”

Mijn website
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Brell schreefCOLONOmdat de 24-105 een hele goede lens is!! Misschien heb jij de pech dat er iets aan scheelt, dat is jammer. Zelf heb ik deze lens nu meer dan een jaar, ik ben de 2e eigenaar. De lens stamt uit 2008 en maakt nog steeds geweldige scherpe opnames. Het is de beste koop die ik heb gedaan!
Ik kraak de lens niet alleen af omdat die kapot is geweest. Het lompe, uitzakken van de lens zijn ook nadelen. Maar de vertekening op 24mm op een fullframe is echt ............
Het gaat mij erom dat mensen ook van de nadelen van deze lens weten. Het is niet alleen maar een toplens zonder gebreken en tekortkomingen.
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

't Is misschien wel nuttig om nu even af te wachten totdat TS (caithlynn01) wat van zich laat horen.
Groeten, Jaap
Canonflits

Verbazingwekkend om zulke slechte berichten over een 24-105 van Canon te horen.
Ik zou bijna zeggen dat iemand een miskoop moet hebben als hij er zo ontevreden over is. Ik zou bij Canon reclameren en de lens goed laten nakijken.
Natuurlijk had ik ook liever gehad dat de lens intern draaide bij zoom, zoals de 17-40 en de 70-200, maar die van mij zakt niet uit als hij aan mijn riem hangt! Dat lijkt me een kwestie van (laten)afstellen.
Ik heb er een prima lens aan, die het vaakst op mijn camera zit. Kleuren en scherpte zijn prima! Het enige minpuntje is dat mijn zonnekap wat zwaarder draait dan bij mijn andere lenzen, maar dan ben ik aan het mierenn...........
Ik zou zo'n slecht exemplaar eens aan Canon voorleggen en ik kan me niet voorstellen dat Canon niet reageert. Anders eens een rubriek in een fotoblad starten met de kop "miskoop van de maand" en dan de vaklui van het blad eens laten testen.
Gebruikers-avatar
Milka 62
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 207
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2009 17:17
WoonplaatsCOLON Best

Mede door de steeds vaker opduikende klachten over de EF 24-105 heb ik dit objectief niet aangeschaft maar in plaats daarvan de Sigma 24-105 f4 dg os art.Tot nu toe geen spijt van .Ik heb beide objectieven kunnen testen in de winkel en de Sigma overtuigde mij meer.
Canon 7D+grip, 40D+grip, EFS 10-22 USM ,Sigma 24-105 F4 DG Art , EF 70-200 f2.8 L IS USM, EF 100 f2.8 macro, Lowepro Flipside 300,Lowepro Toploader pro 75aw,Manfrotto 055CXPRO3+Manfrotto 498RC4
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Ik heb wel meer problemen met Canon gehad. Nou die hebben geen enkele vorm van coulance. De 24-105 was 4 jaar oud dat die kapot ging. Dus daar hoef ik niet mee aan te komen. Tevens hebben we een 40D gehad van 2 jaar en een aantal weken. Die had een kapotte printplaat reparatie 600 euro. Dus die hebben we ook niet gemaakt. Wat deed Canon nou je raadt het al helemaal niets. Gelukkig heeft http://www.cameraland.nl" onclick="window.open(this.href);return false; dit heel netjes opgelost door een 7D voor een hele mooie prijs aan te bieden.
Brell

Sunnyboy schreefCOLONIk heb wel meer problemen met Canon gehad. Nou die hebben geen enkele vorm van coulance. De 24-105 was 4 jaar oud dat die kapot ging. Dus daar hoef ik niet mee aan te komen. Tevens hebben we een 40D gehad van 2 jaar en een aantal weken. Die had een kapotte printplaat reparatie 600 euro. Dus die hebben we ook niet gemaakt. Wat deed Canon nou je raadt het al helemaal niets. Gelukkig heeft http://www.cameraland.nl" onclick="window.open(this.href);return false; dit heel netjes opgelost door een 7D voor een hele mooie prijs aan te bieden.
Jammer dat het zo gelopen is.
In elke mechanische/technische producten kunnen fouten voorkomen en als je dan de pech hebt dat het dan ook nog eens om 2 producten gaan van dezelfde fabrikant kan ik best begrijpen dat je voor iets anders kiest.
Ikzelf gebruikte meer dan 4 jaar een 40D en nu een 50D, allebei 2e hands, en geen enkele probleem.
Ik reken maar zo, je hebt gewoon vette pech gehad.
Daarom kun je niet op voorhand zeggen dat een hele productlijn slecht is, Canon is toch wel een gerenommeerd merk dacht ik zo.
Echt jammer voor je.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Milka 62 schreefCOLONMede door de steeds vaker opduikende klachten over de EF 24-105 heb ik dit objectief niet aangeschaft maar in plaats daarvan de Sigma 24-105 f4 dg os art.Tot nu toe geen spijt van .Ik heb beide objectieven kunnen testen in de winkel en de Sigma overtuigde mij meer.
Mooie keuze denk ik ;-)

Waarom heeft deze jou meer overtuigd ? Ben erg benieuwd dit objectief nog niet zelf in de hand gehad.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar